اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس وحدت اسلامی

مراسم اختتامیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی شامگاه امروز(پنجشنبه ۱۶ آذر ماه) در تالار ابن‌سینا مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

*آیت‌الله اراکی: نتایج راهبردی و عملیاتی کارگروه‌ها پیگیری شود

در مراسم اختتامیه آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با ابراز امیدواری از نقش این کنفرانس در تحکیم و تقریب وحدت میان امت اسلامی گفت: مباحث بسیار مطلوبی در این کنفرانس جمع‌بندی شده است و در قالب کارگروه‌های مختلف نتایج راهبردی و عملیاتی پیگیری می‌شود.

وی همچنین از برگزاری نشست ویژه‌ای با حضور شخصیت‌های برجسته سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی یاد کرد و افزود: در مورد شرایط کنونی منطقه تصمیم‌گیری‌هایی داشته‌ایم که با استفاده از ظرفیت این شخصیت‌ها اجرایی شدن آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

*ابراهیم جعفری: انس فرهنگی در تمامی جوامع اسلامی گسترش یابد

در ادامه ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه پیامبر اعظم(ص) سرچشمه عدالت و اهل بیتش(ع) الگوی تمامی جهانیان هستند، ابراز داشت: وحدت را باید به صورت عملی اجرا کنیم، همان گونه که قرآن کریم بر وحدت میان تمامی امت تأکید می‌کند و می‌فرماید از اختلاف و درگیری بپرهیزید و بر ریسمان الهی چنگ بزنید.

وی افزود: انسان می‌تواند از نظر معنوی در جامعه تأثیرگذار بوده و مشکلات را بر اساس شعور خود حل کند، پس این انسان باید براساس فکر و تفکر راهکار حکومت‌داری را پیدا کرده و با محبت و قلب مهربان بر تمامی دل‌ها حکومت کند.

جعفری نقش اخلاق انسان را در تحقق اهداف آفرینش مهم توصیف کرد و گفت: انسان می‌تواند با احساسات پاک عنصر فعالی در جهان باشد، نمی‌شود عقل فردی درست کار نکند، ولی نفسش خوب باشد، بلکه تمامی این‌ها بر یکدیگر تأثیر مستقیم و متقابل دارند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر اینکه امت اسلامی یک پیکر واحد هستند که رفتارشان بر یک دیگر تأثیرگذار است، ادامه داد: انجام ابتکاراتی همانند برگزاری اجلاس وحدت می‌تواند بر حل چالش‌های جهان اسلام کمک کند، برای نمونه عده‌ای خیال می‌کردند عراق به فراموشی سپرده شده ولی این کشور به سبب خوداتکایی بر دشمنان خود پیروز شد.

وزیر امورخارجه عراق بیان داشت:‌ قبلاً در عراق 124 کشور حضور داشتند و آمده بودند تا با عراق مقابله کنند، ولی به لطف خدا و فداکاری مردم از کشور خارج شدند، بنابراین امت اسلامی نیز باید با توجه به شایستگی خود گام‌های مثبتی در حل مشکلات بردارد.

وی افزود: ما در برابر چالش‌های مختلفی قرار داریم، ولی ایمان داریم که می‌توانیم در برابر آن‌ها ایستادگی کنیم و داعش یکی از این چالش‌ها بود. این گروه‌های تروریستی می‌خواستند ایده مخربی به نام اسلام را به مردم جهان نشان دهند و عده زیادی خیال کردند داعش می‌خواهد اسلام واقعی را نشان دهد، در حالی که اسلام از این جنایات و تکفیر بری است.

جعفری با بیان اینکه داعش می‌خواست با القای برخی خرافات مردم را نسبت به اسلام بدبین کند، خاطرنشان کرد: البته تلاش دشمنان پا برجا خواهد ماند و نمی‌توان دنیا را از افراد شرور خالی کرد، ولی می‌توان به امت اسلامی امیدوار باشیم، تجربه عراق بسیار شکوهمند بود، در عراق گرایش‌های مختلفی وجود دارد ولی متحد شدند تا به دنیا نشان دهند تروریست دشمن شماره یک ما است و مقابله با این دشمن مستلزم وحدت رویه و یکپارچگی امت است.  

وی نقش زنان در حل مشکلات جامعه اسلامی را برجسته دانست و گفت: پیشرفته‌ترین کشورها از اینکه زنان را در حاشیه قرار دهند رنج می‌برند، ولی ما در عراق از این ظرفیت استفاده کردیم. در عراق زنان، دلیرمردان را ساخته و روانه عرصه جنگ کردند. عراق تا مدتی پیش در حاشیه بود و کسی به آنجا سفر نمی کرد ولی امروزه کشورهای مختلف برای دعوت از مسئولان ما صف بسته‌اند. 

وزیر امورخارجه عراق با تاکید بر اینکه برای رسیدن به وحدت باید پارامترهای سازنده وحدت شناخت، تصریح کرد: شیعه و سنی همه یک دیدگاه داشته و پیامبر واحدی دارند، کعبه‌شان یکی است و حداقل سالی ۳۰ میلیون نفر شیعه و سنی، کرد و... کعبه را طواف می‌کنند، ولی آیا می‌توانیم جنایت کرده و این افراد را طبقه‌بندی کنیم و بگویم برخی شیعه و برخی سنی هستند؟ متأسفانه برخی به تفرقه دامن می‌زنند و این همان کاری است که داعش انجام می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ خدا نیز می‌فرماید ما شما را ملت‌های مختلف قرار دادیم تا یک دیگر را بشناسید، خدا ما را یک ملت نیافرید بلکه تفاوت زبان و قومی داریم، با این وجود ارزش افراد به تقوا است، ولی بهترین مسأله این است که این اختلافات و تفاوت‌ها مدیریت شود. انس فرهنگی باید در تمامی جوامع ما گسترش یابد تا بتوانیم این اختلاف‌نظرها را مدیریت کنیم، امروزه امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند بررسی سیره عملی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است.

*عبدالمحمد مبارک: مهم‌ترین چالش جهان اسلام تفرقه در میان امت اسلامی است

عبدالمحمد مبارک نماینده پارلمان غنا مهم‌ترین چالش جهان اسلام را اختلاف و تفرقه در میان امت اسلامی دانست و گفت: آنچه امروز در اورشلیم با تصمیم رئیس جمهور آمریکا اتفاق افتاد، تمام امت اسلامی متفق هستند که باید با این اقدام مبارزه کنند و آن را محکوم کنند.

وی با بیان اینکه برای مقابله با اسرائیل نیازمند تقویت همبستگی در جهان اسلام هستیم، افزود: در کشور غنا مذاهب گوناگون کنار همدیگر زندگی می‌کنند و مشکلی با همدیگر ندارند، بنابراین  ممکن است امت اسلامی نیز دیدگاه‌های مختلف داشته باشند، اما همه ما مشترکات فراوان داریم و مشکل اصلی در دنیای اسلام، سیاسی است.

مبارک بیان داشت: به عنوان مثال در ریاض کنفرانس وزرای دفاع برگزار شد اما از ایران دعوت نشد، در حالی که ایران قدرت بزرگ منطقه است، این در حالی است که برای برقراری تامین امنیت تمامی کشورهای اسلامی باید متحد شوند.

وی با بیان اینکه امروز عربستان مسلمانان سنی را در یمن می‌کشد و در سوریه و لیبی هم مشکل سیاسی است، ادامه داد: دشمنان اصلی ما اسرائیل و آمریکا و رسانه‌های غربی هستند که از ابزارهای خود استفاده می‌کنند تا بتوانند با دروغ‌پراکنی در میان مذاهب ما اختلاف ایجاد ‌کنند. 

نماینده پارلمان غنا خواستار ایجاد بانک مرکزی و پول مشترک، برداشتن محدودیت‌های ویزایی میان کشورهای اسلامی شد و گفت: کنفرانس وحدت ایران پیام زیبایی دارد که باید این پیام را خارج از دنیای اسلام به زبان‌های مختلف ببریم و از رسانه‌ها برای مقابله با دشمن و توطئه‌های آنها استفاده کنیم.

*جلال‌الدین رحمت: مسلمانان باید بتوانند با عمل به آموزه‌های دینی به سمت وحدت حرکت کنند

جلال‌الدین رحمت عضو مجلس شورای ملی اندونزی با بیان اینکه علمای جهان اسلام در این کنفرانس تعهد دادند تا متحد مانده و به رسالت‌های خود در حوزه وحدت عمل کنند، اظهار داشت: امیدواریم با استفاده از آموزه‌های دینی بتوانیم در کنار یکدیگر در راستای تحقق اهداف مورد نظر جهان اسلام گام برداریم.

وی افزود: در شرایط کنونی که شاهد جاری شدن خون مسلمانان در کشورهای مختلف هستیم، اقلیت‌ها و مردم بسیاری همچنان به دنبال وحدت و صلح میان مسلمانان هستند، بنابراین مسلمانان باید بتوانند با عمل به آموزه‌های دینی به سمت وحدت و تقریب حرکت کنند.