جنگی میان ایران و آمریکا اتفاق نمی‌افتد

فواد ایزدی گفت: جنگی میان ایران و آمریکا در کوتاه مدت و میان مدت اتفاق نمی افتد و حتی جنگ سنتی و کلاسیک را هم در دراز مدت پیش بینی نمی کنیم. 

وی ادامه داد: علت اینکه می گویم جنگی اتفاق نمی افتد به مسئله برآورد آمریکایی ها از توانمندی نظامی شان بازمی گردد که مطابق این برآورد، آمریکایی ها به لحاظ توانمندی نظامی خیلی در سطح بالا قرار ندارند. وی افزود: مجله «فارین پالیسی»، Foreign Policy» در این رابطه مطلبی را منتشر و در نهایت به این نتیجه گیری دست یافته بود که اگر ارتش کلاسیک ایران با ارتش کلاسیک آمریکا روبه رو شود، آمریکا به سختی 

می تواند در آن جنگ پیروز شود زیرا متحمل هزینه بالایی خواهد شد.استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: این مجله در پاسخ به این سوال که آیا جنگی میان این دو کشور رخ می دهد یا خیر پاسخ منفی داده بود زیرا اگرچه در حوزه نبردهای کلاسیک آمریکایی ها ممکن است قدرتمندتر از ایران باشند اما در منطقه، ایران قدرتمندتر است. ایزدی با تاکید بر اینکه نیروهای آمریکا در منطقه پراکندگی دارند، عنوان کرد: ایران بیش از همه دارای توانایی ضربه زدن به آمریکا در منطقه است و این را هم در نظر داشته باشید که حمله آمریکا به شدت می تواند در منطقه پر هزینه باشد.وی بیان کرد: آمریکایی ها با برآورد هزینه و فایده ای که  انجام می دهند، متوجه خواهند شد، نمی توانند با ایرانی ها در منطقه برخورد کنند و این مسئله احتمال جنگ را کمتر می کند بنابراین باید قاعدتا به این باور دست یابیم که هرچقدر توانمندی منطقه ای ایران افزایش پیدا کند، خطر جنگ کمتر می شود و هرچقدر توانمندی منطقه ای ایران کاهش پیدا کند، خطر جنگ بیشتر می شود.ایزدی با اشاره به جنگ تصادفی میان این دو کشور بیان کرد: جنگ تصادفی به این معناست که دو طرف دنبال جنگ نبوده اند اما حادثه و برخوردی به وجود می آید و این منجر به یک حرکت گسترده تری می شود، این را نمی شود صددرصد منتفی دانست منتها دو طرف محتاط هستند که جنگی اتفاق نیفتد. وی درباره تاثیر مناقشات گفتاری مبنی برعدم اجازه فروش نفت به ایران با بستن تنگه هرمز از سوی آمریکا بر شکل گیری مناقشه نظامی عنوان کرد: اگرچه آقای روحانی لزوما از تنگه هرمز نام نبرده اما گفته است ایران نسبت به عدم فروش نفت بی تفاوت نخواهد بود و آمریکایی ها می دانند ایرانی ها توانایی بستن تنگه هرمز را دارند.ایزدی یادآور شد: پژوهشی که سال 2012 آمریکایی ها انجام داده بودند، نشان می دهد، ایران می تواند این تنگه را ببندد و حتی می تواند به مدت یک ماه این تنگه را بسته نگه دارد و این مسئله در نهایت باعث می شود که اقتصاد بین الملل به هم بریزد و قیمت نفت به شدت صعود کند. وی ادامه داد: باتوجه به اینکه یک چهارم نفت دنیا از تنگه هرمز عبور می کند، این موضوع بسیار اهمیت دارد و به نظر می رسد اگر طرف مقابل بخواهد فشار را افزایش دهد، ممکن است ایران دست به این نوع کارها بزند و از این جهت کشورهایی که می خواهند به ایران فشار بیاورند باید محتاط باشند. وی درباره توان دفاعی ایران در صورت شکل گیری مناقشه نظامی با آمریکا اظهار کرد: اینکه به ما می گویند موشک نداشته باشید، به خاطر همین مسائل است. در واقع آنها ناراحتند از اینکه ما موشک داریم و به همین علت نمی توانند به راحتی به ما حمله کنند. وی بیان کرد: آمریکایی ها به صدام گفتند اجازه نظارت از مراکز هسته ای خود را بدهید و زمانی که مشخص شد صدام سلاح کشتارجمعی ندارد، به عراق حمله کردند. وی گفت: لیبی هم زمانی که توافقنامه هسته ای را در ازای بازرسی گسترده از تاسیسات هسته ای خود به امضا رساند و سلاح های موشکی اش را تحویل داد، با همین شرایط مواجه شد در واقع آمریکایی ها متوجه شدند، این کشور دیگر نمی تواند از خودش دفاع کند به همین خاطر حمله کردند و دوست دارند این مسئله را دوباره تکرار کنند. فیلم: روایتی تکان دهنده از توافقی که لیبی را به کام مرگ کشاند/ اجرای توافقنامه هسته ای قذافی و آمریکا با وعده رفع تحریم در ازای بازرسی گسترده، اینگونه زمینه حمله نظامی به لیبی را فراهم کرد.