زمان بررسی سوال از رئیس‌جمهور در مجلس

سیدحسن حسینی‌ شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای روحانی نمایندگان خود را برای رسیدگی به سوال از وی به مجلس معرفی کرده است، اظهار داشت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است روز دوشنبه (2 مرداد) در کمیسیون اقتصادی با حضور طراحان سوال این موضوع بررسی شود.

وی با بیان اینکه پس از بررسی سوال از رئیس‌جمهور، هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی گزارشی را در این باره به هیئت رئیسه پارلمان ارائه می‌دهد، افزود: در صورتی که طراحان سوال از توضیحات نمایندگان رئیس جمهور قانع نشوند، سوال از رئیس‌جمهور برای رسیدگی در صحن علنی تقدیم هیئت رئیسه قوه مقننه می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در صورتی که طراحان از توضیحات نمایندگان آقای روحانی قانع شوند و امضاهای خود را پس بگیرند، سوال از وی از دستورکار پارلمان خارج می‌شود.

شاهرودی در توضیح محورهای سوال دوم از رئیس‌جمهور، اظهار داشت: رکود اقتصادی حاکم در کشور، عدم بهبود شرایط بانک‌ها در تبادل با بانک‌های خارجی پس از برجام، موضوع قاچاق کالا و ارز و همچنین کاهش ارزش پول ملی و وضعیت نابسامان بازار ارز از جمله محورهای سوال دوم از رئیس‌جمهور است.

وی با بیان اینکه بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی طی 5 سال گذشته با حضور ولی‌الله سیف، نیز در دستورکار هفته جاری کمیسیون اقتصادی قرار دارد، تصریح کرد: مدیریت بر موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها، وصول بدهی و مطالبات بانک‌ها از اشخاص حقیقی و حقوقی دولت و همچنین وضعیت بازار ارز از جمله محورهای تفحس از بانک مرکزی است.

به گزارش تسنیم، در اواخر سال گذشته 80 نماینده با امضای طرحی که دارای 5 محور بود خواستار حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخ‌گویی درباره سئوالات خود شدند. این طرح پس از آن تهیه شد که بیش از 55 نماینده امضای خود را از طرح سوال از رئیس‌جمهور پس گرفته بودند.

طرح اولیه سوال از رئیس جمهور 130 امضاء داشت که درباره مشکلات موسسات مالی – اعتباری و ندادن پول سپرده گذاران از سوی این موسسات بود. نمایندگان برای اینکه طرح سوال از رئیس‌جمهور کلاً منتفی نشود، طرح جدید را تهیه کردند.