لایحه بودجه یکشنبه در صحن مجلس/ تعیین تکلیف بنزین و یارانه ها در ایستگاه آخر

به گزارش افکار نیوز ، صبح روز یکشنبه 19 آذر لایحه بودجه سال 97 از سوی حسن روحانی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد.

سقف این بودجه یک هزار و 194 تریلیون تومان است.

این لایحه سپس در کمیسیونهای تخصصی مجلس بررسی شد و از روز شنبه 9 دی ماه در کمیسیون تلفیق مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جلسات کمیسیون هر روز در حداقل در 2 نوبت کاری برگزار می شد.

اعضای کمیسیون تلفیق قراربود تا دیروز پنج شنبه کار بررسی این لایحه را به اتمام برسانند و لایحه بودجه از صبح روز یکشنبه در دستور کار نمایندگان در صحن مجلس قرار گیرد.

مهمترین موضوع در لایحه بودجه 97، موضوع یارانه ها و پیشنهاد دولت برای کسب درآمد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی با افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین بود.

دولت تصمیم داشت تا برای تحقق این درآمد قیمت بنزین را به لیتری هزار و 500 تومان برساند.

کمیسیون تلفیق مجلس با این پیشنهاد دولت مخالفت و مصوب کرد که نرخ حامل های انرژی از جمله بنزین در سال آینده افزایش نخواهد یافت.

همچنین دولت در سال جاری 48 هزار میلیارد تومان از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها درآمد داشت که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق این درآمد در سال آینده باید 37 هزار میلیارد تومان باشد. یعنی 11 هزار میلیارد تومان کاهش.

معنی این مصوبه کمیسیون تلفیق این است که یارانه بخشی از مردم در سال آینده باید قطع شود.

این مصوبات کمیسیون تلفیق به تصمیم نمایندگان مجلس در صحن مجلس در روزهای آینده بستگی دارد.

در هر حال نمایندگان مجلس در هفته آینده از روز یکشنبه هر روز و حداقل در 2 نوبت کاری صبح و عصر لایحه بودجه را بررسی خواهند کرد و تکلیف قیمت بنزین و یارانه ها را در روزهای آینده در صحن مجلس مشخص خواهند کرد.

آنچه مجلس مصوب کرد دولت باید آنرا اجرا کرده و حق تغییر آنرا ندارد.