نقشه اشتغالی رهبری برای دولت بعدی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر در دیدار هزاران نفر از کارگران و کارآفرینان، کارگری را مایه افتخار خواندند و با تأکید بر تأمین «امنیت شغلی و معیشتِ» جامعه کارگری افزودند: حضور کارگران و همه قشرهای ملت در صحنه همواره سایه جنگ و تعرض دشمنان را از سر ملت ایران کم کرده و در انتخابات پیش‌ِرو نیز هرکس، «کشور، نظام و امنیت» را دوست دارد در انتخابات شرکت کند زیرا این حضور تعیین کننده، شرّ دشمن را از سر کشور کم خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر «ترویج فرهنگ کار و اهمیت کار» افزودند: نفس علاقه و اشتیاق به کار باید در جامعه ترویج پیدا کند و کار چنان ارزشمند شناخته شود که کارگر با افتخار بگوید کارگر هستم و در گفتن این موضوع، احساس حقارت نکند.

ایشان «تأمین امنیت شغلی» و «تأمین معیشت کارگران» را دو وظیفه مهم مسئولان خواندند و گفتند: دولت، کارفرما، کارگر و کارآفرین هر یک به‌سهم خود در سامان یافتن مشکلات جامعه کارگری در این زمینه مسئول هستند و باید وظایف خود را دنبال کنند.

از آنجایی که تامین امنیت شغلی و معیشت یکی از شاخص های وابسته به شرایط کاری کارگر است، ضرورت دارد که دولتمردان این موضوع را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند. پیش از این نیز مقام معظم رهبری در مناسبت های مختلف  در قالب توجه به تولید و برون‌رفت از مشکلات اقتصادی تأمین معیشت و امنیت شغلی کارگران را مهم دانسته بودند.

 اما متأسفانه آنچه این روزها در جامعه دیده می شود تعطیلی پشت سرهم واحدهای تولیدی و وجود قراردادهای موقت در بین جامعه کارگری است که به تبع آن امنیت شغلی ومعیشت را از کارگران دور ساخته است.

مطابق آمار درحال حاضر 95 درصد قراردادهای کاری موقت هستند که با وجود این نوع قراردادها نه تنها برای کارگران امنیت شغلی وجود ندارد بلکه ذهن آنها همواره درگیر این موضوع است که تا چه روزی می توانند از شغل خود برای خانواده امرار معاش کنند.

معیشت هم نوع دیگری از دغدغه ذهنی جامعه کارگری است. در شرایطی که حداقل حقوق یک کارگر به یک میلیون تومان نمی رسد و مطابق آمار هزینه سبد معیشت یک خانوار 4 نفره حدود 2 میلیون و 800 هزار تومان تا 3 میلیون و 200 هزار تومان است  و کارگران با حقوق خود تنها می توانند 10 روز از ماه را سپری کنند و ما بقی ماه را به باید با فعالیت در شغل دوم یا مشاغل کاسب بگذرانند.

 به عبارت بهتر می توان گفت  «تأمین امنیت شغلی» و «تأمین معیشت کارگران» 2 مشکل اصلی جامعه کارگری است که مقام معظم رهبری در بیانات خود به آن اشاره مستقیم داشتند اکنون، نقشه راه دولت دوازدهم هم مشخص است؛ از آنجایی که توجه به این دو شاخص در راستای توجه به امر اشتغال است، غفلت از برنامه های اشتغالی و حل مشکل بیکاری نا درست است.

*روزکارگر فرصتی برای تحقق وعده های کارگران

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس بازار کار روز کارگر را فرصتی دوباره برای حقوق مغفول مانده کارگران جهان می‌خواند و می‌گوید: خواست های کارگران در هر کشور علیرغم بومی بودن جهانی است که دولت ها باید به آنها توجه کنند.

وی یادآور می شود: متأسفانه علیرغم تمام تلاش‌ها و خواست ها از سوی کارگران، هنوز توجه به استاندارد های حقوق کار به درستی صورت نمی گیرد.‌کارگران یکی از شرکای مهم کار هستند که می توانند بخش مهمی از مشکلات کار را حل کنند اما از دیدگاه آنها به درستی بهره گیری نمی شود.

حاج اسماعیلی می افزاید: مسائل صنفی حوزه کار بدون حضور کارگران قابل حل نیست و در صورتی که به مطالبات صنفی کارگران بی توجهی شود بی شک انباشت مطالبات صنفی کارگری به نفع هیچکس نیست.

حاج اسماعیلی تعامل میان کارفرمایان،کارگران و دولت را واجب می‌داند و می گوید: کارگران همواره باید مسائل صنفی خود را در چارچوب‌های قانونی، پیگیری کنند. هم اکنون بسیاری از کارگران حتی از حقوق اولیه خود محروم هستند و به دلیل انبوه جمعیت بیکار مجبور می شوند بدون قرارداد کار به اشتغال بپردازند و از هر گونه امنیت شغلی محروم باشند.

اما نکته مهم این است در شرایطی که کارگران نگهدارنده بنگاه های تولیدی هستند و  نقش به سزایی در چرخاندن اقتصاد کشور دارند در سالی که با نام اقتصاد مقامتی، تولید واشتغال نامگذاری شده است  و کارگران موتور حرکت به سمت مقاومتی شدن اقتصاد هستند انتظار توجه به مشکلات متعدد کارگران از جمله نبود امنیت شغلی، حل مشکل قراردادهای موقت، توجه به معیشت و تقویت  قدرت خرید واقعی بیراهه نیست.