4 پله سقوط در فضای کسب و کار تازه‌ترین دستاورد دولت!

 رتبه ایران در زمینه سهولت کسب و کار در جدیدترین گزارش بانک جهانی 4 پله سقوط کرده است.

دز گزارش ایران با چهار رتبه تنزل نسبت به گزارش سال قبل، در رتبه 124 از میان 190 کشور قرار گرفته است. این گزارش پانزدهمین سری از گزارش‌های سهولت کسب و کار این نهاد است.

براین اساس، گرچه ایران در گزارش سال گذشته در جایگاه 120 جهان قرار گرفته بود، در گزارش امسال با نزولی 4 پله‌ای در جایگاه 124 قرار گرفته است، اما امتیاز کل ایران با افزایشی 0/26 واحدی نسبت به سال گذشته به 56/48 رسیده است. در واقع آنچه دلیل افت رتبه ایران با وجود بهبود امتیاز و حتی بهبود رتبه در برخی از شاخص شده است، روند کند اصلاحات اقتصادی و سرعت پایین بهبود است. به گزارش این نهاد از سال 2003 که نخستین نسخه از این گزارش منتشر شد، محیط کسب و کار جهانی تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده است.

دولت‌ها به واسطه پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری اطلاعات حاصل شده، سعی در کاهش موانع بوروکراسی و افزایش شفافیت داشته‌اند. امروزه از میان 190 اقتصادی که در گزارش سهولت کسب و کار مورد بررسی قرار گرفته‌اند، در 65 کشور کارآفرینان می‌توانند حداقل یک شرکت تجاری آنلاین راه‌اندازی کنند، اتفاقی که در سال 2004 تنها در 9 اقتصاد جهان امکان‌پذیر بود.

در رتبه‌بندی امسال، بهترین جایگاه ایران از لحاظ رتبه مربوط به شاخص «دریافت مجوزهای ساخت» است. در این شاخص ایران توانست با کسب امتیاز 78/07 در رتبه 25 قرار گیرد. از طرفی بهترین عملکرد ایرن از لحاظ امتیاز مربوط به شاخص «شروع کسب و کار» است، جایی که با نمره 85/16 در جایگاه 97 قرار گرفت. بدترین جایگاه ایران از لحاظ رتبه نیز مربوط به شاخص «حمایت از سرمایه‌گذاران خرد» است که با امتیاز 33/33 در جایگاه 170 ایستاده است. از لحاظ امتیاز اما بدترین عملکرد ایران در گزارش امسال مربوط به شاخص «حل و فصل ورشکستگی» است، جایی که با امتیاز 23/93 در جایگاه 160 قرار گرفته است.

در گزارش سهولت کسب و کار امسال، از میان 10 شاخص، امتیاز ایران در دو شاخص «شروع کسب و کار» و «دریافت اعتبار» بهبود یافته، در 4 شاخص «دریافت مجوز ساخت»، «دسترسی به برق»، «ثبت مالکیت» و «حل و فصل ورشکستگی» نزول کرده و در 4 شاخص «حمایت از سرمایه‌گذاران خرد»، «پرداخت مالیات»، «تجارت فرامرزی» و «اجرای قراردادها» بدون تغییر مانده است.

از لحاظ رتبه نیز در میان 10 شاخص، رتبه ایران در 4 شاخص «شروع کسب و کار»، «دریافت مجوزهای ساخت»، «دریافت اعتبار» و «تجارت فرامرزی» بهبود و در 6 شاخص «دسترسی به برق»، «ثبت مالکیت»، «حمایت از سرمایه‌گذاران خرد»، «پرداخت مالیات»، «اجرای قراردادها» و «حل و فصل ورشکستگی» کاهش یافته است. از طرفی بیشترین سقوط در رتبه مربوط به شاخص «پرداخت مالیات» است که رتبه ایران از 100 به 150 نزول کرده است.

سقوط 4 پله‌ای کسب و کار در یک سال اخیر در حالی است که دولت، سال‌های 95 و 96 را سال رونق اقتصادی معرفی کرده بود.