سکوت اعراب، خنجری بر پشت قدس

 انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف، این پیام را مخابره کرد که دولت آمریکا اقدامی خارج از عرف دیپلماسی بین‌المللی انجام داده و این عمل به تمام قوانین بین‌المللی ضربه وارد کرده است، چرا که واشنگتن با این کار، اقدام به وضع قانون خودساخته درباره شهر قدس کرده است. این اقدام در واقع سیلی‌ای بر گوش قوانین بین‌المللی است و با نقض عرف‌ها و قوانین شناخته شده نظام بین‌الملل، از رژیم صهیونیستی بدون توجه به حقوق طرف مقابل حمایت کرده است. ما در فلسطین این اقدام را در راستای سیاست‌های پیشین واشنگتن و حمایت همه‌جانبه و آشکار آنها از اسرائیل قلمداد می‌کنیم و این روزها در راهپیمایی‌های بازگشت، ضد این اقدام ایستادگی کرده و به دنیا گوشزد می‌کنیم آمریکا گامی اشتباه برداشته و باید از این اقدام خود، عقب‌نشینی کند.
مواضع ضعیف در جهان اسلام و دنیای عرب باعث شد ایالات متحده و اسرائیل بتوانند بدون توجه به اینکه آیا طرف دیگری وجود دارد و حقوقی برای آنها محفوظ است، دست به چنین اقدامی بزنند. متاسفانه جامعه ضعیف اسلامی و عربی حتی نتوانست یک موضع رسمی قاطع در این‌باره اتخاذ کند؛ همین امر باعث به‌وجود آمدن این احساس در دولت آمریکا شد که می‌تواند براحتی چنین اقدامی را عملیاتی کند و نیازی به گفت‌وگو یا همزیستی مسالمت‌آمیز وجود ندارد. در حال حاضر باید گام‌‌هایی اساسی در برابر این اقدام برداشته شود که آمریکا را مجبور به بازگشت از این تصمیم خود کند. همچنین اقدامات دیپلماتیک مفید فایده، بویژه در کشورهایی که به عنوان دوست و متحد آمریکا در منطقه به شمار می‌روند، بسیار ضروری است. همه ما قدس را دوست داریم و به آن عشق می‌ورزیم ولی قدس اکنون به مواضع قاطع، شجاعانه و مثمر ثمر احتیاج دارد. قدس مساله عدالت و ظلم است و اقدامات باید در شأن این موضوع باشد. اقدامی که انجام می‌شود باید به گونه‌ای باشد که آمریکا متوجه شود در مسیر اشتباهی قدم گذاشته و تصمیم غلطی را اتخاذ کرده است. یکی از این اقدامات که در کنار اقدام دیپلماتیک باید پیگیری شود، اقدامات اقتصادی خواهد بود؛ برای مثال می‌توان روابط اقتصادی با ایالات متحده را قطع کرد یا از سلاح نفت در این‌باره استفاده کرد. همانگونه که اعراب در گذشته از آن استفاده و آمریکا را مجبور به گردن نهادن به حقوق دنیای عرب، جهان اسلام و مردم فلسطین کرده بودند.
آمریکا به عنوان یک دشمن در مقابل فلسطین قرار گرفته و مردم فلسطین به این کشور به چشم دشمن می‌نگرند و دلیل آن قرار گرفتن در کنار رژیم صهیونیستی است. این چینش باعث می‌شود هیچ مذاکره یا معامله دوطرفه‌ای میان اسرائیل و فلسطین شکل نگیرد و از این جهت ایالات متحده از سوی مردم فلسطین به رسمیت شناخته نمی‌شود. اعتماد به آمریکا در برخی مجامع داخلی به عنوان حامی یا کشوری که به فلسطین کمک خواهد کرد، از بین رفته و دیگر چنین برداشتی نسبت به این کشور وجود ندارد و همین اقدام باعث می‌شود فلسطینی‌ها از هرگونه مذاکره که طرف‌های آن آمریکا و اسرائیل باشند عقب‌نشینی کنند. تحرکات آمریکا اقدامی در راستای مشروعیت بخشیدن به اسرائیل و گام برداشتن در عادی‌سازی روابط فلسطین با رژیم‌صهیونیستی است؛ آنها به دنبال این موضوع هستند که فلسطین همان‌گونه که با دیگر کشورهای همسایه روابطی عادی دارد، با اسرائیل نیز چنین رفتاری داشته باشد. اینک تمام اقداماتی که در گذشته و در این راستا انجام شده بود، از بین رفت. امروز شهر قدس از نگاه قوانین جهانی یک شهر بین‌المللی به شمار می‌رود و زمانی که اینگونه اقدامات از سوی آمریکا انجام می‌شود در واقع ضربه وارد کردن به قوانین بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شود.
متاسفانه سکوتی که در این‌باره شد، همچون خنجری بر پشت ملت و کودکان فلسطین و خنجری در قلب قدس است که نخستین قبله‌گاه مسلمانان و مرکز دینی بیش از نیمی از ساکنان زمین است. البته درباره مردم جهان سخن نمی‌گویم، چرا که  آنها در حمایت از فلسطین قلب‌های‌شان جریحه‌دار شد و به خیابان‌ها آمدند.
متاسفانه سکوت رسمی کشورهای عربی و اسلامی و عدم اتخاذ مواضع قاطع در این زمینه به عنوان نپذیرفتن حقوق مردم فلسطین، تایید این اقدام به شمار می‌رود که نشان می‌دهد باید بیشتر از اینها برای قدس زحمت بکشیم. سکوتی که برابر این اقدام در هر کجا انجام شده در واقع خیانت و نیرنگی به مردم و خون شهدای فلسطین است.
از این جهت و به نسبت این تحرکات، مقاومت فلسطین همچون حماس و جهاد اسلامی می‌تواند واکنش‌هایی داشته باشد: اولا- قدس همچون حیفا، یافا و الخلیل مناطقی است که توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده و کل فلسطین منطقه‌ای است که توسط اسرائیل به اشغال در آمده و باید از آن خارج شوند.  موضع ایالات متحده در قبال پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هیچ قیمت و ارزشی در دایره لغات فلسطینیان و در قاموس قوانین بین‌المللی ندارد. قدس پایتخت یگانه و ابدی فلسطین است و مطلقاً هیچ جایی برای اسرائیلی‌ها در آن وجود ندارد. ثانیا- مردم فلسطین در هفتادمین سالروز «نکبت» برای احقاق حقوق خود به شکل مسالمت‌آمیز دست به تظاهرات زدند که در مقابل با اقدامات خشن نظامیان صهیونیست در مناطق مختلف از غزه و کرانه و... علیه این تظاهرات روبه‌رو شدیم که تاکنون ده‌ها شهید و صدها زخمی بر جا گذاشته است. در راهپیمایی‌های اخیر نیز حدود 50 شهید و بیش از 9 هزار و 600 زخمی داشتیم که در این میان 4 کودک شهید و 400 کودک دیگر زخمی شدند. مردم فلسطین با شکستن مرزهای تعیین شده توسط اسرائیل، لحظه‌ای تاریخی را رقم زدند و به زمین‌هایی که از آنها غصب شده بود بازگشتند؛ چه در غزه و چه در کرانه باختری، قدس و دیگر مناطق در برابر دشمن صهیونیستی ایستادگی می‌کنیم و ان‌شاءالله مطابق وعده حق، پیروز خواهیم شد.

خالد القدومی

نماینده جنبش حماس در تهران