نظر لاریجانی در مورد کنکور

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه، ۱۴ مردادماه) در نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس حاضر شد و درباره شورای انقلاب فرهنگی و رابطه آن با مجلس گفت: اصل قانونگذاری برعهده مجلس است و شورای انقلاب فرهنگی صرفا کار سیاستگذاری و هماهنگی را انجام می‌دهد، البته در مواردی قانونگذاری‌هایی صورت گرفت که ایجاد اشکال کرد.

شورای انقلاب فرهنگی سیاستگذاری میکند، مجلس قانونگذاری

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که گاهی مجلس نیز در حوزه راهبردی ورود می‌کند قرار شد با شورای انقلاب فرهنگی تقسیم کار صورت گرفته تا موازی کاری نشود؛ در غیر این صورت تکلیف قانونگذاری روشن است.

وی در ادامه درباره نظارت بر اجرای برنامه وزرای دولت اظهارداشت:در تغییراتی که در آیین نامه داخلی مجلس داده شده سازوکاری درنظر گرفته ایم که وزرا به صورت سالیانه براساس برنامه گزارش ارائه کنند، همچنین تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان که مجلس انجام داد در حال پیگیری است.

عدم تناسب نیروی انسانی در حوزه آموزش، پرورش و تحقیقات باعث واگرایی می‌شود

لاریجانی در ادامه آموزش و پرورش و تحقیقات را باعث اعتلای کشور دانست و گفت: روی این موارد کار زیادی شده، اما حلقه‌های آن هنوز جای کار دارد چنانچه شاهد عدم تناسب نیروی انسانی هستیم که باید متناسب با دستگاه‌ها ساماندهی شود تا ثروت از بین نرفته و واگرایی به وجود نیاید.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با تأکید براینکه محور تحول در دانشگاه‌ها باید مشخص باشد، اذعان کرد: ممکن است این کار در ایران امکان پذیر نباشد، چراکه ساختار آموزش و پرورش ما حجیم بوده و یک وزیر از پس تمامی کار آن بر نمی‌آید، چون امور آموزشی و پژوهشی مردمی نیست.

ضرورت استقلال دانشگاه‌ها/ هیأت امنای دانشگاه‌ها، سیاسی اداره نشود

وی در ادامه استقلال دانشگاه‌ها را مهم دانست و افزود: قرار شده بود طبق قانون دانشگاه‌ها به صورت هیأت امنایی اداره شود که در حال حاضر صوری بوده و قدرت ابتکار از دانشگاه‌ها گرفته شده است، ضمن اینکه گاهی با این مسأله سیاسی برخورد می‌شود که اشتباه است، چرا که دانشگاه محیطی علمی است.

لاریجانی همچنین درباره درآمد‌های پایدار در حوزه آموزش عنوان کرد: باید دید این درآمد از چه طریقی حاصل می‌شود، چنانچه در خارج از کشور دانشگاه‌ها از طریق موقوفات هزینه‌های خود را تأمین می‌کنند؛ اما اصل کار دانشگاه کسب درآمد از طریق پژوهش است، به این شکل که اساتید و دانشجویان طرح پژوهشی را انجام می‌دهند و با پول آن دانشگاه اداره می‌شود البته اغلب دانشگاه‌ها منتظر درآمد‌های نفتی هستند.

بخش خصوصی برای همکاری با دانشگاه انگیزه‌مند شود/ پژوهش در شرکت‌ها به جای مالیات لحاظ شود

رئیس قوه مقننه در ادامه با انتقاد از عدم ارتباط بخش دانشگاهی با صنعت، اقتصاد و تولید در کشور بیان داشت:کمیسیون آموزش باید این مشکل را حل کند، البته دومشکل در این مسیر وجود دارد اول اینکه انگیزه برای بخش خصوصی جهت همکاری با دانشگاه وجود ندارد که باید انگیزه سازی شود مثلا کار‌های پژوهشی شرکت‌ها به جای مالیات از آن‌ها پذیرفته شود یا اساتید با انجام طرح‌های پژوهشی ارتقا یابند.

وی ادامه داد: مشکل دوم این است که سازمان تأمین اجتماعی هرجایی که می‌بیند کار پژوهشی قرار است انجام شود؛ آن‌ها را ملزم به بیمه کردن کارشان می‌کند که این موضوع پروژه‌های پژوهشی و علمی را گرفتار کرده است.

کنکور، کارآفرینی در کشور را به صفر می‌رساند/ دانشگاه‌ها اقدام به پذیرش دانشجو کنند

لاریجانی در ادامه درباره بحث کنکور تصریح کرد: کنکور کارآفرینی در کشور را به صفر می‌رساند؛ چنانچه در حال حاضر دانش آموزان از دوران ابتدایی نگران کنکور هستند؛ درحالی که هر دانشگاهی می‌تواند خودش اقدام به پذیرش دانشجو کند.

وی اضافه کرد: فردی که قرار است در مقطع دکتری تحصیل کند؛ نیاز به ذهن خلاق دارد که باید دانشگاه‌ها خودشان این افراد را گزینش و پذیرش کنند، لذا کنکور کارآمدی را کاهش داده و باعث کاسبی برخی از این طریق می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر تقویت کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون از انجمن‌های علمی استفاده کند و بداند هزینه‌هایی که در این زمینه می‌شود هدر نرفته و کیفیت کار را بالا می‌برد.