حاشیه نشست علنی «خانه ملت»/ مصوبات کودکانه در هیاهوی تذکرات منتقدانه

 نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 7 مرداد 97) به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

جلسه امروز در حالی آغاز شد که 235 نفر از نمایندگان در مجلس حضور داشتند و 55 صندلی خالی در صحن به چشم می‌‌خورد.

*مجازات تشویق کنندگان فرار کودکان تعیین شد

در ابتدا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز یکشنبه (7 مردادماه 97) پارلمان، در جریان بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان، ماده 8 این لایحه را به تصویب رساندند.

به موجب ماده 8 این لایحه، هر کس با تهدید، ترغیب یا تشویق موجب فرار طفل و نوجوان از خانه یا مدرسه و یا ترک تحصیل وی شود یا اطفال و نوجوانان را بدین منظور فریب دهد و یا موجبات آن را تسهیل یا فراهم کند، در صورت فرار یا ترک تحصیل، حسب مورد به یک یا چند مجازات درجه شش محکوم می‌گردد و در غیر این‌صورت، برای بار اول با اخطار پلیس ویژه اطفال و نوجوانان مواجه می‌شود و در صورت تکرار به مجازات فوق محکوم می‌شود.

*مجلس مجازات سهل انگاری در نگهداری از کودکان را تعیین کرد

در ادامه وکلای ملت در جریان بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 9 لایحه مذکور موافقت کردند.

*مجازات آزار یا سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان

سپس، نمایندگان مجلس پس از بررسی لایحه حمایت از کودکان، ماده 10 این لایحه را تصویب کردند.

 

به موجب ماده 10 این لایحه، هرکس نسبت به طفل یا نوجوان مرتکب آزار یا سوء استفاده جنسی شود، در صورتی که مشمول مجازات حد نباشد با درنظرگرفتن شرایطی مانند وضعیت بزه‌دیده، شرایط مرتکب و آثار جرم، مجازات می‌شود.

*مجازات خرید، فروش و واسطه گری کودکان تعیین شد

در ادامه، وکلای ملت با ماده 11 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان موافقت کردند.

بر اساس ماده 11 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان، هرگونه معامله راجع به طفل و نوجوان از جمله خرید و فروش آنان ممنوع و مرتکب به مجازات‌ حبس درجه پنج محکوم می‌شود، چنانچه این رفتار با هدف فحشا و هرزه نگاری، بهره کشی اقتصادی، برداشت اعضاء یا جوارح و یا استفاده از طفل و نوجوان در فعالیت‌های مجرمانه باشد، مرتکب به مجازات حبس درجه چهار محکوم می‌شود. 

*قاچاقچیان اعضای بدن کودکان به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند

نمایندگان همچنین ماده 13 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کردند.

بر اساس این ماده، هرکس مرتکب انتقال، خرید، فروش یا قاچاق اعضاء و جوارح طفل و نوجوان شود، به مجازات حبس درجه سه محکوم می‌شود.

به موجب تبصره 1 این ماده، انتقال اعضاء و جوارح به بیماران نیازمند طبق «قانون پیوند اعضای بیماران فوت‌شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنان مسلم است، مصوب 17/1/ 1379» از شمول این ماده مستثنی است.

*ماده مربوط به قاچاق اطفال و نوجوانان به کمیسیون قضایی ارجاع شد

سپس، نمایندگان ماده 12 این لایحه را به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع دادند.

*عاملان خودکشی کودکان به 2 تا 5 سال حبس محکوم می‌شوند

وکلای ملت همچنین با بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 14 این لایحه موافقت کردند.

بر اساس ماده 14 این لایحه، هرکس به هر نحو موجبات ارتکاب به خودکشی طفل یا نوجوان را فراهم آورد یا تسهیل کند و مشمول مقررات حد یا قصاص نشود، علاوه بر پرداخت دیه طبق مقررات، حسب مورد مجازات می‌شود.

*فروشندگان مواد دخانی به اطفال و نوجوانان به پرداخت جزای نقدی محکوم می شوند

پس از آن ماده 16 این لایحه با 152 رأی موافق، 14 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد.

براساس ماده 16 فروش یا در اختیار قراردادن مواد دخانی به اطفال و نوجوانان یا به واسطه آنان، موجب ضبط مواد دخانی کشف‌شده و محکومیت مرتکب به جزای نقدی درجه هشت می‌شود.

*«شاهدان خاموش» کودک آزاری به جزای نقدی و حبس محکوم می‌شوند

نمایندگان در ادامه در جریان بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با ماده 17 و 18 این لایحه موافقت کردند.

*لاریجانی: مجلس با تغییر ساختار وزارتخانه‌ها در شرایط فعلی مخالف است/ دولت مسیر دیگری را در پیش گیرد

در بخش دیگری از نشست، علی لاریجانی بعد از مخالفت مجلس با دو فوریت و یک فوریت طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طرح و لایحه دولت درخصوص تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب مجلس نرسیده و مجلس با تغییر ساختار و تفکیک وزارتخانه ها در شرایط فعلی مخالف است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت مسیر دیگری را برای بهبود ساختار وزارتخانه ها پیش بگیرد.

*حاجی بابایی: آموزش و پرورش از نظر اهمیت رتبه اول و از نظر بودجه‌ای در ردیف سیزدهم قرار دارد

سپس، حمیدرضا حاجی بابایی در نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات حوزه آموزش و پرورش در کشور گفت: آموزش و پرورش وضعیت خوبی ندارد. هرگونه نگاه سیاسی به آموزش و پرورش سم مهلک است. آموزش و پرورش اولین وزارتخانه و تأثیرگذارترین وزارتخانه به شمار می‌رود اما بودجه آن در ردیف سیزدهم لایحه دولت قرار دارد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در طول ۵ سال گذشته بودجه آموزش و پرورش از ۱۵.۶ درصد بودجه عمومی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. آموزش و پرورش ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی و کسری دارد.

*اکبریان: ترمیم کابینه فقط رفتن آقای سیف نیست/ تیم اقتصادی دولت ضعیف و ناکارآمد است

همچنین عزیز اکبریان در نطق میان دستور خود گفت: با عنوان خادم مردم از محضر ملت شریف انقلابی و شهید پرور ایران اسلامی به دلیل تحمل مشکلات و گرانی‌ها و کمبود برق عذرخواهی می‌کنم.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از دولت تقاضا دارم تا نسبت به ترمیم تیم اقتصادی کابینه اقدام کند. ترمیم کابینه اقتصادی دولت فقط رفتن آقای سیف نیست، تیم اقتصادی دولت ضعیف و ناکارآمد است. 

وی افزود: به دلیل بی‌توجهی تیم اقتصادی دولت امروز گرانی و مشکلات اقتصادی کمرشکن شده، کالایی وجود ندارد که حداقل یا حداکثر 50 درصد گران نشده باشد. 

*کبیری: گره زدن مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها رد گم کردن است

سید تقی کبیری هم در نطق میان دستور اظهار داشت: در ابتدای نطق میان دستور خود لازم می‌دانم به عنوان وکیل مردم با تمام خضوع و خشوع در برابر ملت ایران به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی و سوء مدیریت‌ها، فشارهای اقتصادی و بی‌تدبیری‌ها پوزش بخواهم.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدوار است قوای سه‌گانه تدابیر لازم  برای رفع مشکلات اقتصادی مردم  و نابسامانی‌های اقتصادی اخیر بیندیشند، ادامه داد: به دولت محترم متذکر می‌شوم تا کی مردم باید تاوان سیاست‌های غلط در مدیریت بازار ارز، سکه، مسکن، خودرو و کالاهای دیگر را بدهند و رانت‌خواران از فرصت به وجودآمده برای سوداگری و کسب ثروت‌های بادآورده و نامشروع سوءاستفاده کنند.

*گودرزی: فردی 59 میلیون و 800 هزار دلار گرفته است/با دستورکارهای فعلی مجلس، مردم به ریش ما می‌خندند

بر اساس این گزارش هم، عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) طی تذکر شفاهی درباره قطع تریبونش که در ابتدای جلسه علنی امروز صورت گرفت، خطاب به علی لاریجانی، اظهار داشت: شما که تریبون بنده را قطع می کنید و می گویید موضوع مطرح شده خارج از دستور است ، اولا شما خارج از دستور هر زمانی که می خواهید صحبت می کنید و هر موقع هم دلتان می خواهد تذکر می دهید و تذکرات ما در این بین فایده‌ای ندارد.

وی افزود : آقای لاریجانی! خارج از موضوع یعنی خارج از نظام، خارج از موضوعات مردم و مسائل اولویت دار. شما از صبح تا ظهر همه مسائلتان خارج از موضوع است.

*بادامچی: عدم شناخت بانک مرکزی از بازار ارز مشکلات را افزایش داده است/نگذاریم حیثیت ایران از بین برود

پس از آن هم محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران طی تذکر شفاهی اظهار داشت: ایران از پدیده فقر و بیکاری رنج می‌برد و همه اشتراک نظر دارند که فعالیت‌های اقتصادی به جز از راه‌های غیرقانونی میسر نیست.

وی افزود: عدم شناخت بانک مرکزی از بازار ارز مشکلات را افزایش داده و تقاضای ارز نیز بالا رفته و کالاهایی که با ارز دولتی خریداری شده امروز با ارز بازار فروخته می‌شود.

*نقوی حسینی: امضاهای سوال از رئیس جمهور به هبچ وجه از حد نصاب کمتر نشده است

در ادامه نیز، سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در تذکر شفاهی خود اظهار داشت: پول گندمکارانباید هر چه زودتر پرداخت شود، بانک ها باید با تولیدکنندگان داخلی همکاری کنند، اما متاسفانه به دشمن اصلی حمایت از تولید داخلی تبدیل شده اند.

وی با بیان اینکه سوال از رئیس جمهور با 91 امضا تقدیم هیات رئیسه شده است، ادامه داد: کارهایی مانند اینکه به امضاکنندگان می گویند تعداد امضای سوال از رئیس جمهور از حد نصاب پایین تر آمده، بنابراین شما نیز امضای خود را پس بگیرید، شگرد خوبی نیست. همکاران بدانند امضاها از حد نصاب کمتر نیست.

*تذکر نماینده مشهد به وزیر ارشاد درخصوص مجوز برای نویسندگان صهیونیست

دربخش پایانی نشست امروز هم، تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور توسط علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لزوم بازنگری وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در صدور مجوز کتب تدوین شده توسط نویسندگان صهیونیستی با محوریت فرهنگ و تمدن غرب را متذکر شد.

جلال محمودزاده نماینده مهاباد به اتفاق 15 نفر دیگر از نمایندگان در تذکری به رئیس‌جمهور عنوان کردند که به چه دلیل صدای مردم مناطق مرزی را نمی‌شنوید؟ آیا از وضعیت معیشت و اشتغال این مناطق خبر ندارید؟ انتظار ما بازگشایی معابر و ساماندهی مبادلات مرزی و کولبری برای معیشت مردم مناطق مرزی است.

*نشست علنی امروز خانه ملت پایان یافت/ جلسه بعدی؛ سه شنبه این هفته

نشست علنی امروز  پارلمان ظهر امروز با اعلام مسعود پزشکیان پایان یافت.

بر این اساس جلسه بعدی مجلس سه شنبه هفته جاری (9 مردادماه 97) با ادامه دستور کار هفتگی برگزار می‌شود.