روحانی: من برای امنیت دانشجویان و فضای دانشگاه معامله نخواهم کرد

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور که به منظور دفاع از اردکانیان و غلامی گزینه‌های پیشنهادی خود برای تصدی وزارت نیرو و علوم در صحن علنی بهارستان حضور یافته است، اظهار کرد: خوشحالم باز فرصتی پیش آمد تا در محضر نمایندگان نکاتی را به عرض برسانم. به ویژه در مورد دو وزارتخانه‌ای که تعیین تکلیف آنها متاسفانه کمی به تاخیر افتاد.

رئیس‌جمهور افزود: شاید این تاخیر خواصی هم داشت، این تاخیر نشان داد که فضای جامعه ما و به ویژه دانشگاهیان عزیزمان نسبت به آینده سرنوشت دانشگاه، علم، دانشجویان و آینده پژوهش در کشور تا چه حد حساسیت دارند.

دانشگاه ما زنده است

وی بیان کرد: همه نکاتی که در روزهای اخیر در فضاهای مختلف در مورد دانشگاه و لزوم حساسیت دولت نسبت به استقلال دانشگاه، محیط آن، آینده دانشجویان و شیوه فعالیت تشکل‌های دانشجویی در ایران مطرح شد، نشان دهنده آن است که دانشگاه ما زنده است و اساتید ما فعالند و به سرنوشت خودشان به دقت توجه دارند.

روحانی گفت: از آنهایی که در این فضا سخن گفتند، مقاله نوشتند و نقد کردند سپاسگزارم؛ مفهومش اهمیت علم، دانشگاه و سرزنده بودن نسل جوان ما و دانشگاه‌هاست.

دولت در راه خود ذره‌ای از احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه در دانشگاه کوتاه نمی‌آید

رئیس‌جمهور ادامه داد: در آغاز سخن لازم می‌دانم به ملت ایران، دانشجویان عزیز، اساتید دانشگاه‌ها، خطاب کنم که دولت راه و مسیر خود را در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیرامنیتی بودن محیط آن، احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

وی تصریح کرد: رئیس جمهور و دولت دوازدهم بر آنچه که در انتخابات 92 و 96 در مورد محیط دانشگاه‌ها، امن بودن و نه امنیتی بودن آن، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و استاد عرض کردیم، وفادار خواهد بود.

روحانی اضافه کرد: در محضر نمایندگان عرض می‌کنم مبنای بنده در نحوه سلوک با وزرایی که تا امروز انتخاب شده‌اند و دو وزیری که به کمک شما انتخاب خواهند شد، پیوست حکم آنان است.

مبنایم برای ادامه کار با وزرا پیوست احکام آنهاست

رئیس‌جمهور تأکید کرد: تمام وزرای ما در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری یک پیوست دارند و در آن پیوست دقیقا مشخص شده که قدم به قدم اولویت دوازدهم در اجرای مأموریت آنها چیست.

وی با بیان اینکه دولت به صورت منظم این پیوست را پایش خواهد کرد و سه ماه به سه ماه‌ آن را ارزیابی می‌کند، گفت: مبنای من با وزرا برای ادامه کار و یا توقف کار پیوست احکام آنهاست که از برنامه‌های دولت که ملت به آن رأی داده‌اند و اسناد بالادستی قانونی که نسبت به وزارتخانه‌ها و دولت در اختیار ما بوده، استخراج شده است.

روحانی ادامه داد: دانشگاه و وزیر علوم از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است، البته نیازی به گفتن ندارد همه شما نمایندگان می‌دانید که هماهنگ کردن برای معرفی وزیر به مجلس در برخی از موارد طولانی‌تر خواهد بود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: هماهنگی برخی از وزارتخانه‌ها آسان‌تر و برخی طولانی‌تر است، ما صبر و حوصله و تعامل کردیم، اما معامله نکردیم. بنده بر سر دانشگاه، آزادی فضای آن، امنیت دانشجویی و آینده آنان با هیچ‌کسی معامله نکرده‌ام و معامله نخواهم کرد. آنچه وعده‌مان با ملت ایران بوده با یاری خداوند و به شرط حیات تا آخرین روز دولت ادامه می‌یابد.

وی بیان کرد: بنده از همه معیارهایی که برای وزیر بوده، کوتاه نیامده‌ام، انتخاب ما طولانی شده، چراکه برای ایجاد هماهنگی نیاز به فرصت 60 الی 70 روزه داشتیم، اما پای همه اصولم ایستاده‌ام. با آقای غلامی که از اساتید باتجربه و دارای مراحل علمی طی شده است، صحبت کردم و همه شرایطم را با او در میان گذاشتم.

اولین شرط روحانی با وزیر علوم

روحانی تصریح کرد: البته با افراد دیگری هم برای وزارت علوم صحبت شد، اما نشد که به مجلس معرفی شوند. با آنان هم همه شرایط را مطرح کرده بودم. اولین شرطم با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف است.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: هیچ‌ جناحی، هیچ جمعی و هیچ کسی نباید در دانشگاه احساس بی‌پشتوانگی کند.  هیچ جمعی نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست؛ هیچ جمعی نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌های مختلف متفاوت است، چرا که مبنای ما از آغاز اعتدال بوده است.

وی ادامه داد: مبنای ما بر این بود که اکثریت باید حاکم باشد، ولی اقلیت هم به صورت کامل از حقوق خود برخوردار باشد، نه اسلام، نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه می‌دهد که در مسائل جزئی رو در روی هم بایستیم.

روحانی بیان کرد: اگر هم اختلاف جزئی دو سال پیش جایز و مکروه بود، امروز حرام و گاهی گناه کبیره است، چراکه امروز با وجود شرایط خاص کشور به وحدت بیشتری نیاز داریم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: بار بزرگ مسئولیت در وحدت، انسجام ملی و در ایستادگی ملت در برابر دیگران، دانشگاه است، آن روزی که ما در مسیر نهضت اسلامی بودیم بار اول بر دوش دانشگاه بود و دانشگاهیان بودند که در میان حوزویان و سایر اقشار ملت پرچم انقلاب را بر دوش کشیدند.

اساتید دانشگاه در کنار مدرسان حوزه نهضت انقلاب را برای مردم تبیین کردند

وی اظهار کرد: اساتید بزرگ دانشگاه بودند که در کنار عالمان و مدرسان حوزه نهضت انقلاب را برای مردم تبیین و رهبری کردند، آن روز که وارد جنگ تحمیلی شدیم و دشمن بر ما هجوم آورد، دانشگاه نقش بزرگی را ایفا کرد.

روحانی تصریح کرد: در بسیاری از موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی از جمله دانشگاه صنعتی شریف به ما یاری رساند.

وی افزود: علاوه بر اینکه دانشجویان و اساتید ما در جبهه‌های جنگ بودند و پزشکان در بیمارستان‌های خط مقدم به سر می‌بردند و هر جا مشکلی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم بوده است، امروز نیز برای اداره دولت دست نیاز ما به سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها است.

رئیس جمهور بیان کرد: فردا نیز برای کشور دست ما به سوی دانشجویان امروز دانشگاه‌ها دراز خواهد بود، لذا اگر به فکر اقتصاد مقاومتی هستید راهی جز اقتصاد دانش‌بنیان وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر به فکر روابط سیاسی با عزت هستیم راهی به جز داشتن دیپلمات‌های متخصص وجود ندارد. اگر می‌خواهید از حقوق ملت ایران در دادگاه‌ها و داوری‌های بین‌المللی دفاع کنیم به جز داشتن متخصصان برجسته حقوقی راهی وجود ندارد.

وزیر علوم باید شرایط فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها را فراهم کند

روحانی تاکید کرد: به منظور مدیریت کشور، اقتصاد و حقوق ملت، نیاز به دانشگاه داریم آن هم دانشگاهی که بتواند آزاداندیش بوده و کرسی‌های آزاداندیشی را برپا کند، همچنین تفکر‌های متفاوت سیاسی را فضا را برای خود باز ببینند.

وی اذعان کرد: وزارت علوم و وزیر علوم باید شرایط را برای فعال‌تر شدن دانشگاه‌های ما و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته را فراهم کند.

رئیس قوه مجریه گفت: من از نمایندگان و دانشجویان سوال می‌کنم آیا فضای دانشگاه‌های ما نسبت به سال 91 بهتر شده است یا خیر؟ آیا فضای دانشگاه‌های ما آزادتر شده است و دانشجویان در اجتماعات در بیان نظراتشان آزادتر هستند یا خیر؟ در مسیر رشد علمی دانشگاه‌ها نسبت به 4 الی 5 سال پیش پیشرفت کرده‌اند یا خیر، شرکت‌های دانش‌بنیان که امروز در سایه تلاش وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت دولت هستند و حلقه اتصال را بین دانشگاه‌ و تولید و اقتصاد مقاومتی برقرار کرده‌اند آیا با سالها قبل قابل مقایسه است؟

روحانی گفت: یکی از نکاتی که به صراحت از غلامی خواستار شدم این است که دانشجوی ما صاحب علم و مهارت باشند و اینکه ما بگوییم دانشجویی فارغ‌التحصیل شده و کاغذی را به نام مدرک دانشگاهی در دست گرفته نمی‌تواند برای ما اتفاق چندان خوشایندی باشد.

وی افزود: آن روزی که دانشجو مدرک کارشناسی یا مراتب بالاتر را در دست دارد و یک مهارت را در صحنه جامعه به خوبی آموخته است، مراکز تولیدی ما او را جذب خواهند کرد لذا باید دانشجو و دانشگاه با تولید متصل باشند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: من این مطلب را به وزیر آینده علوم گفته‌ام که دانشگاه‌های کشور باید با صنعت، کشاورزی، خدمات متصل باشند و دانشجو باید از سال دوم مهارت بیاموزد، از سال سوم لازم است که فردی کاردان باشد و بعد از همان دوره اول کارشناسی‌اش باید بتواند شغل قابل قبول متناسب با علم و دانشی که آموخته بر عهده بگیرد.

روحانی ادامه داد: درست است که امروز شرایط کار در جامعه ما ایده‌آل نیست اما در عین حال دولت این افتخار را دارد که در فصل دوم امسال دارای یک رشد کم‌نظیر و یا حتی بی‌نظیر در امر اشتغال باشد،  اینکه نزدیک به 800 هزار نفر تابستان امسال نسبت به سال قبل توانسته‌اند مشغول به کار شوند بسیار امیدوارکننده است، اگرچه هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم اما این به آن معنی است که مسیر ما مسیر امید است.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد:  اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد، همچنین صنعت آب و برق ما باید بر مبنای تدبیر باشد. وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای عمل کند که دانشجو به امروز امیدوار باشد.

دانشگاه‌ها باید فضای آزاد و امن برای همه تفکر‌ها و دانشجویان باشد

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی دانشجو می‌بینند به دلیل تفکر سیاسی خود در دانشگاه فضای سخن گرفتن ندارد در خواهد یافت، لذا امیدی برای شغل فردا نیز نخواهد بود و اشخاصی که بین همکلاسی‌های وی به خاطر تفکر سیاسی فرق می‌گذارند و به شخصی امید می‌دهند و به دیگری نا امیدی، به برخی فضا می‌دهند و جا را برای  برخی تنگ می‌کنند به این معنا است که دانشجو نمی‌تواند به عدالت نظام و دولتش متکی باشد.

روحانی اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید فضای آزاد و امن برای همه تفکر‌ها و دانشجویان در سراسر کشور باشد و محیط دانشگاه باید علمی باشد و با مراکز تولیدی کشور ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.

وی اذعان کرد: برای ما افتخار نیست که فارغ‌التحصیلان زیاد باشند و به همان اندازه سال‌ها در پی یافتن شغلی مناسب باشند. همیشه دانشگاه‌ها بر این مبنا بوده که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیل شدن حداکثر بعد از 6 الی یک سال می‌توانست شغلی مناسب پیدا کند لذا ما باید بکوشیم که چنین فضایی بر کشور حاکم شود.

رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: آقای غلامی به عنوان شخصیتی علمی، مدیر، متدین، انقلابی بی تردید فضای دانشگاه را در همان مسیر سال 93 تا 94 قرار خواهد داد، دانشگاه 96 با 3 سال قبل متفاوت نخواهد بود و من به عنوان رئیس جمهور به دانشجویان و اساتید وعده می‌دهم که شخصا روند دانشگاه را مورد پایش قرار خواهم داد.

روحانی اظهار کرد: من به خوبی می‌دانم که دانشگاه چه منت بزرگی را در مقاطع مختلف بر ما داشته است و چه دینی را نسبت به آن دارا هستیم. در انقلاب و نظام و دفاع مقدس و ایستادگی در برابر قدرت‌های بزرگ دین ما به دانشگاه ادامه دارد.

وی تاکید کرد: اگر در وزارت علوم از امید به امروز و فردا بیشتر سخن گفتم در وزارت نیرو بیشتر از تدبیر سخن خواهم گفت چرا که یکی از مسائل مهم کشور ما آب است و از آن برای استفاده روزانه و آبادانی کشور استفاده می‌شود.

روحانی ادامه دادا: ما می‌دانیم که یکی از مسائل امروز و فردا مسئله آب است، بعد از جنگ تحمیلی اقدامات بسیاری در این امر صورت گرفته است، سد‌های بزرگی ساخته شده  و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا آب مهار شود و پایدار بماند.