تلاطم موجود زیر سر تیم اقتصادی دولت است نه کمبود منابع

یحیی آل‌اسحاق که از حامیان برجام به شمار می‌رود، اظهار داشت: دشمن کار می‌کند تا جو روانی راه بیندازد ولی اگر تدبیر درستی داشته باشیم امکان کنترل بازار وجود دارد. ما 20-12 میلیارد دلار در سال کالای اساسی اعم از دارو و اقلام خوراکی نیاز داریم. کل واردات کشور در حوزه مواد اولیه و قطعات 40 تا 50 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود. هزینه‌های دیگر را نیز می‌توان نهایتا 10 میلیارد دلار تخمین زد که جمع پرپر آن 80 میلیارد دلار می‌شود. نگاهی به گزارش‌های بانک جهانی و سازمان‌های اقتصادی بین‌المللی نیز نشان می‌دهد که ایران 120 میلیارد دلار در چین، هند و کره ارز دارد و صادرات غیرنفتی‌اش نیز دست‌کم 45 میلیارد دلار است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق یادآور شد: مطمئنا در بدترین وضعیت نیز ما 50 میلیارد دلار می‌توانیم نفت بفروشیم که جمع ارقام 120 میلیارد دلار ارز موجود در کشورهای دیگر، 45 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 50 میلیارد دلار پول نفت حدود 210 میلیارد دلار می‌شود. نسبت 80 میلیارد دلار نیاز ارزی برای واردات به 210 میلیارد دلار منابع و درآمد ارزی نشان می‌دهد که نباید با مشکلی مواجه می‌شدیم.

وی افزود: آنچه مهم است تدبیر و قاطعیت در اعمال مدیریت در حوزه بازار ارز است. پرداخت 20 میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی باید به موقع انجام شود و بر واردات و عرضه نظارت صورت گیرد که امکان نظارت هم وجود دارد و مسئله پنهانی نیست. چون می‌دانیم ارز را به چه کسی باید داد؟ چه کالایی می‌خواهد بیاورد؟ بنابراین باید تنظیم کنند که منابع هدر نرود تا مشکلات در حوزه‌های مختلف مثل پوشک و شیرخشک پیش نیاید.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: همین الان در گمرکات کلی جنس و مواد اولیه برای تولید است، پس مکانیزمی باید باشد که این دستگاه گردن آن دستگاه نیندازد. در رابطه با معیشت مردم الان بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی دعوا است. این لوث شدن مسائل در شرایط غیرعادی به ایراد نظام مدیریتی برمی‌گردد که زیبنده نیست.

وی افزود: پتروشیمی‌ها همین الان بالای 30 تا 40 میلیارد دلار منابع ارزی دارند و می‌توانند به بازار ارز ثانویه بیاورند. کارخانجات فولاد نیز به همین شکل منابعی دارند. صنعت پتروشیمی و فولاد هر دو تحت مالکیت دولت هستند اینها می‌توانند ارز را با قیمت مناسب به بازار ثانویه عرضه کنند. وی افزود: در مدیریت دولت نیاز به تغییر رویکرد است. این دولت تصور می‌کرد با مذاکرات و ارتباطات بین‌المللی همه مسایل حل می‌شود اما حالا باید برگردد و وارد جاده جدیدی شود. ضمن آنکه راه بلد خود را نیز تغییر دهد اما هرچه به آقای روحانی گفته می‌شود این تیم اقتصادی برای وضعیت جدید رویکرد متناسب نمی‌تواند ارائه دهد و باید نیروهای دیگری به کار گرفته شوند، او نمی‌پذیرد.

آل‌اسحاق تاکید کرد: متاسفانه هرچقدر هم که دلسوزان می‌گویند آن را سیاسی برداشت می‌کنند در حالی‌که این‌طور نیست. همگان می‌گویند در وضعیت جنگ اقتصادی هستیم بنابراین دولت برای اداره وضعیت جدید نیازمند آدم‌هایی با روحیه رزمی است، به عبارت دیگر نباید اصرار کند نیروهای فعلی بمانند. معتقدم فضا بی‌جهت دارد متلاطم و بحرانی می‌شود. درحالی‌که علی‌القاعده نباید این‌طور باشد