در چه شرایطی گزارش سوال از روحانی در مجلس به قوه قضاییه ارسال می شود؟

بهروز نعمتی، در خصوص ادامه رسیدگی به سوال از رئیس جمهور بعد از عدم اقناع نمایندگان نسبت به 4 سوال از 5 سوال طرح شده در صحن علنی، گفت: برای ادامه کار برداشت ها از آیین نامه متفاوت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: عده ای می گویند اگر قرار باشد سوال به قوه قضاییه ارجاع شود باید نمایندگان سوال کننده در سوال ذکر می کردند که رئیس جمهور از قانون استنکاف کرده است اما به این مورد در سوالات اشاره نشد که در این صورت ادامه روند سوال منتفی است.

وی افزود: نظر دیگر بر این است که اکنون باید این بررسی صورت گیرد که استنکاف و نقض قانون از سوی رئیس جمهور صورت گرفته است یا خیر.

نعمتی ادامه داد: هیأت رئیسه مجلس برای بررسی این موضوع در هفته آتی تشکیل جلسه می دهد که سوال از رئیس جمهور به چه شکل ادامه یاد و آیا باید به قوه قضاییه ارسال شود یا خیر.

وی ادامه داد: در نص صریح آیین نامه آمده است چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس جمهور به سوال قانع نشده باشند و مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می شود.

نعمتی بر همین اساس تصریح کرد: در نهایت اگر هیأت رئیسه بر این عقیده باشد که موضوع سوال از رئیس جمهور مشمول نقض قانون است باید برای ادامه بررسی آن کمیته ای متشکل از حقوقدانان و یا اعضای کمیسیون حقوقی ایجاد شود تا موارد سوال با تمام قوانین موجود در کشور بررسی شود و در نهایت اگر نقض قانون صورت گرفته بود به قوه قضاییه ارسال می شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین درباره این موضوع که بعد از بررسی این کمیته، نتیجه بررسی برای تصویب به صحن علنی بیاید یا مستقیم به قوه قضاییه برود نیز باید تصمیم گیری شود.