رزمایش مشترک نیروی دریایی ایران و قزاقستان

قزاقستان بزرگترین کشور در آسیای مرکزی است که از ثبات و امنیت ویژه‌ای نسبت به سایر کشورهای این منطقه برخوردار است.

از این رو قزاقستان می‌تواند کشوری مطمئن برای حل مسائل منطقه‌ای باشد. به ویژه آنکه آسیای مرکزی، زمینه‌ قابل توجهی برای تحرکات تهدید‌ آمیز تروریستی در درون خود دارد و هر لحظه ممکن است این خطرات به امنیت کشورهای آسیای میانه و همسایگان آنها مانند چین، روسیه و ایران آسیب جدی وارد سازد.

بنابراین افزایش توان تامین امنیت و ایجاد ثبات در آسیای مرکزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

افزون بر آن، قزاقستان از کشورهای ساحلی مهم دریای خزر است که سهم قابل توجهی از سواحل و منابع آن دارد. به طور کلی می‌توان گفت که اقتصاد قزاقستان وابستگی شدیدی به منابع زیر بستر این پهنه آبی دارد.

علاوه بر آن بخش مهمی از صادرات و واردات میان ایران و قزاقستان از مسیر آبی دریای خزر صورت می‌گیرد. بدین ترتیب تامین امنیت دریای خزر و همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور در چارچوب‌های مختلف برای کمک به ایجاد محیطی امن در آسیای مرکزی، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

آستانه همواره نگاه مثبتی به مسائل سیاسی و رویکردهای بین‌المللی ایران داشته و در طول سال‌های روابط دو کشور تلاش کرده که با میانجیگری مشکلات مربوط به مسائل بین‌المللی ایران را حل کند، برگزاری بخشی از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 می‌تواند مثالی برای این تلاش باشد.

بر همین اساس، ناو گروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دو روز پیش برای شرکت در رزمایش دریایی مشترک با نیروی دریایی قزاقستان به سمت این کشور حرکت کرد. این ناوگروه که متشکل از ناوشکن دماوند و ناوچه موشک انداز پیکان است، عصر دیروز به سواحل قزاقستان رسید و برای اولین بار در بندر آکتائو پهلو گرفت. ناو گروه اعزامی ایران امروز در رزمایش مشترک دریایی با قزاقستان شرکت می‌کند.