تذکرات دیروز نمایندگان به مسوولان

احمد بیگدلی نماینده خدابنده در جلسه علنی عصر دیروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به ماده 186 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: براساس این ماده لایحه بودجه بعد از ارائه دولت و بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه باید در جلسات علنی بررسی و تصویب شود.
وی افزود: اصل مسئله بودجه مربوط به جداول است که متاسفانه این جداول در جلسات علنی بررسی نمی شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: بررسی جداول و ردیف ها علاوه بر تبصره های لایحه بودجه با سعه صدر باید انجام شود زیرا حقوق های نجومی از همین جداول نشات گرفته لذا باید توجه بسیار داشت.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: حقوق های نجومی ارتباطی با قانون نداشت زیرا مجلس به محض دریافت اطلاعات بررسی و حقوق های اضافی برگردانده شد و موارد خلاف قوانین نیز در دادگاه در حال بررسی است اما پیشنهاد شما در خصوص بررسی جداول را در دستورکار قرار خواهیم داد.

**استفاده از نیروهای بودمی در مراکز گازی و نفتی مورد توجه قرار گیرد
احمد مرادی نماینده مردم هرمزگان در تذکری به وزیر اقتصاد و دارایی گفت: عدم توجه کافی به منطقه آزاد قشم باعث بروز نارضایتی در مردم شده است. لطفا اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.
وی در تذکری به وزیر کشاورزی اظهار کرد: کشتی‌های صنعتی و چینی با صید بی‌رویه امان از صیادان سنتی گرفته‌اند. ریاست شیلات از این روش ناپسند باید جلوگیری کند.
این نماینده در تذکری به وزیر نفت بیان کرد: باید به استفاده از نیروهای بومی در مراکز نفتی و گازی توجه شود، همچنین نسبت به ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی که جزو الزامات قانونی است باید توجه کافی صورت گیرد؛ چراکه این حداقل خواسته مردم است و باید به آن رسیدگی شود.

**نمایندگان از ملی شدن بودجه در بخش آموزش و پرورش و بنیاد شهید حمایت کنند
داوود محمدی نماینده قزوین و رییس کمیسیون اصل نود مجلس در تذکری گفت: با کلیات لایحه بودجه موافق هستم اما نقدهای جدی به برخی از موارد آن دارم، در بودجه سال 97 دولت، 1000میلیارد تومان برای ترمیم حقوق بازنشستگان پیش‌بینی شده بود که در مجلس به 2000 میلیارد تومان افزایش یافت اما این رقم باز هم نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات بازنشستگان باشد.
وی به استانی شدن بودجه آموزش و پرورش و بنیاد شهید در بودجه 97 اشاره و افزود: متاسفانه در پیش‌بینی‌های استانی، حداقل 35میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش و 17میلیارد تومان بودجه بنیاد شهید استان قزوین کم شده است و با این ترتیب دیگر استان‌ها نیز با این مشکل رو به رو هستند، لذا از همکاران تقاضا دارم از ملی شدن بودجه به ویژه در بخش آموزش و پرورش و بنیاد شهید حمایت کنند. 

**3 هزارمیلیارد تومان اعتبار مجامع نمایندگان استان صرف اولویت‌های کلان کشور شود
علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر در تذکری با استناد به ماده 186 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق ماده 186، دولت مکلف است تا 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند و در کنار آن دولت در ماده 121 برنامه ششم مکلف شده تا گزارش سالیانه برنامه ششم را نیز همزمان با تقدیم لوایح به مجلس ارائه کند.
وی افزود: روزی که رئیس جمهور درباره لایحه بودجه 97 گزارش می داد دقت کردیم اما گزارش مکفی داده نشد و حتی گزارش مکتوب هم ندادند؛ از این رو خواستاریم تا دستور دهید این گزارش برابر ماده 121 به مجلس ارائه شود.
ادیانی ادامه داد: کمیسیون تلفیق دو گزارش در اختیار ما قرار دارد که یکی جایگزین اولی بوده و به تاریخ 28 دی ماه است یعنی همان تاریخ مربوط به زمان ارائه گزارش اول ذکر شده که خلاف آیین نامه بوده و باید طبق آیین نامه بعد از تغییرات نیز 10 روز به نمایندگان وقت داده شود تا پیشنهادات خود را ارائه کنند چرا که لایحه در جایگزین تغییراتی کرد.
ادیانی گفت: تاریخ چاپ جداول و ردیف ها که به تاریخ 6 بهمن است که برای آن نیز باید 10 روز فرصت به نمایندگان داده می شد که حق آنها بود تا بتوانند روی لایحه کار کنند چرا که در این جداول اصلاحات بلاوجهی انجام شده و مطالبی دارد که باید بررسی شود.
وی افزود: طبق قانون، اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه نباید اعتبارات و ردیف هایی برای حوزه انتخابیه خود بگنجانند که رعایت این موضوع بباید بررسی شود و مرکز پژوهش ها باید علت این تغییر محسوس در جداول را گزارش دهد.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه، 3 هزار میلیارد تومان در اختیار مجامع نمایندگان استان ها قرار داده اند که اجرای این موضوع همان کاری را با این مجلس خواهد کرد که ماده 180 با مجلس نهم کرد و اعتبارات تخصیص نیافت.
ادیانی گفت: مردم سوال خواهند کرد اعتباری که در اختیار نمایندگان است چگونه اختصاص می یابد و مانند گوشت لخمی است که هر تکه از آن برای استانی در نظر گرفته شده و مشخص نیست صرف چه می شود، برای مثال از این میزان 8 میلیارد تومان برای مازندران گذاشته اند.
ادیانی ادامه داد: تصمیم گیری دیگری برای 3 هزار میلیارد تومان شود برای مثال اولویت های کلان کشور همچون احداث خط آهن یا مسأله آب با این پول حل شود تا نمایندگان بعدها برای استفاده آن در مظان اتهام قرار نگیرند.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: 3 هزار میلیارد تومان یاد شده در اختیار نمایندگان قرار نخواهد گرفت و در دست دولت است و نمایندگان صرفا می توانند برای پروژه های مناطق خود در آن سقف، از آن محل توصیه کنند لذا رقمی در اختیار نماینده قرار نمی گیرد.
وی گفت: این مبلغ برای چند کار کلان در کشور اختصاص یابد را می توانید رایزنی کرده و با نمایندگان هنگام بررسی جزییات لایحه بودجه پیشنهاد دهید که شاید حل چند کار مهم در کشور بهتر از حل مسائل ریز در حوزه انتخابیه ها باشد.
وی بیان کرد: از آنجایی که تأمین برخی منابع از صندوق توسعه ملی زمان بر شد، ناچار به چاپ جایگزین شدیم لذا نمایندگان می توانند باز هم پیشنهادات جدید خود را ارائه کنند.
لاریجانی ادامه داد: در این زمینه به اداره قوانین گفته ایم برای تأخیر در ارائه ردیف ها و جداول، فرصتی به نمایندگان بدهند تا بتوانند پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند.