کمک‌های مالی ایرانیان مقیم آمریکا برای زلزله‌زدگان بلوکه شد

 شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت: فیسبوک کمک‌های مالی فعالان فضای مجازی در آمریکا برای زلزله‌زدگان ایران را مسدود کرد.

«توحید نجفی» از ایرانیان مقیم آمریکا بعد از وقوع زلزله در غرب ایران اقدام به راه‌اندازی صفحه‌ای در فیسبوک با هدف جمع‌آوری کمک برای قربانیان زلزله کرمانشاه کرد.به نوشته شبکه خبری الجزیره او تا روز چهارشنبه هفته گذشته موفق به جمع‌آوری بیش از 200 هزار دلار کمک مالی شده بود اما پس از آن پیامی از فیسبوک دریافت کرد مبنی بر اینکه وجوه جمع‌آوری‌شده تا زمان دریافت مجوزهای لازم از وزارت خزانه‌داری آمریکا تحویل نخواهند شد.طبق گزارش الجزیره، فیسبوک پنجشنبه هفته گذشته صفحه او برای جمع‌آوری کمک‌های مالی را به دلیل مغایرت با قوانین تحریمی آمریکا حذف کرد.

«تارا کنگرلو» یک ایرانی دیگر که مقیم آمریکا است هم نزدیک به 200 دلار روی سایت Youcaring برای کمک به قربانیان زلزله‌ در ایران جمع‌آوری کرد.

کنگرلو که قبلاً هم برای پناهندگان سوری پول جمع‌آوری کرده بود امیدوار بود که با این پول بتواند برای قربانیان زلزله کرمانشاه دارو، غذا و پتو بخرد.

اما، این وب‌سایت هم صفحه کنگرلو را حذف کرد. در پیامی از این وب‌سایت که در رسانه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده، آمده است:کشور مورد نظر جزو کشورهای تحت تحریم است. وزارت خزانه‌داری آمریکا به وب‌سایت ما اجازه نمی‌دهد تا وجوه را به صورت مستقیم یا با واسطه به یک منطقه تحت تحریم انتقال دهیم.به گزارش فارس، قوانین مربوط به ممنوعیت مبادلات با ایران، ‌اشخاص آمریکایی را از ارسال مستقیم هر گونه وجه برای سازمان‌های خیریه ایرانی، بدون مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا منع می‌کنند.

قوانین آمریکا به علاوه به‌اشخاص این کشور اجازه ارسال مستقیم کمک‌هایی که برای ایران در نظر گرفته شده‌اند به سازمان‌های خیریه غیرآمریکایی را هم نمی‌دهند.

تحریم‌ها ادامه دارد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای علیرغم بیان اینکه «سازمان‌های غیردولتی اجازه دارند خدماتی را در حمایت از فعالیت‌های امدادرسانی به ایران ارسال کنند»، تحقق این امر را مستلزم صدور جواز عمومی E دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دانسته است.آن‌طور که وبگاه

Think Progress نوشته این دستورالعمل به معنی آن است که هدایای آمریکایی‌ها به گروه‌هایی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که یک سازمان خیریه غیرآمریکایی است، عملاً ممنوع است.

«تایلر کولیس» دستیار وکیل در یک شرکت حقوقی که در زمینه تحریم‌های اقتصادی آمریکا تخصص دارد به این رسانه گفت: صورت خوشی ندارد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا برای کسانی که قصد شرکت در فعالیت‌های امدادرسانی دارند احضاریه‌های اجرایی صادر کند.

اما حتی برای معدود سازمان‌های غیردولتی (NGO) آمریکایی که مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران دارند هم ترس از نقض تحریم‌ها، فعالیت‌های امدادرسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

کولیس می‌گوید در صورتی که یک NGO آمریکایی مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هم داشته باشد، به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا بانک‌های انگشت‌شماری تمایل دارند تراکنش‌های مالی مربوط به وجوه اهدایی را انجام بدهد.

این امر باعث می‌شود بسیاری از سازمان‌های غیردولتی مجبور شوند وجوه نقد را به صورت دستی به ایران حمل کنند که این فرایند کمک‌رسانی را کند می‌کند.

دروغ بزرگ

زمین‌لرزه اخیر در غرب ایران و ایجاد اخلال از سوی آمریکا درخصوص ارسال کمک‌های بین‌المللی برای حادثه دیدگان، برای چندمین بار ادعاهای مضحک مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها صرفا مربوط به حکومت ایران است و هدفی غیر از اعمال فشار بر مردم ایران را دنبال می‌کند، با چالشی جدی مواجه کرد.گفتنی است «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا- 21 مهرماه- در سخنانی توهین آمیز ملت ایران را تروریست خواند و هنگام نام بردن از خلیج‌فارس از عنوان مجعول استفاده کرد.

مجموعه این اقدامات چهره کریه شیطان بزرگ را آشکارتر از همیشه نمایش داد. این رویکرد خصمانه حتی عده‌ای که تا دیروز مدام بر تنش‌زدایی با آمریکا اصرار داشتند و پس از دیدار ظریف با جان کری و تماس تلفنی روحانی-اوباما ‌اشک شوق در چشمانشان حلقه زده بود را نیز به واکنش واداشت.

برای نمونه یکی از کاربران صفحات اجتماعی نوشت:«به خلیج‌فارس میگه عربی، به ایرانیان میگه ملت تروریست!، ایرانیان را از رفتن به آمریکا منع کرده. آره آره، آمریکا دولت و ملت رو یکی نمیدونه!».

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی نوشت:«کل خاورمیانه]غرب آسیا[ قربانیان سیاست‌های کثیف و مداخله‌جویانه آمریکا و متحدانش است، آن وقت مردم ایران را قربانیان حاکمیت خطاب می‌کند!».

کاربر دیگری در صفحات اجتماعی نوشت:«‌دولت آمریکا با بلوکه کردن کمک ۲۰۰هزار دلاری (۸۰۰ میلیون‌تومان) ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا به زلزله‌کرمانشاه خط بطلانی بر «هدفمند بودن تحریم‌ها علیه ایران و تفکیک بین حکومت و ملت ایران» کشید. حتی جلوی ارسال کمک بشردوستانه را هم گرفتند!».

ترامپ، ادامه دهنده راه اوباما

علیرغم ادعای دو گروه سهل‌اندیش و مأموریت‌دار مبنی بر وجود اختلاف میان مقامات آمریکایی(دموکرات‌ و جمهوری‌خواه) در موضوع ایران، مستندات متعدد نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با مردم ایران هیچ اختلاف‌نظری با هم ندارند.

در آذرماه سال 94 «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» را امضا کرد. پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با 407 رأی مثبت در برابر تنها 19 رأی منفی به تصویب رسانده بود. براساس این قانون، چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان به عنوان کشورهایی معرفی شدند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، باید برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. بر این اساس شهروندان 38 کشور جهان که برای تجارت یا گردشگری می‌توانستند مدت 90 روز را بدون داشتن روادید در آمریکا سر کنند، حال اگر طی 5 سال گذشته به این 4 کشور سفر کرده باشند، باید برای سفر به آمریکا در صف دریافت روادید قرار بگیرند. این قانون در حالی تصویب شد که تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ابراز تمایل کرده بودند،آنهایی بودند که به آمریکا رفت و آمد تجاری زیادی داشته و در زمره این 38 کشور جای می‌گرفتند.

پس از روی کار آمدن ترامپ، در حالی که او کل سیاست‌های دولت اوباما را زیر سؤال برده و قول داده بود سیفون را در کاخ سفید خواهد کشید، در یک سلسله اقدامات ضدایرانی ثابت کرد در زمینه خصومت با ایران، همان راه اوباما را خواهد پیمود.ترامپ در آغازین روزهای ریاست جمهوری، قوانین جدیدی را درخصوص محدودیت تردد ایرانیان به آمریکا اعمال کرد.اوباما، 2 میلیارد دلار از اموال مردم ایران را غارت کرد، قانون تحریمی آیسا را تمدید کرد، وضعیت اضطراری علیه مردم ایران را تمدید کرد و ترامپ نیز قانون مادر تحریم‌ها را امضا کرد و در سخنانی توهین آمیز ملت ایران را تروریست خواند.

مقامات آمریکایی در اقدامی سخیف با انتشار پیام‌هایی همچون پیام تبریک عید نوروز، همواره تلاش کردند تا اینگونه القاء کنند که حکومت ایران و مردم ایران از نگاه آنان کاملا با یکدیگر متفاوت است. اما کیست که اقدامات زیر را فراموش کند:

- ارایه کمکهای وسیع مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی به رژیم بعثی عراق در جنگ تحمیلی

- مجهز ساختن رژیم بعثی عراق به سلاح‌های شیمیایی و میکروبی علیه ایران

- سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران بر فراز خلیج‌فارس با 290 مسافر در تیرماه 1367

- تشدید تحریم‌های یکجانبه، غیر منطقی، ظالمانۀ اقتصادی علیه ایران در دوران بوش پدر، کلینتون و بوش پسر و اوباما

- تحریم دارو

- طراحی آشوب و بلوا و مدیریت و هدایت اغتشاشات خیابانی برای فروپاشی و براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران در جریان فتنۀ سال‌های 78 و 88

- اتهام محور شرارت به ایران

- اتهام تروریسم به بهانه‌های مختلف بر ضد ایران

- تلاش گسترده برای جلوگیری از دستیابی دانشمندان ایرانی به علوم پیشرفته

و...

همانطور که پیش از این نیز‌اشاره شد، زمین‌لرزه اخیر در غرب ایران و ایجاد اخلال از سوی آمریکا درخصوص ارسال کمک‌های بین‌المللی برای حادثه دیدگان، برای چندمین بار ادعاهای مضحک مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها صرفا مربوط به حکومت ایران است و هدفی غیر از اعمال فشار بر مردم ایران را دنبال می‌کند، با چالشی جدی مواجه کرد.