روند رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس چگونه است؟

در پی استیضاح مسعود کرباسیان و علی ربیعی، وزرای سابق "امور اقتصادی و دارایی"  و "تعاون، کار و رفاه اجتماعی" و استعفای عبای آخوندی و محمد شریعتمداری از وزارتخانه‌های "راه و شهرسازی" و "صنعت، معدن و تجارت"، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور 29 مهرماه محمد اسلامی، فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری و رضا رحمانی را به‌ ترتیب به‌ عنوان گزینه‌های پیشنهادی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت برای اخذ رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بر اساس این گزارش، برنامه‌ها و دیدگاه‌های 4 وزیر پیشنهادی از هفته گذشته در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، به‌طوریکه بهارستان‌نشینان نیز ترجیح دادند، جلسه رأی اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی از بعد از ظهر امروز (شنبه، 5 آبان) و از ساعت 13 برگزار کنند تا فراکسیون‌‌ها و کمیسیون‌ها مجال بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها، دیدگاه‌ها و برنامه‌‌های 4 وزیر پیشنهادی دولت داشته باشند.

در گزارشی به روند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی پرداخته‌ایم. 

**صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس چگونه بررسی می‌شود؟

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، درباره هر وزیر، 2 تن از نمایندگان مخالف و 2 تن از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق، هر کدام براى مدت پانزده دقیقه فرصت خواهند داشت که به بیان موافقت و مخالفت با دیدگاه‌ها و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بپردازند.

پس از آن وزیر و در صورت صلاح‌دید، رئیس‌جمهور به مدت 30 دقیقه از برنامه‌های وزیر پیشنهادی مربوطه دفاع می‌کند. بحث و بررسى براى تک‌تک وزیران به ترتیب حروف الفباى وزارتخانه به همین شیوه انجام مى‌شود، رئیس‌جمهور مى‌‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به‌‌طور یک جا از آنها دفاع کند؛ پس از آن، رأى‌‌گیرى به عمل مى‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رأى‌‌گیرى براى همه وزرا انجام می‌شود؛ سؤالات کتبى نمایندگان در طول مدتى که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس‌جمهور یا وزیر مربوط ارائه می‌شود.

چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأى اعتماد نداد و یا وزارتخانه‌ای به هردلیل وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سى و پنجم (135) قانون اساسى حداکثر قبل از سه ماه فرد یا افراد دیگرى را براى أخذ رأى به مجلس معرفى نماید.