بلاتکلیفی وزارتخانه مادر

کابینه دوازدهم یک هفته‌ای است که آغاز به کار کرده اما سکاندار وزارت نیرو، یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وزارتخانه‌های دولت از قطار کابینه جا مانده و ساختمان شیشه‌ای نیایش در دست سرپرست اداره می‌شود و هنوز هم خبری از معرفی وزیر پیشنهادی نیرو نیست.

جامانده از پاستور

آقای حبیب‌الله بیطرف در 8 سال دولت اصلاحات، سکاندار وزارت نیرو بود و در دولت دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو به بهارستان معرفی شد و تنها وزیری بود که نتوانست از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد و از راهیابی به پاستور جا ماند.

باخت بیطرف

پیش از جلسه رأی اعتماد، گمانه زنی‌ها شرایط بیطرف را نسبتاً خوب ارزیابی می‌کردند اما ماجرا جور دیگر رقم خورد. نمایندگان ریل گذاری اشتباه بیطرف در دوران تصدی کرسی وزارت نیرو از سال 76 را دلیل اصلی ناکامی‌اش اعلام کردند. آقای هدایت الله خادمی نماینده خوزستان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت:« بارها به دولت گفته‌ایم که آزموده را آزمودن خطا است. سد گتوند در زمان او پایه‌گذاری شد و بعد از او نیز به بهره‌برداری رسید؛ یعنی نفرات بعدی هم نتوانستند ریل‌گذاری او را تغییر دهند.»

آقای محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید هم می‌گوید: «به نظر من آقای بیطرف به خودش باخت؛ هم کم کاری کرد هم در نحوه تعامل و دفاعی که در مجلس ارائه داد، مشورت نپذیرفت.» بر همین اساس وزیر پیشنهادی نیرو با ۱۳۲ رأی مخالف، ۱۳۳ رأی موافق و ۱۸ رأی ممتنع و ۶ باطله از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر از راه یابی به طبقه دوازدهم ساختمان شیشه‌ای بزرگراه نیایش جا ماند.

نگاه‌های استانی و مشکلات انتقال آب و تبعات منفی برخی اقدامات گذشته بیشتر مدنظر نمایندگان بود و چه بسا کم‌تحرکی آقای بیطرف و دوستانشان در مجلس، از عوامل عدم اعتماد نمایندگان به او بود و رأی منفی نمایندگان به بیطرف، تلنگری برای مسوولان است که درحال حاضر، مدیریت منابع آب، باید یکی از اولویت‌های اول کشور باشد.

شایعاتی برای وزارت نیرو

پس از ناکامی بیطرف در سکانداری وزارت نیرو، شایعات متعددی درباره سرپرستی وزارت نیرو مطرح شد که هیچ یک رنگ واقعیت نگرفت و سرانجام آقای«ستار محمودی» با حکم روحانی سرپرست فعلی وزارت نیرو شد.

اسامی افرادی چون آقایان «ستار محمودی» سرپرست فعلی وزارت نیرو، «سید محمد صادق زاده» مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ایران، «غلامرضا منوچهری» معاون فعلی مهندسی و امور توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و«رضا اردکانیان» معاون اسبق وزیر نیرو و مدیر برنامه دهه بین المللی آب در سازمان ملل ، برای تصدی وزارت نیرو مطرح شده‌اند.

گزینه نهایی تصدی وزارت نیرو

حال اما نام آقای «عباس علی آبادی» معاون اسبق وزیر نیرو و مدیرعامل فعلی شرکت گروه مپنا به عنوان گزینه نهایی تصدی وزارت نیرو بر سر زبان‌هاست.

از سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون 3، مدیریت عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

«استفاده از نیروگاه‌های تجدید پذیر و توسعه ظرفیت‌آنها»،«واقعی کردن قیمت برق و اصلاح اقتصاد این صنعت» و «تکمیل نیروگاه‌های نیمه تمام» از برنامه‌های علی آبادی در زمان تصدی معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو بود که می‌توان از این سه محور به عنوان رئوس برنامه‌های وی در صورت تصدی پست وزیری نیرو یاد کرد.

اهمیت وزارتخانه مادر

وزارت نیرو یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی دولت محسوب می‌شود؛ میزان اعتبارات سالانه این وزارتخانه به طور طبیعی چند برابر برخی از وزارتخانه‌هاست. اهمیت تأمین و توزیع آب و برق با کیفیت مطلوب که از حیاتی‌ترین نیازهای جامعه است، مهم‌ترین هدف این وزارتخانه محسوب می‌شود. مهم‌ترین اهداف وزارت نیرو را می‌توان «حفاظت، نگهداری، بهره برداری و بهبود کمی و کیفی منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی»،«رضایت و اقناع مردم با تأمین، تصفیه و توزیع مناسب آب بهداشتی سالم و دائمی برای انواع مصارف»،«بالابردن بهداشت محیط شهرها و روستاها با طراحی و اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه خانه‌های فاضلاب»،«تأمین نیازهای انرژی با کیفیت مطلوب و تمام وقت برای انواع مصارف شهروندان»و« دیدگاه بلند مدت (دورنگر) به صیانت از منابع آب و انرژی و انتقال آن به نسل‌های آینده» دانست.

همچنین با توجه به اهمیت بحران آب، سهم وزارتخانه نیرو در بودجه 96، با افزایش4 درصدی ، به بیش از ۷۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

گمانه زنی‌ها درباره گزینه پیشنهادی تصدی وزارت نیرو هنوز تأیید نشده و این وزارتخانه مادر که از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌هاست و ارتباط مستقیمی با مردم دارد، به وسیله سرپرست اداره می‌شود؛ بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه انرژی معتقدند که آقای روحانی باید هرچه سریع تر فردی را به عنوان وزیر نیرو به بهارستان معرفی کند که علاوه بر توسعه انرژی، بر حل بحران آب و خشکسالی غلبه کند.

بحران آب در مراسم تحلیف روحانی

آقای «سید محمد مجابی» معاون سازمان حفاظت محیط زیست به ایرنا درباره بحران آب و خشکسالی گفت: « از خشکسالی که یک پدیده خارج از اختیار بشر است که بگذریم مدیریت غیر صحیح آب مهم‌ترین عامل در تشدید این بحران است که در دوره‌های مختلف، تحت تأثیر بازی‌های سیاسی برخی از مسوولان قرار گرفته است.» البته در کنار این مسأله نمی‌توان از سیاست‌های نامناسب دولت‌ها در ذخیره یا آزاد سازی آب‌های روان چشم پوشی کرد.

رییس جمهور« بحران آب را واقعیتی که زندگی در خاورمیانه و از جمله ایران را تحت تأثیر قرار داده» می‌داند.وی همچنین در مراسم تحلیف خود در 14 مردادماه، گفت: «با وجود تمامی دستاوردهای چهار دهه گذشته، کشور ما همچنان با مشکلات بزرگی مثل بیکاری جوانان، آلودگی هوا و بحران آب، دست و پنجه نرم می‌کند.»

حال که رییس جمهور به خوبی، مشکلات زیست‌محیطی را می‌شناسد و در مراسم تحلیف خود بر بحران بی آبی و مشکلات آن اشاره می‌کند، بهتر است با تدبیر خود سکاندار جدید وزارت نیرو را برای رأی اعتماد به بهارستان معرفی کند تا طبقه دوازدهم وزارت نیرو در دولت دوازدهم بیش از این خالی از سکنه نباشد.

در سال 1342 ساختاری سازمانی برای یکپارچه سازی تصمیم گیری در بخش آب و برق کشور با عنوان «وزارت‌آب‌وبرق» تشکیل شد.بعدها این وزارتخانه به عنوان «وزارت نیرو» تغییر نام داد.

آقای بیژن زنگنه در دوران سازندگی به مدت 9 سال و پس از آن حبیب الله بیطرف 8 سال در دوران اصلاحات و آقایان فتاح، نامجو، غفوری فرد و چیت چیان به مدت 4 سال سکاندار این وزارتخانه بوده‌اند.