رقیب هراسی؛ استراتژی نخ نما شدۀ دولتی ها

دولت یازدهم با دست خالی وارد آوردگاه انتخابات ۲۹ اردیبهشت نشده است؛ استراتژی آنها حضور کاندیدای پوششی و یا ضربه گیر در کنار روحانی تعیین شد از این رو معاون اول رئیس جمهور وارد کارزار انتخابات شد.

جهانگیری وارد صحنه شد تا در مناظره کنار «روحانی قرار گیرد و از برنامه های دولت دفاع کند. قبل از آغاز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اظهاراتی به نقل از جهانگیری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه او در جمع اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران گفته است "آقای روحانی امور اجرایی کشور رانه تنها اداره نمی‌کند، بلکه پیگیری هم نمی‌کند. بخشی از امور را به من و بخشی را به دیگری واگذار کرده است"

در آن نقل قول همچنین آمده بود: "درانتخابات و مناظره‌ها اگر رقیب روحانی سوالات تخصصی و اجرایی از ایشان بپرسد، نمی‌تواند جواب دهد. در سخنرانی‌ها ودیدار با رهبری، روحانی دو سه روز تمرین می‌کند تا آمارها را بخاطر بسپارد. "

این اظهارات همچنان که پیش‌بینی می‌شد از سوی دفتر جهانگیری تکذیب شد، با این حال معاون اول رئیس جمهور در دومین مناظره انتخابات اعلام کرد: آقایان مباحثی پیرامون مسائل اقتصادی مطرح کرده بودند و بنده در جلسه آتی(مناظره سوم) به صورت مشروح درباره اقداماتی که در زمینه اقتصادی صورت گرفته است با مردم صحبت می کنم.

این مواضع جهنگیری نشان می دهد ماموریت اصلی در آخرین مناظره به او واگذار شده تا به واکاوی برنامه های اقتصادی دولت بپردازد.

پس از عبور از وظیفه و ماموریتی که برعهده اسحاق جهانگیری در انتخابات گذاشته است به دومین راهبرد حامیان روحانی و نیروهای آشنای او در عرصه رقابت خواهیم رسید.

راهبرد"رقیب هراسی و بازی با احساسات مردم" است.

اسحاق جهانگیری و حسن روحانی در طول دومین مناظره سعی داشتند تا تصویر سیاهی از رقیب و حتی دولت های نهم و دهم ارائه کنند. ابراهیم رئیسی در نوبت پایانی سخنان خود از این شیوه انتقاد کرد و گفت: «امروز در سخنان آقایان رقیب هراسی موج می زد که اخلاقی نیست.»

حجت الاسلام رئیسی که سفرهای انتخاباتی او با استقبال گسترده مردم روبه رو می شود شب گذشته باردیگر خطاب به مردم ایران، تصریح کرد:  مردم عزیز بدانند آنچه عرض می‌کنیم و وعده می‌دهیم کاملاً کارشناسی شده و قابل‌اجرا است و این طلبه با توجه به آشنایی به وضعیت مردم کشور این برنامه را درزمینهٔ اشتغال و معیشت قابل‌اجرا می‌داند و آقایان هم نباید رقیب هراسی کنند.

با این حال رقیب هراسی به صورت جدی در دستور کار «روحانی» قرار گرفته است، روحانی روزی مردم را از سایه_جنگ میترساند اما امروز آن طراحی با روشنگری نقشه برآب شد و طرح دیگر جهت ترساندن مردم مطرح شده است. تیم روحانی می خواهد با استراتژی رقیب هراسی، مردم را  ناچار به انتخاب خود کنند.

حسن روحانی پیش از ظهر امروز در سالن ابن سینای همدان در راستای رقیب هراسی مواضع تند در قبال رقبا مطرح و آنها را به عنوان نیروهای تندرو متهم کرد و گفت«دوران شما تمام شده است».

وی با بیان اینکه ملت ما در انتخابات خرداد ۹۲ اعلام کرد خشونت را قبول ندارد، گفت: ملت ما خرداد ۹۲ اعلام کرد که راه حصر و انزوای ایران را نمی پذیرد. ملت ایران یکبار دیگر هم اعلام کرد که مسیرش مسیر آزادی است و آن اسفند ۹۴ بود. اردیبهشت ۹۶ هم یکبار دیگر مردم ایران اعلام می کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند، را قبول ندارند.

روحانی ضمن انتقاد شدید از برنامه های رقبای انتخابی گفت:آن روزی که ۷۵۰ میلیارد پول نفت در دست تان بوده است، برای مردم ایران چه کردید؟ چه شده است که سخنگوی یک نهاد در این دو سه هفته سیاه نمایی دولت را یاد گرفته است؟ بدانید ما انحصارگرایان را نمی خواهیم. ما آنهایی که پشت میز نشسته اند و حکم صادر کرده اند، نمی خواهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با خطاب قرار دادن جوانان اتهامات دیگری به رقبای خود وارد کرد و مدعی شد: اگر شما جوانان در خانه بنشینید، بدانید که در پیاده رو های ما هم دیوار خواهد بود. شما آنها را نمی شناسید من آنها را می شناسم. آنها روزی در جلسه ای تصمیم گرفتند که در تهران و در پیاده رو دیوار بکشند. آنها می خواستند پیاده رو زنانه و مردانه ایجاد کنند، همانطور که در محل کارشان بخشنامه تفکیک جنسیتی را ایجاد کردند.

حسن روحانی در حالی به استراتژی رقیب هراسی روی آورده که صاحب نظران و کنشگران سیاسی براین باور هستند "رئیس دولت یازدهم باید در عرصه انتخابات به مردم پاسخ دهد و بگوید در این مدت چهار سال چه اقداماتی انجام داده است و او برای انتخابات چه برنامه ای دارد؟ "

اما روحانی و تیم آشنای او ترجیح داده است با رقیب هراسی بر آرای خود در انتخابات بیفزایند.

علیرضا زاکانی در واکنش به ادعای روحانی توئیت کرد و نوشت: ادعای مضحک و تکراری دیوار کشی پیاده رو، بر مردم اثر نخواهد کرد اما#دیوار کشی_اقتصاد بر ایشان ملموس است: آنسو#دولت-کاسب و این سو#سفره-خالی

محمد نبی حبیبی"دبیرکل حزب موتلفه اسلامی" نسبت به رقیب هراسی و بازی با احساسات مردم در زمان تبلیغات انتخابات واکنش نشان می دهد و می گوید:  رقیب‌هراسی آن هم با قلب واقعیت‌ها جواب نمی‌دهد و اگر امروز دست دولتمردان خالی است دلیلی برای رقیب هراسی نمی شود. متاسفانه شاهدیم دولت به منتقدین خود نه تنها پاسخ نمی‌دهد بلکه  به آنها هم اهانت می‌کند.

مهرداد بذرپاش نیز در کانال تلگرامی خود به تشریح استراتژی رقیب هراسی«روحانی و تیم او» پرداخت و نوشت:

 "مردم اینها می خواستند ...

مردم امروز کسانی می خواهند به قدرت برسند که در ۴ سال گذشته می خواستند شبکه های اجتماعی را #فیلتر کنند.

مردم امروز کسانی می خواهند به قدرت برسند که دهانها را می دوختند.

این ها #کارگر نبودند عده ای دلواپس را سازماندهی کرده بودند برای توهین به رئیس جمهور.

معاون اول برای دومین بار در مستند خود گریه می کند که می خواهم در مقابل خفقان بایستم.

اینها تنها بخشی از صحبتهای آقای #روحانی وستادش در روز گذشته است…نحوه ی جمع کردن #رای را نظاره کنید، نحوه رقابت #انتخاباتی را دقیق دنبال کنید، گزارش عملکردشان را بشنوید و برنامه های نابشان را با دقت رصد کنید..."

پرویز امینی"تحلیل گر مسائل سیاسی" هم تحلیلی از استراتژی روحانی در انتخابات ارائه کرد و گفت: همانطور که پیش بینی کرده بودم، روحانی برای تغییر شرایط به نفع خود، به رادیکالیسم  و تند کردن فضا پناه برده است. نارضایتی گسترده در مردم  از دولت روحانی در بعد اقتصادی و نیز مسئله فساد،  سبب شده بود که روحانی مستعدترین رییس جمهور دور دوم برای شکست باشد.

وی معتقد است: روحانی در فضای رقابت های انتخاباتی نیز آسیب پذیر نشان داد. در مناظره اول که بدترین نمایش را داشت و در مناظره دوم که  موضوعات دلخواه وی مثل سیاست خارجی در آن محوریت داشت، نیز نتوانست جهشی در فضای انتخاباتی بکند.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با بیان اینکه مناظره اقتصادی پاشنه آشیل دولت یازدهم و روحانی است، تصریح کرد: فضای  اعتراض اجتماعی به مسایل اقتصادی به گونه ای نیست که بتوان با عدد و رقم و آمار و مقایسه دولت یازدهم با دولت نهم و دهم، مزیت اجتماعی برای روحانی تراشید.

امینی اضافه کرد: بنابراین روحانی برای جبران شرایط کنونی استعداد رادیکالیسم دارد . یعنی  از لحاظ روحی و روانی آمادگی پذیرش هر نوع مشورتی فراتر از هر گونه عقلانیت سیاسی را  که وی را امیدوار به پیروزی کند، دارد از این رو نشانه هایی از این رادیکالیسم در مناظره دوم دیده شد و اینک روحانی در ارومیه و همدان بر شتاب آن افزوده است و تا پایان انتخابات نیز بر همین مدار خواهد بود.

برخی کارشناسان می‌گویند روحانی که در طول این ۴ سال در بعضی مقاطع با به کار بردن الفاظ تند علیه منتقدانش فضای سیاسی جامعه را به خود مشغول می‌داشت، بار دیگر به سراغ تاکتیک قدیمی‌اش رفت تا با ایجاد جو هیجانی، زمین بازی را از اقتصاد و مشکلات دولت بیرون برده و در زمین بحث‌های سیاسی بیندازد تا شاید اقبال بخشی از جامعه را به سمت خود جلب کند و مهمتر از آن کارنامه عملکردش در ۴ سال را به حاشیه ببرد.

آنچه روشن است: استراتژی رقیب هراسی از یک سو توسط روحانی و تیم او مطرح می شود چنانچه در سفر خود به همدان به رقیب حمله کرد و به عبارت دیگر «فاز انتحار کلید زده شد». از سوی دیگر برخی از نیروهای حامی و همسو با دولت که به عنوان چهره های سفید شناخته می شود مواضعی بیان می کنند که با احساسات مردم بازی شود.

سیدکاظم اکرمی"فعال سیاسی اصلاح طلب" با بیان اینکه اگر پیشرفت و آزادی می‌خواهید باید به روحانی رای بدهید، اظهار داشت: اگر امنیت در دانشگاه و آموزش و پرورش می خواهید باید به روحانی رای بدهید. اگر افزایش حقوق معلمان را می‌خواهید باید به روحانی رای بدهید. اگر رابطه معقولانه و سازنده با دنیا می‌خواهید باید به روحانی رای بدهید. اگر رفع حصر هم می‌خواهید باید به آقای روحانی رای بدهید.

تاکید بر رفع حصر، هشدار نسبت به بازگشت دوران فلاکت، ایجاد هراس مردمی و...بخش های دیگری از این استراتژی است که هم اکنون در فضای مجازی و رسانه ها و در بیان و اظهار نظر حسن روحانی و چهره های اصلاح  طلب نیز دیده می شود.

آیا با رقیب هراسی «حسن روحانی» می تواند  به سبد آراء خود بیفزاید ؟ آیا با وجود مشکلات اقتصادی طرح مسائل حاشیه ای همچون دیوار کشی شعار نخ نما شده ای نیست؟

مردم به این پرسش ۲۹ اردیبهشت ماه پاسخ می دهند.