از حضور "روحانی" در مجلس تا استیضاح "کرباسیان"

مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته، در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه، جلسه علنی داشته که در مهم‌ترین بخش‌ها، حجت‌السلام حسن روحانی رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و امور دارایی برای پاسخ به سؤالات تعدادی از نمایندگان در این جلسات حضور یافتند.

**جلسه روز یکشنبه 4 شهریور

دویست‌ و‌سی‌ و ششمین جلسه علنی مجلس  صبح یکشنبه به ریاست علی لاریجانی رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان و با دستور کار استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و امور دارایی آغاز شد.

**«کرباسیان» با رأی نمایندگان مجلس از وزارت اقتصاد رفت

پس از بررسی نظرات موافقان و مخالفان طرح استیضاح وزیر اقتصاد در صحن مجلس، وکلای ملت با 137 رأی مثبت، 121 رأی منفی، 2 رأی ممتنع از مجموع 260 رأی مأخوذه با ابقای کرباسیان در وزارت اقتصاد مخالفت کردند

**جلسه روز سه‌شنبه 6 شهریور

دویست‌ و‌سی‌ و هفتمین جلسه علنی مجلس  به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار بررسی سوال از حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور آغاز شد.

نمایندگان مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور قانع نشدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 5 سؤال طرح‌شده از رئیس‌جمهور درباره 4 سال قانع نشدند و این سؤال‌ها به قوه قضاییه ارجاع داده شد

جلسه روز چهارشنبه 7 شهریور

دویست‌ و‌سی‌ و هشتمین جلسه علنی مجلس  به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز آغاز شد.

**لاریجانی: قانوناً نمی‌توان سؤال از رئیس‌جمهور را به قوه قضائیه ارجاع داد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس طی تذکری گفت:اگر اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سؤال قانع‌ نشده باشند و موضوع مورد سؤال نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، سؤال به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر این نماینده اظهار داشت:اگر در عناوینی که نمایندگان به‌عنوان سؤال مطرح کردند، کلمه‌ای به‌عنوان استنکاف و نقض قانون ذکر می‌کردند، مجلس می‌توانست چنین اقدامی انجام دهد اما در حال حاضر چنین عنوانی ذکر نشده است. شما می‌توانید مطابق ماده 236 این اقدام را انجام داده و موارد استنکاف و نقض قانون را به قوه قضائیه ارسال کنید اما در قالب سؤال از رئیس‌جمهور امکان‌پذیر نیست.

طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام وصول شد

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع  درباره ریشه‌های قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: براساس تبصره یک ماده 49 اصلاحات تقنینی که کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد کرده تحت عنوان اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام وصول می‌شود.

**موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از خودروسازان داخلی

نمایندگان مجلس با 153 رأی موافق، 13 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع  194 نماینده حاضر در صحن علنی پارلمان با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی در حوزه‌های کیفیت، قیمت، محیط زیست، طراحی و تکنولوژی، فروش و خدمات پس از فروش موافقت کردند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیئت رئیسه مجلس طرح استیضاح  سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد.قرار است سه شنبه هفته آینده جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی پارلمان برگزار شود.

**سوال از «ظریف» اعلام وصول شد

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس الحاق یک ماده به قانون مالیات‌های مستقیم مقابله با سوداگری و کاهش التهابات بازار مسکن را به طور عادی اعلام وصول کرد و گفت: سوال ملی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از وزیر امور خارجه درباره عدم ارائه گزارش به موقع مذاکرات برجام به مجلس و مردم اعلام وصول می‌شود.

وی با بیان اینکه سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب به اتفاق 2 تن از نمایندگان از وزیر امور خارجه درباره اعلام اقدامات دیپلماتیک در راستای تهدیدات بین المللی و منطقه‌ای اعلام وصول می‌شود، افزود: همچنین سوال ملی جلال محمودزاده نماینده مهاباد از وزیر امور خارجه درباره عدم جلوگیری از سد‌سازی‌های غیر قانونی نیز اعلام وصول می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: سوال ملی کاظم جلالی نماینده تهران از وزیر امورخارجه درباره موضوع اعلام اعطای حق شهروندی به مقامات کشوری و فرزندان آنها در جریان مذاکرات برجام اعلام وصول می‌شود. همچنین سوال ملی علیرضا محجوب نماینده تهران به اتفاق 3 تن از نمایندگان از وزیر نیرو درباره عدم شفافیت وضعیت اپراتور‌های برق با وجود توافقات قبلی اعلام وصول می‌شود.

امیرآبادی فراهانی گفت: سوال ملی حسن کامران نماینده اصفهان از وزیر کشور درباره کوتاهی وزارت کشور در اجرای مصوبات شورای عالی آب و شورای امنیت کشور اعلام وصول می‌شود.

**تصویب کلیات لایحه "ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری و 12 منطقه ویژه اقتصادی"

نمایندگان در جریان بررسی لایحه یک فوریتی ایجاد 8 منطقه آزاد تجاری- صنعتی و 12 منطقه ویژه اقتصادی، با 127 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر با کلیات این لایحه موافقت کردند.