روحانی: ۵ کشور طرف برجام برای تامین منافع ایران تضمین دهند

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود با ابراز خشنودی از انجام این سفر، گفت: روابط دو ملت بزرگ ایران و سریلانکا به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و ده‌ها سال است که دولت‌های دو کشور نیز روابط سیاسی صمیمانه‌ای دارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است، اظهار داشت: در گفتگوهای امروز فروش نفت، مواد پتروشیمی، مصالح ساختمانی، ارایه خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا مورد گفتگو قرار گرفت. همچنین ایران با توجه به سابقه ساخت سد و نیروگاه و احداث شبکه انتقال برق در سریلانکا، آماده ادامه فعالیت در این زمینه بوده و همچنین آمادگی خود را برای ارایه خدمات دیگر از جمله ساخت و توسعه پالایشگاه و احداث راه‌آهن در سریلانکا، اعلام کرد و به تفاهماتی رسیدیم.

 روحانی اظهار داشت: امیدوارم در  دوازدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که به زودی در تهران برگزار خواهد شد، همه موضوعاتی که در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و خدمات فنی و مهندسی در نشست امروز مورد بحث قرار گرفتند، پیگیری شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در گفتگوهای امروز درباره همکاری‌های علمی و دانشگاهی بویژه در زمینه علوم پزشکی و صادرات دارو به سریلانکا نیز گفتگو کردیم، تصریح کرد: با توجه به جاذبه‌های فراوان ایران و سریلانکا، موضوعات گردشگری و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و کلمبو نیز مورد بحث قرار گرفت تا رفت و آمد مردم دو کشور تسهیل شود.

**ایران و سریلانکا درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات نزدیکی دارند

 روحانی با اشاره به اینکه در گفتگوهایمان همکاری‌های دو کشور در مسایل سیاسی و بین‌المللی و حمایت‌های دو کشور از یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: خوشبختانه ایران و سریلانکا درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نظرات نزدیکی دارند و امیدوارم مشارکت سازنده دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و از جمله در جنبش عدم تعهد و اجلاس‌های آسیایی همانند گذشته ادامه داشته باشد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ، اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی را اساس سیاست خارجی برشمرد و گفت: بسیار خوشحالیم که جمهوری اسلامی ایران به هر توافقی که امضاء کرده کاملاً پایبند بوده و در عین حال بسیار متأسفیم که آمریکا به عنوان یکی از طرفین توافق بسیار مهم هسته‌ای که مورد تأیید سازمان ملل متحد هم قرار گرفته، این توافق را نقض و اعلام کرده که ازآن خارج می‌شود؛ این به معنای زیر پا گذاشتن اخلاق، سیاست، راه صحیح دیپلماتیک و مقررات بین‌المللی است.

روحانی افزود: اگر 5 کشور دیگر طرف جمهوری اسلامی در این توافق با ایران همراه باشند و به توافقات خودشان عمل کنند و تضمین دهند که منافع ایران با تداوم برجام محقق خواهد شد، این توافق برخلاف میل آمریکا و رژیم صهیونیستی باقی خواهد ماند.

رئیس‌جمهور در ادامه مبارزه با تروریسم را مورد تأکید دو کشور ایران و سریلانکا عنوان کرد و اظهار داشت: بسیار خوشحالیم که دیروز شاهد برگزاری یک انتخابات آزاد در عراق بودیم و اعلام می‌کنیم که کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت‌های سوریه  و عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت.

 روحانی تصریح کرد: جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم منطقه و بویژه مردم فلسطین را که قدمت آن به 70 سال می‌رسد، محکوم می‌کنیم و معتقدیم همه کشورهای جهان باید از این ملت مظلوم، حمایت کرده و در برابر تجاوزات ایستادگی کنند.

رئیس‌جمهور خاطر‌نشان کرد: برای سفر رئیس جمهوری سریلانکا اهمیت قائلیم و امیدواریم این سفر، سرآغازی برای تحولی جدید در روابط دو کشور باشد. همچنین امیدوارم بتوانیم در فرصت مناسب به دعوت رسمی رئیس جمهور سریلانکا به این کشور سفر کنیم.

** سریلانکا نیز از مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران است

مایتریپالا سیریسنا رئیس جمهور سریلانکا نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه روابط دیپلماتیک ایران و سریلانکا از سال 1961 برقرار شده است، گفت: البته آغاز روابط واقعی دو ملت و دو کشور، به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و خوشحالم با افتخار اعلام کنم که امروز عزم خود را برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور به نمایش گذاشتیم.

رئیس جمهور سریلانکا با تأکید بر اینکه دو کشور باید تلاش خود را برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی و تجاری افزایش دهند، افزود: ایران یکی از خریداران عمده چای سریلانکاست و سریلانکا نیز از مشتریان نفت جمهوری اسلامی ایران است، لذا در گفتگوهایمان تقاضا کردیم که صادرات نفت ایران به سریلانکا افزایش یافته و نیازهای ما در این زمینه توسط ایران تأمین شود.

سیریسنا با اشاره به اینکه امروز تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، مبارزه با مواد مخدر، همکاری در عرصه سینما و همکاری‌های علمی و فناوری بین دو کشور امضاء شد، اظهار داشت: سریلانکا خود را متعهد به اجرای همه این تفاهم‌نامه‌ها می‌داند و خواهان برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور برای افزایش تعاملات و آمد و شد بین مردم و فعالان اقتصادی دو کشور است.

رئیس جمهور سریلانکا با دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در سریلانکا، تصریح کرد: تسهیلات مناسبی برای تشویق سرمایه‌گذاران در سریلانکا در نظر گرفته‌ایم تا مناسبات تجاری و اقتصادی خود با دیگر کشورها و از جمله ایران را افزایش دهیم و پیشاپیش از همه تلاش‌ها و مساعدت‌های ایران برای توسعه سریلانکا قدردانی می‌کنم.