۱۲ اولویت دولت دوازدهم

رهبر معظم انقلاب در پیامی که در پاسداشت مشارکت گسترده مردم در انتخابات صادر کردند، توصیه‌هایی خطاب به رئیس‌جمهور و اعضای دولت دوازدهم داشتند که باید به‌عنوان اولویت‌های کار دولت آینده قرار بگیرد.

این توصیه‌ها برآمده از مشکلاتی است که به‌عنوان مسائل اصلی جامعه مطرح شده و مردم با آن درگیر هستند و بخشی نیز به چارچوب‌ها و سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد که پایبندی تمام دولت‌ها به آن ضروری است.

بر این اساس می‌توان اولویت‌های دولت دوازدهم را به دوبخش اولویت‌های داخلی و خارجی تقسیم کرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: رونق تولید، مبارزه با فساد، اشتغال‌زایی، حل مشکلات معیشت، تسهیل ازدواج، اصلاح نظام بانکی، توسعه روستایی و کمک به اقشار آسیب‌پذیر، جوانگرایی، مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی وضعیت فرهنگی، ایجاد فضای باز برای منتقدان و حفظ اقتدار وعزت ملی در سیاست خارجی.

حل مسائل اقتصادی در اولویت

اما طبیعتا با توجه به این‌که مساله اقتصاد و معضلات موجود در این بخش، اصلی‌ترین مساله کشور در سال‌های اخیر است، معضلات این بخش قسمت مهمی از اولویت‌های دولت آینده را به خود اختصاص می‌دهد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این بخش از پیام رهبری تاکید کرد: انتظار می‌رود دکتر روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور دولت آینده بتواند مهم‌ترین اولویت‌های اجرایی کشور را که بحث اقتصاد است، حل کند. عضو فراکسیون ولایت با بیان این‌که یکی از موضوعات مورد اشاره رهبری در تشکیل کابینه جدید دولت، جوانگرایی است، افزود: به‌نظر می‌رسد اعضای کابینه در دور جدید باید از نیروهای فعال، موثر و با انگیزه جوان و عالم به موضوعات تخصصی متناسب با حوزه‌های فعالیت برگزیده شوند.

وی اولویت اساسی کشور را در آینده حل معضلات اقتصادی دانست و اظهار کرد: قاعدتا باید افرادی در این بخش فعال شوند که از توان جسمی، انگیزه لازم، پشتکار و قدرت اجرایی لازم برخوردار باشند. براین مبنا ان‌شاءالله رئیس‌جمهور، باید در هفته‌های آینده که پیگیر معرفی کابینه به مجلس خواهد بود، وزرای جدید خود را از میان افراد کارآمد، توانمند و اجرایی جوان انتخاب کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی، اصلاح نظام بانکداری را از اولویت‌های آینده اقتصادی کشور دانست و تصریح کرد: اولویت دیگر بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی است که می‌تواند اطمینان مردم را نسبت به اصل نظام خدشه‌دار کند لذا باید در مسیر این مبارزه افراد متخلف شناسایی شوند تا اعمال یک فرد متخلف به پای کلیت نظام گذاشته نشود.

حفظ اقتدار در عرصه بین‌المللی

بخش دیگری از توصیه‌های رهبری و اولویت‌های دولت دوازدهم نیز موضوع مهم مبارزه با مفاسد اقتصادی بود و بخش دیگری نیز به بحث سیاست خارجی اختصاص داشت.

دکتر فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره گفت: در ایام رقابت‌های انتخاباتی، مسائلی از سوی یکی از نامزدها مطرح شد که تضعیف‌کننده بخش‌هایی از ساختار نظام بود و در شرایط کنونی که انتخابات تمام شده است، انتظار می‌رود چنین ادبیاتی اصلاح شود و کسانی که از چنین ادبیاتی استفاده می‌کردند، تجدیدنظر کنند. لذا این بخش از سخنان رهبری ناظر به این قضیه است که نمی‌توان با اقتدار کشور بازی و شوخی کرد و اگر هم کسی در گذشته چنین رفتاری داشت اکنون که انتخابات به اتمام رسیده، نیاز به اصلاح آن ادبیات بیش از گذشته احساس می‌شود.

 

تنش‌زدایی، اعتمادسازی و دیپلماسی فعال

همچنین دکتر جعفر قامت، استاد دانشگاه گفت: روحانی با توجه به انتخاب مجدد خود، سیاست تنش‌زدایی واقع بینانه را در خارج ادامه دهد و به واسطه همین سیاست تهدیدات خارجی مرتفع می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت روحانی در سیاست خارجی باید تعامل با کشورهای دیگر را مانند گذشته در نظر داشته باشد.

همبستگی ملی از عوامل موثر در کارآمدی دولت دوازدهم

یکی دیگر از اولویت‌های دولت دوازدهم توجه به مسائل داخلی است.

دکتر عطاءالله عبدی، استاد دانشگاه در این رابطه گفت: پرداختن به توسعه متوازن، عدالت جغرافیایی و توجه به همبستگی ملی صرف‌نظر از خط‌کشی‌های قومی و مذهبی می‌تواند در کارآمدی دولت دوازدهم تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به این‌که صرف نظر از خط‌کشی‌های سیاسی مطالباتی در جامعه ما مطرح است، گفت: شاید یکی از مهم‌ترین مسائل، فسادی باشد که به نظر می‌رسد در حال شبکه‌ای شدن است و نمی‌توان گفت صرفا در یک جناح خاص فساد وجود دارد و این فساد افکار عمومی جامعه را آزار می‌دهد.

این استاد دانشگاه، مقابله با رشد شکاف‌های اجتماعی موجود در جامعه را از دیگر اولویت‌های دولت دوازدهم عنوان کرد.

عبدی به جمعیت جوان کشور اشاره کرد و گفت: این جمعیت جوان قدرت تولید دارد و می‌تواند نیروی فعال باشد، اما متاسفانه از گذشته نیز مدیریت‌های مناسبی برای اثر‌گذاری این قشر وجود نداشته است و مشکلاتی مانند اعتیاد، بیکاری و... جمعیت جوان را که می‌تواند فرصتی باشد به تهدید تبدیل کرده است. وی افزود: لذا رونق و توسعه اقتصادی که شاکله اصلی بحث رقابت‌های انتخاباتی بود، می‌تواند به ایجاد فضای شاد و بارونق در فضای جامعه ما کمک کند.

مشخص شدن وظایف دولت برای حل آسیب‌های اجتماعی

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به این‌که به علت حساسیت بحث آسیب‌های اجتماعی، مقام معظم رهبری مستقیما وارد مساله شدند و در مورد آسیب‌ها هشدار داده اند،گفت: بیش از یک‌سال است که جلسات متعددی در محضر رهبری،سران سه‌قوه ومسئولان سازمان مرتبط و وزرا در بخش آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود و ایشان شخصا گزارش‌ها را می‌گیرند و دستوراتی را صادر می‌کنند.

وی با بیان این‌که در پیامی که رهبری به مناسبت شرکت مردم در انتخابات صادر فرمودند، تاکید داشتند که دولت آینده باید اولویت را به حل آسیب‌های اجتماعی و توجه به قشر‌های ضعیفی که به نوعی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی هستند، معطوف کند، افزود: بر این مبنا تکلیف دولت آینده درخصوص آسیب‌های اجتماعی بخصوص پنج‌محوری که رهبری درمورد آسیب‌های اجتماعی، طلاق، اعتیاد و... تاکید فرمودند، مشخص شد. با توجه به تاکید رهبر انقلاب و پیگیری‌های شخصی در جلسات بسیار و تکلیفی که قانونا به عهده دولت است، کابینه آینده باید برنامه مدونی را با حساسیت ویژه برای حل معضلات اجتماعی ارائه کند.