جهانگیری: دولت با صدای بلند اعلام می‌کند که همه جای ایران متعلق به ایران است

 اسحاق جهانگیری معاون اوّل رئیس جمهور، امروز(یکشنبه 6 اسفند) که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد با بیان اینکه مطالعات تاریخی نشان می‌دهد هر کشوری برای غلبه بر محدودیت‌های خود باید درک صحیحی از فرصت‌ها داشته باشد اظهار داشت: علاوه بر این، نیاز به سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در مقیاس ملّی و بین‌المللی وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر توسعه را ارتقاء توانمندی و ظرفیت مادی و معنوی کشور بدانیم، حتماً باید توسعه پایدار، موزون و همزمان داشته باشیم تا بتواند همه جنبه‌های مختلفی که در زندگی نقش دارد را در بر گیرد.

معاون اوّل رئیس جمهور با بیان اینکه تجربه نشان داده هر جا اقتصاد و فرهنگ و ظرفیت‌های اجتماعی در کنار هم قرار گیرند، ظرفیت‌های جدیدی خلق می‌شود اظهار داشت: این باعث می‌شود که امکان جهش در توسعه یه وجود آید.

وی با بیان اینکه توسعه الزامات، ضرورت‌ها و نیازهایی دارد تصریح کرد: حال که ما به دنبال توسعه هستیم، علاوه بر این موارد، باید به چالش‌های پیش رو که آنها را ابرچالش می‌نامند، توجه داشته باشیم.

جهانگیری، ایران را کشوری خشک توصیف کرد و با بیان اینکه آب، یکی از محدودیت‌های جدّی کشور است، خاطرنشان کرد:. با وجود بارندگی‌های اخیر، هنوز کمتر از 50 درصد بارندگی‌های سال گذشته را شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: مشکل کم‌آبی کشور، واقعیتی است که وجود دارد و ابرچالش بزرگی است که پیش روی ما قرار دارد.

جهانگیری با بیان اینکه توسعه ایران باید با در نظر گرفتن موضوع کم آبی، پیگیری شود افزود: همچنین بدون توجه به مسایل زیست محیطی امکان پرداختن به توسعه کشور وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم زمینه‌های نوینی را برای پاسخ‌ به نیازها ایجاد کنیم، به جوان بودن کشور و نرخ بالای بیکاری اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی سالانه نیازمند ایجاد یک‌میلیون شغل هستیم که تعداد کشورهایی که بالای پانصد هزار شغل در سال می‌توانند ایجاد کنند، از انگشتان دست کم‌تر هستند، بنابراین، نیازمند نگاه جدیدی به توسعه هستیم.

معاون اوّل رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید طوری حرکت کنیم که توسعه، پاسخگوی مسائل کوتاه مدّت و بلندمدّت ما باشد، تصریح کرد: بر این اساس، سواحل «مکران» فرصتی است که می‌تواند به طور جدّی به چالش‌ها توجه کند.

وی ادامه داد: در سواحل مکران، ظرفیتی نهفته است که می‌تواند با وجود محدودیت‌ها، به توسعه توجه کند.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، سواحل مکران به عنوان نقطه مهمّ توسعه مورد توجه قرار گرفت، تصریح کرد: توسعه مکران، کمک ویژه‌ای به رشد اقتصادی ایران خواهد کرد و قادر است روند حل معضل بیکاری را سرعت بخشد.

جهانگیری، سواحل مکران را فرصتی دانست که می‌تواند ظرفیت‌های مهمّ مناطق محروم سیستان و بلوچستان و هرمزگان را به فعلیت برساند.

معاون اوّل رئیس جمهور، عدالت منطقه‌ای به عنوان یکی از شاخص‌های مختلف عدالت را مورد اشاره قرار داد و با یادآوری اینکه برخی مناطق کشور، عقب مانده تر از سایر نقاط هستند، تصریح کرد: مکران قادر است توانمندی طبقات و گروه‌های کم درآمدی که در سواحل دریای عمان قرار دارند را سامان دهد.

وی خاطرنشان کرد: مردمی که در تنگه هرمز تا «گوادر» قرار دارند در کنار گنج هستند، با این حال از حداقل‌ها بی بهره هستند و سواحل مکران وقتی می‌تواند موفق باشد، که زندگی این افراد را رونق بخشد.

وی، ایران را یکی از امن‌ترین کشورها در منطقه حساس خاورمیانه دانست و تصریح کرد: سواحل مکران می‌تواند به بیشتر شدن امنیت ملّی کشور کمک کند.

کمک به درهم‌تنیدگی اقتصاد ایران و اقتصادهای منطقه، به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های سواحل مکران، مورد اشاره معاون اوّل رئیس جمهور قرار گرفت.

جهانگیری با بیان اینکه دولت با صدای بلند اعلام می‌کند که همه جای ایران متعلق به ایران است و اینطور نیست که برخی مناطق مورد توجه ویژه باشند و برخی دیگر از مناطق و قومیت‌ها به فراموشی سپرده شوند، افزود: حق مردم منطقه مکران این است که از امکاناتی چون طبیعت، فرصت‌های بسیار خوب و نیروی جوان و تحصیلکرده‌ای که دارند بهره‌ ببرند.

وی، همچنین از طرح توسعه سواحل مکران به عنوان طرحی سنجیده برای «آمایش سرزمینی» یاد کرد و با یادآوری اینکه از قبل از انقلاب همواره موضوع آمایش سرزمینی مطرح شده، تصریح کرد: سواحل مکران می‌تواند یکی از نمادهای آمایش منطقه‌ای باشد.

جهانگیری با بیان اینکه قسمتی از جمعیت کشور می‌تواند به سواحل مکران گسیل شود اظهار داشت: طرح جامع و خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده و پیش بینی شده که در آینده، بیش از یک‌میلیون نفر در این منطقه ساکن شوند، همچنین شهرهای مختلفی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی یکی از اقدامات زیربنایی که در دولت برای سواحل مکران در حال اجرا است را، تعیین نقاط کانون توسعه دانست و افزود: چابهار و جاسک به عنوان دو نقطه استراتژیک انتخاب شد.

جهانگیری با بیان اینکه توافق سه جانبه ایران، افغانستان و هند نقطه شروع همکاری‌ها با دولت‌های مختلف شد خاطرنشان کرد: توافق‌هایی از این قبیل، با کشورهایی که دسترسی کمتری به سواحل آزاد دارند انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید امکان ارتباط ریلی چابهار با کشورهای همسایه را برقرار کنیم افزود: همچنین باید چابهار را مستقیم به مشهد وصل کنیم تا حجم بالای کالایی که ترانزیت می‌شود منتقل شود.

جهانگیری با دعوت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای حضور در سواحل مکران تأکید کرد: این شرکت‌ها مورد حمایت جدّی دولت ایران قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم خط انتقال گاز را به پاکستان و هندوستان برسانیم تصریح کرد: البته گازرسانی به داخل کشور مخصوصاً برای سواحل مکران هم انجام خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: مهمترین اقدام راهبردی در ارتباط با جاسک این است که صادرات بخشی از نفت کشور به خارج از خلیج فارس انجام شود.

وی با بیان اینکه خط انتقال نفت خام ایران به جاسک در حال اجرا است افزود: در آینده جاسک باید به راه آن سراسری وصل شود.

معاون اوّل رئیس جمهور از تهیه طرح‌های مختلف برای سواحل مکران خبر داد و تصریح کرد: قبل از اینکه فعالیت‌های اقتصادی در مکران انجام شود، پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و زیست‌محیطی آن انجام شده تا منجر به توسعه واقعی در این منطقه شود.

جهانگیری اقدام اصلی در ارتباط با سواحل مکران را ایجاد سازمان مناسب برای توسعه این سواحل عنوان کرد و با اشاره به زحمات نیروهای مسلح از جمله وزارت دفاع و نیروی دریایی ارتش در این منطقه اظهار داشت: پیش بینی شده تا سازمانی برای توسعه سواحل مکران ایجاد شود و در دولت در حال بررسی آن هستیم. امیدواریم اساسنامه آن زودتر آماده شود.

وی از تأمین منابع خارجی قابل توجه برای توسعه مکران خبر داد و اظهار داشت: با کشور چین به میزان سقف بالایی به توافق رسیدیم و با برخی بانک‌ها به میزان ده میلیارد دلار قرارداد بسته شد. با برخی دیگر از بانک‌ها بدون سقف، توافق کرده‌ایم.

جهانگیری افزود: با روسیه بدون سقف به توافق رسیدیم و با کشور کره 8 میلیارد یورو توافق شده است. میزان توافق با ایتالیا نیز 5 میلیارد یورو است.

وی تصریح کرد: بیش از 30 میلیارد دلار خط فاینانس امضاء شده تا شرکت‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.