منظور دولت از «مردم» دقیقا چه کسانی است؟

مسعود درخشان در مراسم اختتامیه اولین دوره آموزشی پیشرفته مبانی و مدل‌های اقتصادی، گفت: یکی از موانع اصلی اجرای اقتصاد اسلامی ایراد‌های کلان ساختاری است به عنوان مثال امروزه در همه جای دنیا از جمله ایران شرایط به گونه‌ای است که هر گروه یا فردی که سخنور خوبی باشد و پول بیشتری برای تبلیغات انتخاباتی داشته باشد، رئیس جمهور می‌شود، این رئیس جمهور نزدیکان خود را بر سر کار می‌آورد، نزدیکان هم تنها حمد این رییس جمهور را می‌گویند و دیگر رئیس جمهور نقدی را نمی‌شنود.

وی تصریح کرد: مثال این موضوع هم ترامپ است؛ معیارهای انتخاب را برای رئیس جمهور بررسی کنیم. منفورترین، کثیف‌ترین و بی‌سواد ترین افراد رئیس جمهور کشوری مانند آمریکا می‌شوند که ادعا می‌کند در دانش رتبه اول را دارد. سوال اینجاست که ثمره این دانش که باید خود را در انتخاب رئیس جمهور نشان دهد کجاست؟

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر نظام سیاسی ما انتصابی از سوی رهبری بود در حال حاضر چنین مشکلاتی نداشتیم، اضافه کرد: ریشه اساسی مشکلات اقتصادی کشور در زاویه دید بین مسئولین و مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: البته این به معنای دیکتاتوری نیست و اساسا اگر دیکتاتوری به معنای تشویق به بندگی خداوند و از بین بردن محرومیت باشد عین آزادی است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اما اگر از ایرادهای ساختاری بگذریم امروزه وجود نظام ولایت فقیه یک فرصت است و ما باید ضمن آگاه سازی، جامعه را به بلوغ برسانیم تا از رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب حمایت و پشتیبانی کنند.

درخشان ادامه داد: رهبری شخصا فرمودند مادامی که قراردادهای نفتی منطبق با مصالح کلان کشور به معنای واقعی نباشد نباید اجرا شود.

وی تصریح کرد: فردای همان روز نامه‌‌ای به مجلس شورای اسلامی نوشتم و نقص‌های IPC را مطرح کردم ولی هیچکدام از نمایندگان آنطور که باید و شاید عملی انجام ندادند و حتی وزارت نفت هم به کار قبلی خود ادامه داد.

درخشان گفت: وقتی می‌گویند در اسلام عدم سلطه کفار بر تمام مسلمانان واجب است یعنی هر کس به اندازه خودش وظیفه دارد. حالا چگونه اجازه دادید صندوق بین المللی پول بیاید هرچه دلش خواست اطلاعات نظام بانکی ایران را ببرد؟

درخشان اضافه کرد: رئیس جمهوری سخن از حقوق شهروندی می‌زنند، اولین حق هر شهروند نفس کشیدن است؛ ایشان در این باره می‌گویند درباره آب و هوا نپرسید دولت چه کاری انجام داده است بلکه بپرسید دنیا چه کاری کرده است؛ این یعنی نمی‌گذارند درباره اولین حق شهروندی هم سوالی داشته باشیم.

وی گفت: این تکلیف شهروندی است که توسط رئیس جمهور دیکته می‌شود، نه حقوق شهروندی.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: وقتی دولت می‌گوید برای مردم، فلان کار را انجام داده‌ایم مشخص کند منظورش از مردم چه کسانی هستند؟ منظورش قشری خاص و مرفه  است و یا قشر مظلومی که احتیاج به کمک دارند؟ این نمونه بارز استفاده از عوام است و باید دغدغه و اولویت‌ها مشخص شود.

استاد اقتصاد اسلامی گفت: عناوینی همچون اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی وحمایت از کار و سرمایه ایرانی  از  مباحث مطرح در اقتصاد اسلامی هستند که به گونه‌ای که معارضه ایدئولوژیک به همراه نداشته باشد مطرح می‌شود و ما یابد متوجه باشیم که اقتصاد اسلامی امروزه در اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی_اسلامی پیشرفت ظهور کرده است.

وی  درباره فرایند تغییر از اقتصاد سرمایه داری به اقتصاد اسلامی اضافه کرد: تغییر، اصولی دارد و ما باید درباره آن گفت و گو کنیم؛ در زمان می‌شود بدین گونه گفت که اولین قدم ایجاد ضرورت و نیاز به این تغییر است باید جامعه را نسبت به موضوع آگاه کنیم یعنی به آنها ثابت کنیم تغییر، رشد آفرین است.

وی افزود: در گام بعدی ما باید دستاورد‌هایی که تاکنون با این نگاه کسب شده است را در معرض دید عموم مردم قرار دهیم تا آنان نیز این دستاورد‌ها را بگونه‌ای ملموس درک نمایند و سپس باید شبکه سازی کنیم و سعی کنیم و به نمود اجتماعی برسیم.

درخشان ادامه داد: اقتصاد اسلامی یک مسئله چند بعدی است و ما در همه زمینه‌ها از مبارزه با مصرف‌زدگی تا مشکلات نظام بانکی نیاز به افرادی داریم که در این زمینه‌ها کار کرده باشند و مطالعه شهید صدر می تواند به افزایش قدرت ذهنی چنین پژوهشگران وعلاقه مندانی کمک کند.

در انتهای این نشست درخشان مرکز مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی را مرتبه تکامل یافته حرکتی خواند که آیت‌الله مهدوی کنی 30 سال پیش در دانشگاه امام صادق(ع) شروع کرده بود.