باهنر: ژن تورم در اقتصاد ما ژن ماندگاری شده است

محمدرضا باهنر رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری عصر دیروز اظهار داشت: آرزو داریم و علاقه مندیم که تریبون داران کشور برای دهه فجر تلاش کنند تا کارنامه ای عادلانه و عالمانه از عملکرد جمهوری اسلامی به تصویر بکشند.

وی افزود: اگر چه جمهوری اسلامی طومار بلندی از موفقیت دارد اما بعضی رویکردهای ما قابل نقد است؛ امیدواریم تا نقد عملکرد گذشته، چراغی برای دهه پنجم انقلاب جهت افزودن نقاط قوت و کاهش نقاط ضعف شود.

باهنر در پاسخ به سئوالی پیرامون تشکیل جمعیت عدالت و پیشرفت در قالب نئواصولگرایی، گفت: یکی از اصول، راه رفتن درست و درست راه رفتن در راه درست است. رهبری چندین سال قبل تعبیری داشتند که ما اصولگرایِ غیراصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبِ غیراصولگرا نداریم.

وی ادامه داد: اصولگرایی یعنی یک چشم‌انداز از ایده‌آل‌ها با عینکی از واقعیت‌ها؛ آرمانگرایی صرف بدون توجه به واقعیت‌ها همانقدر بیراه است که متوقف شدن در واقعیات و چشم‌پوشی از آرمان‌ها.

 دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین تأکید کرد: هنوز بر مانیفست این جمعیت تسلط ندارم که آیا حرف تازه و نوینی در این جمعیت وجود دارد یا خیر اما به آنها تبریک می‌گویم؛ باید دید که آیا می‌توانند یک مانیفست و منشور برای جامعه اصولگرایی باشند و همه اصولگرایان حول محور آنها به وحدت و تفاهم دست یابند؟

مقایسه مجلس دهم با سایر مجالس باید به صورت دقیق باشد

باهنر در خصوص عملکرد مجلس دهم گفت: مقایسه مجلس دهم با سایر مجالس باید به صورت دقیق باشد؛ به عنوان کسی که سال‌ها در مجلس بودم، قضاوت متفاوتی دارم.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند مجلس دهم از مجالس گذشته ضعیف‌تر است اما بنده این حرف را قبول ندارم؛ در این مجلس هم افراد متفکر وجود دارد.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس دهم تفاوت ساختاری با مجالس گذشته دارد که کار را سخت کرده است، گفت: در مجلس دهم فراکسیون اکثریت وجود ندارد؛ در مجالس گذشته عموماً فراکسیون اکثریت و اقلیت وجود داشت که می‌توانست کار را به صورت شفاف و روشن جلو ببرد.

باهنر گفت: در مجلس دهم همه فراکسیون‌ها اقلیت هستند و اصولاً ائتلافی‌ها مراکز ضعیفی از قدرت هستند. اگر فراکسیون‌ها بخواهند کاری را پیش ببرند، باید بده و بستان کنند؛ یعنی معاملات انجام شود در غیر این صورت هیچ فراکسیونی نمی‌تواند کار خود را جلو ببرد به همین دلیل اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی می‌افتد.

وی تصریح کرد: در پایان سال گذشته سه وزیر استیضاح شدند اما رأی نمایندگان به آنها بیش از رأی اعتمادشان بود. در ابتدای سال جاری نیز دو وزیر استیضاح شدند که اگر متن مذاکرات را دقت کنیم، مخالفت‌ها در حدی نبود که استیضاح‌ها رأی بیاورد اما استیضاح دو وزیر رأی آورد. همه این موضوعات به دلیل ناهماهنگی ساختاری بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: به عنوان فردی که سال‌ها در مجلس بودم، معتقدم با یک مجلس نمی‌توان کشور را اداره کرد، قطعاً باید کشور را با دو مجلس اداره کرد؛ مجلس سنا یا بزرگان و مجلس منطقه‌ای. در حال حاضر مجلس ما دارای ساختاری شبیه مجالس منطقه‌ای است.

مشکلات با همدلی و تدبیر و شجاعت و اراده برای حرکت، قابل حل است

باهنر ادامه داد: بعضی وقت‌ها مجالس نمی‌توانند روی منافع ملی متمرکز شوند و منافع منطقه‌ای و صنفی آنقدر زیاد می‌شود که آنچه دیده نمی‌شود، منافع ملی است.

وی تأکید کرد: باید در ساختار کشور مجلسی برای تمرکز بر منافع ملی تشکیل شود؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان دارای کارکرد دیگری است و چنین کارکردی ندارند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح طلبان می توانند از عملکرد روحانی اعلام برائت کنند، گفت: سوال این است که باید روی مشکلات امروز چه نامی بگذاریم. بسیاری از مشکلات با همدلی و تدبیر و شجاعت و اراده برای حرکت، قابل حل است اما اینکه الان عده ای بخواهند از این وضعیت سواستفاده سیاسی کنند، موقعیت بسیار نامطلوبی است.

باهنر تصریح کرد: شاید اشکالات متعددی به دولت وارد باشد اما امروز اگر کسی بخواهد فرار رو به جلو کرده و تصفیه حساب سیاسی کند، غیرعادلانه است.

دولت باید خانه تکانی جدی در خود انجام دهد

وی تاکید کرد: زمان انتخابات رقابت ها باشگاهی است اما وقتی دولت مستقر می شود، مسابقات ملی و بین المللی میشود. مساله عبور از روحانی اگر از طرف اصلاح طلبان یا دیگران مطرح شود، نه تنها بحران زدا نیست بلکه بحران زاست؛ البته این معنای این نیست که دولت نباید کاری انجام دهد. دولت باید خانه تکانی جدی در خود انجام دهد.

باهنر با اشاره به استیضاح های اخیر مجلس تاکید کرد: من نمی دانم آیا یک نقشه راهی برای این استیضاح ها وجود دارد یا خیر. اگر نقشه راه باشد دولت و مجلس باید کمک کنند تا یک خانه تکانی در هیات دولت انجام شود.

وی افزود: آدم احساس می کند برخی اعضای هیات دولت، برای حل بحران آمادگی ندارند و در برخی چهره ها آدم احساس خستگی می کند. در گذشته دولتی داشتیم که خیلی در پی خرد جمعی نبود اما شجاع بود این دولت تدابیر خوبی دارد اما انگار برای حرکت شجاعتی ندارد. اگر می شد این دو ویژگی را با هم ممزوج کرد و دولت با تدبیر و شجاع را ایجاد کرد، مشکلات زودتر حل می شد.

تغییرات اندکی در تیم اقتصادی دولت رخ داد

باهنر با اشاره به لزوم اتحاد میان مسئولین، تصریح کرد: اختلافات غیرضرور بین جریانات سیاسی و ارکان مملکت باعث میشود که همگرایی تبدیل به واگرایی شود. تا پایان سال گذشته مردم شاهد بودند که روسای قوا گاه گاه به هم کنایه می زدند و مدام مشکلات را گردن هم می انداختند. این مقوله با تدبیر رهبری مبنی بر تشکیل شورای عالی مدیریت اقتصادی کشور حل شد.

به گزارش مهر، وی افزود: مقرر شد که این شورا برای حل مشکلات مملکت، تدبیر کند و تصمیم بگیرد. قبلا روسای قوا گاهی گاهی یک عصرانه ای، شامی یا ناهاری با هم می خوردند، می گفتند تو خوبی، من خوبم، میگفتند مشکلی نیست، بعد هم بلند می شدند، می رفتند.

باهنر گفت: تغییرات اندکی در تیم اقتصادی دولت رخ داد؛ مثلا رییس کل بانک مرکزی عوض شد؛ وزیر اقتصاد هم رفت. تیم جدید هم که می آید باید در حل مشکلات همدلی داشته باشد.

وی گفت: متاسفم باید بگویم که آقای همتی که بسیار امیدواریم ایشان بتواند برخی مسائل بانک مرکزی را حل کند، در رسانه ها عنوان کرد در کشور راهی برای حل رشد نقدینگی وجود ندارد، خوب رشد نقدینگی دست کیست؟ نقدینگی یا دست قوه مجریه یا دست قوه مقننه و قضاییه یا شورای پول و اعتبار است. اینها همه در حاکمیت هستند و باید تصمیم بگیرند. البته من هم قبول دارم که این تصمیم، تصمیم خطیری است.

باهنر در خصوص ریشه مشکلات اقتصادی گفت: شاید حدود ۳۵ درصد از مشکلات اقتصادی مربوط به تحریم ها باشد اما بقیه مشکلات به عدم مدیریت و مدیریت زیگزاگی برمی گردد.

ژن تورم در اقتصاد ما ژن ماندگاری شده است

وی با اشاره به افزایش تورم در دوره دوم ریاست جمهوری آقای هاشمی و احمدی نژاد، گفت: ژن تورم در اقتصاد ما ژن ماندگاری شده است و فرقی نمی کند آقای احمدی نژاد، یا روحانی و یا هاشمی رئیس جمهور باشند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه ما غفلت کردیم، گفت: سال گذشته ۱۰۰ هزار سرمایه ۱۰ تا ۵۰۰ میلیونی آزاد شد، مردم پول خود را در صندوق های مالی و اعتباری گذاشته بودند اما این صندوق ها ورشکسته شدند. با فشار مجلس، بالاخره دولت تسلیم شد و خط اعتباری در بانک مرکزی برای پرداخت طلب های مردم باز شد.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: اگر مسئولان دقت می کردند می دانستند که آزادی این سرمایه ها سیلی بنیان‌کن است. متاسفانه دولت راه حلی برای ورود این سرمایه ها به بازار سرمایه ها اعلام نکرد و این سرمایه ها به سمت بازار سکه، خودرو و ملک سوق یافت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهارداشت: قیمت بازار سرمایه کشور هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ میلیارد دلار است اما در برنامه میان مدت دو تا سه ساله می توان ارزش بازار سرمایه را تا ۳۰۰ میلیارد دلار افزایش داد مشروط به اینکه سهام شرکت های خصولتی در بازار سرمایه به فروش برسد.

وی ادامه داد: بزرگ شدن بازار سرمایه به معنای رشد اشتغال، عبور از رکود و افزایش درآمدهای مالیاتی است. اگر این کار انجام نشود با تورم ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی در بازار سکه و ارز مواجه خواهیم بود.

باهنر اظهارداشت: در حال حاضر تورم نقطه به نقطه حدود ۲۵ درصد است. باید برای کنترل تورم تصمیمات مدبرانه و شجاعانه اتخاذ کرد.

فساد و ناکارآمدی در کشور وجود دارد اما برخی تریبون ها ۱۰ برابر واقعیت آن را تبلیغ می کنند

وی در پاسخ به سؤال دیگر پیرامون مرزهای انتقاد از دولت گفت: آقای روحانی در زمان انتخابات وعده هایی مثل عبور از رکود و گردش چرخ های اقتصاد کشور به مردم داد. اگر دولت در این زمینه ها تلاش کرد باید با دولت همراهی کرد اما اگر مسائل اصلی به حاشیه برود و مسائل حاشیه ای به متن تبدیل شود، باید نقد کرد.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین گفت: متاسفانه رسانه هایی که از سرمایه نظام تغذیه می شوند و تریبون های نظام مثل تریبون مجلس شورای اسلامی، ناکارآمدی و فساد در جمهوری اسلامی را تبلیغ می کنند.

وی تاکید کرد: فساد و ناکارآمدی در کشور وجود دارد اما متاسفانه برخی تریبون ها ۱۰ برابر واقعیت آن را تبلیغ می کنند.

باهنر در خصوص استیضاح های اخیر در مجلس گفت: استیضاح در روابط بین دولت و مجلس مثل طلاق است. مجلس در استیضاح ها باید دو نکته را در نظر بگیرد. اول اینکه فردی که به جای این وزیر می آید آیا عالم تر و قدرتمندتر است؟ دوم اینکه تغییر یک وزیر ۶ ماه یک وزارتخانه را کم کار و مردد می کند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری تصریح کرد: اگر این استیضاح ها نقشه راه درستی داشته باشد و دولت و مجلس با تفاهم کار کنند و احساس نشود که مجلس به دنبال مچ گیری است، خوب است.

باید اصلاحات ساختاری و رویکردی در جمنا ایجاد شود

 وی تاکید کرد: مجلس برای این تغییر و تحولات باید نقشه راه داشته باشد. تیر در تاریکی زدن و فرافکنی به مصلحت کشور و در راستای حکمرانی خوب نیست.

باهنر در خصوص اختلافات احزاب کارگزاران و اعتدال و توسعه نیز گفت: کابینه و رئیس جمهور باید مسئولیت کارهای خود را بپذیرند. رئیس جمهور اختیارات وسیعی دارد و می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. اینکه عده ای در وضعیت سخت و مشکلات جای خالی بدهند و فرافکنی کنند، جوانمردانه نیست.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید بر لزوم هماهنگی کامل رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر این افراد همدل نباشند نمی توان اقتصاد کشور را مدیریت کرد.

باهنر تصریح کرد: رئیس جمهور شدن روحانی نه کار حزب اعتدال و توسعه بود، نه حزب کارگزاران و نه اصلاح طلبان.

وی در خصوص عملکرد جمنا نیز گفت: باید اصلاحات ساختاری و رویکردی در جمنا ایجاد شود.