اتحاد ایرانیان درباره غیرقابل اعتماد بودن آمریکا

 در حالی‌که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را تهدید می‌کند، ساکنین تهران احساس می‌کنند که نه تنها تاکنون بهره‌ای از این توافق نبرده بلکه شک آن‌ها به آمریکا نیز شدت یافته است.

این خبرگزاری روز دوشنبه در گفت‌و‌گوی میدانی با اهالی تهران نوشت: «پیر و جوان، دانشجو، معلم و زن و مرد تقریبا نگرانی یکسانی داشتند. به عبارت دیگر  هشتاد میلیون ایرانی هنوز به منافع حاصل از توافق سال 2015 نرسیده‌اند و تورم  و بیکاری کماکان در سطح بالا باقی مانده است.»

به نوشته این خبرگزاری، «آن‌ها عنوان می‌کنند که تهدیدهای ترامپ علیه ایران تائید سخنان رهبران این کشور است که از سال 1979 میلادی هشدار داده به آمریکا نمی‌‌توان اعتماد کرد.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشته این تهدیدها موجب شده طرفداران طیف‌های مختلف سیاسی در ایران را متحد کرده است. 

«غلام‌رضا حائری» دانشجوی 21 ساله معماری در این زمینه گفت: «من که هیچ نفعی از این توافق ندیده‌ام . آیا ترامپ قصد دارد هیچ را به هیچ اضافه کند؟»

«بهرام صفری»  39 ساله و معلم دبیرستان گفت که در ابتدا از حامیان توافق بوده اما به تدریج و با توجه به حملات ترامپ نسبت به آن ناامید شد.

وی با اشاره به سخنان آیت الله خامنه‌ای‌ رهبر معظم انقلاب ایران گفت: «حین مذاکرات هسته‌ای از سخنان رهبری متعجب بودم اما اینک می‌فهم که حق با اوست. آمریکایی‌ها به امضای خود هم پایبند نیستند.»

یک شهروند دیگر تهرانی نقض توافق را برای دو طرف این قضیه مشکل آفرین نامید.

«زهرا لواسانی» کارمند بانک خصوصی در ایران نیز با اشاره به عدم حضور بانک‌های خارجی در ایران گفت: « من انتظار ندارم که اقدام جدید ترامپ منتهی به تغییر قابل توجهی شود.»

«مهدی عابدی» شهروند سی ساله تهرانی نیز می‌گوید با وجود این چالش‌ها ایران قادر است با تحریم‌های بیشتر آمریکا دست و پنجه نرم کند.

وی در این باره گفت: «جامعه جهانی تنها به آمریکا ختم نمی شود. ایران هنوز قادر است تعامل با دیگر کشورها  را ادامه دهد. ما چهل سال است با آمریکا مشکل داریم  و با وجود این کشمکش ها پابرجا مانده ایم.»

«مهدی شاکری»، 42 شهروند ساله که در کار واردات و فروش قطعات خودرو فعال است، گفت: «اقدام‌های ایران چون آزمایش‌های موشکی و مواردی دیگر احتمالا آمریکا را تحریک کرده است. ایران می تواند با ترامپ با احتیاط وارد عمل شود زیرا او رئیس جمهوری افراط گرا است و بسیاری از اقدام‌هایش منطقی نیست. شاید اگر ایران ترامپ را به خود حساس نکرده بود، امروز در چنین وضعیتی قرار نداشتیم.»