ظریف: ما بر اساس مسائل داخلی آمریکا سیاست خود را تعیین نمی‌کنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با بحث FATF و تحولات انجام شده در این زمینه در کشور و موضع وزارت خارجه درارتباط با آن گفت: موضع ما در مورد FATF روشن است جمهوری اسلامی ایران باید بتواند با بانک‌ها تعامل داشته باشد و ما در این زمینه نباید خود را تحریم کنیم.

 ظریف با بیان این که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با اعمال فشار و قلدری ما را منزوی کنند و در ارتباط با تعامل با بانک‌ها مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورند، ادامه داد: در مشکلاتی که آمریکایی‌ها در صدد به وجود آوردن برای ما در این زمینه هستند خودمان نباید مشکلی برای خودمان ایجاد کنیم.

وی در  گفت‌وگوی رادیویی خود با برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به روند بررسی لوایح مربوط به FATF در مجلس اظهار کرد: در مورد دو اصلاحیه  داخلی مرتبط با FATF و همچنین دو کنوانسیون بین‌المللی که در این زمینه مطرح است طی دو سه سال گذشته در کشور بحث‌های زیادی صورت گرفته، این لوایح مورد بررسی قرار گرفتند. نگرانی‌ها رفع شده است. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی این موضوع را بررسی کرده است و می‌توانم بگویم که صدها ساعت در مورد این مسائل کار کارشناسی صورت گرفته است. ملاحظه‌ای وجود ندارد؛ برخی از دوستان در کشور البته با نیت خیر نکاتی را در این مورد مطرح می‌کنند که جایگاهی در این روند ندارد.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این که برخی  از مخالفان  پیوستن ایران بهFATF  می‌گویند این نگرانی وجود دارد که نیروهای نظامی ایران از جمله بسیج و سپاه از سوی آمریکایی‌ها به عنوان گروه تروریستی شناخته شوند و این موضوع برای ایران باعث ایجاد دردسر خواهد شد گفت: آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند ربطی به سیستم FATF ندارد. کل ایران را آمریکایی‌ها تحریم کرده‌اند و اتهاماتی را علیه ایران می‌زنند ایران از سال 1984 از سوی آمریکایی‌ها در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار گرفته است و صحبتی که برخی از دوستان در این زمینه مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست.

وی با بیان این که مهم این است که شورای امنیت چه گروه‌هایی را جزء گروه‌های تروریستی قرار دهد گفت: دوستانی که  چنین استدلال‌هایی را بعضا مطرح می‌کنند مقداری بیش از پیش می‌روند و آنچه که مطرح می‌کنند مبتنی بر واقعیت نیست.

ظریف در پاسخ به این سوال مبنی بر این که این منتقدان می‌گویند ممکن است برخی از کشورهای قدرتمند شورای امنیت را تحت فشار قرار دهند که سپاه و بسیج را در لیست گروه‌های تررویستی قرار دهند و در آن صورت ما چه کار باید انجام دهیم خاطر نشان کرد: ما یک ضرب المثلی داریم که می‌گوییم از ترس مرگ نباید خودکشی کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه آنچه که این دوستان مطرح می‌کنند بعید است که اتفاق بیافتد گفت: اگر ما در سطح بین‌المللی عمل کنیم دور از ذهن است که چنین اتفاقاتی بیافتد از دیگر سو ما هیچ محدودیتی برای خروج از کنوانسیون‌های بین‌المللی نداریم.

 ظریف با بیان اینکه برخی از منتقدان می‌گویند ما عضو FATF می‌شویم گفت: این در حالی است که ما عضو FATF نمی‌شویم. بلکه ما از لیست کشورهای غیر همکار FATF خارج می‌شویم و به لیست کشورهای همکار FATF اضافه می‌شویم. در حال حاضر بیش از 200 کشور و سازمان‌های بین‌المللی همکار FATF هستند و تنها دو کشور ایران و کره شمالی به عنوان دو کشور غیر همکار FATF شناخته می‌شوند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه در مورد اظهارات مقامات آمریکایی که بعضا می‌گویند ما می‌خواهیم با ایران مذاکره مستقیم کنیم و مواضعی که وی و رئیس جمهور  در ارتباط با این موضوع اتخاذ کرده‌اند گفت: آن‌چه که ما مطرح کردیم این است که آمریکایی‌ها در سیاست مزورانه تلاش می‌کنند که بگویند اهل گفت‌وگو هستند و ما باید تلاش کنیم این سیاست مزورانه را افشا کنیم.

وی با اشاره به این که آمریکایی‌ها نتایج گفت و گوهای فشرده دو سال و نیمی که منجر به برجام شد و خود آمریکایی‌ها نیز در آن حضور پررنگ و مستقیم داشتند را زیر سوال بردند و از آن خارج شده‌اند گفت: ما اعلام کرده‌ایم که اگر دولتی به تعهدات خود پایبند نباشد جایی برای مذاکره با او وجود ندارد. ما در جریان برجام با دولت آمریکا مذاکره کرده‌ایم و طبق حقوق بین‌الملل تعهدات کشورها با تغییر روسای جمهور و حتی با وقوع انقلاب ها از بین نمی‌رود ولی شما دیدید که در مورد برجام دولت آقای ترامپ چه کرد.

وزیر امور خارجه با بیان این که ما باید با زبانی با دنیا صحبت کنیم که افکار عمومی متوجه سیاست‌های مزورانه آمریکا شود و این امر باعث انزوای آمریکا در عرصه‌ی بین‌المللی شود گفت: این صحبتی که ما می‌کنیم به این معنا نیست که ما قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا را نادیده می‌گیریم این قدرت وجود دارد ولی هنر جمهوری اسلامی ایران این است که باید با زبانی در عرصه‌ی بین‌الملل صحبت کند که واقعیت‌ها را تبیین کند واقعیتی که منجر به انزوای آمریکایی‌ها می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند که آمریکایی‌ها در قضیه برجام نقش پلیس منفی را بازی می‌کنند و اروپایی‌ها نقش پلیس مثبت و به طور کلی نظر شما در مورد برجام چیست. با توجه به این که آقای عراقچی نیز به تازگی در موضع گیری که داشتند بار دیگر تاکید کردند که برجام هنوز به نفع ما است اظهار کرد: در مورد سوالی که پرسیدن باید بگویم که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در مورد برخی از سیاست‌ها و مسائل با یکدیگر اتفاق نظر دارند ولی در مورد برخی از مسائل اختلاف نظر دارند که از جمله این مسائل اختلافی در موضوع برجام است و به نظر من در این قضیه کسی نقش پلیس خوب و بد را بازی نمی‌کند.

وی با بیان این که آمریکایی‌ها در عرصه‌ بین‌المللی منزوی شده‌اند و به جز رژیم صهیونیستی و چند کشور محدود از سیاست  آمریکا برای خروج از برجام حمایت نکرده‌اند اظهار کرد: کشورهای اروپایی برای حفظ برجام در حال تلاش هستند گرچه ما معتقدیم روند آنها در این زمینه کند است و باید سرعت بیشتری به آن ببخشند.

ظریف در پاسخ به این سوال که اگر می‌دانستیم بعد از دولت اوباما قرار است ترامپ بر روی کار بیاید باز هم برای برجام و تحقق چنین توافق نامه‌ای تلاش می‌کردیم اظهار کرد:‌ باید به این موضوع توجه کنیم که رژیم صهیونیستی تلاش کرده بود که در طی این  دهه‌ها ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی معرفی کند و در این ارتباط سرمایه گذاری وسیعی انجام داده بود ولی با انجام چنین توافقی این تلاش‌ها و سرمایه گذاری‌ها به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: شما در نظر بگیرید که ترامپ در مسند قدرت بود و در چنین موقعیتی اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت. چین و روسیه و کشورهای اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه بودند. قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران بود در نظر بگیرید در  این  حالت چه وضعیتی برای ما متصور بود.

ظریف با بیان این که با تحقق برجام طراحی‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای این که ایران را به عنوان یک تهدید امنیتی در جهان معرفی کنند از بین رفت ادامه داد: برخی برجام را در حد یک معامله اقتصادی می‌دانند درصورتی که این توافق بین‌المللی فراتر از این موضوعات است. بر اساس برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل حق غنی سازی ایران به عنوان یک واقعیت پذیرفته شد .

وی همچنین با اشاره به دیگر فواید برجام برای ایران خاطر نشان کرد: اگر یقین داشتم که بعد از دوره آقای اوباما آقای ترامپ بر سر کار می‌آید باز هم در مورد برجام مذاکره می‌کردم و این روند را به پیش می‌بردم.

وزیر امور خارجه در مورد نتایج انتخابات کنگره آمریکا و تاثیری که این می‌تواند بر تعامل ایران و آمریکا و نوع موضع گیری‌های دولت واشنگتن در مورد تهران داشته باشد گفت: ما بر اساس مسائل داخلی آمریکا سیاست خودرا تعیین نمی‌کنیم. من در یک مصاحبه با نشریه آمریکایی نیز به این موضوع اشاره کردم که ما بر اساس تحولات داخلی آمریکا تصمیم گیری نمی‌کنیم و این گونه نبوده است که دموکرات‌ها  تمایل به ایران داشته باشند و جمهوری خواهان نداشته باشند. این یک واقعیت است که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها با ایران موافق نیستند و در آن تردیدی نیست.

وی ادامه داد: سیاست خارجی ما و بحث برجام ربطی به مسائل داخلی آمریکا ندارد و آنچه که شما اشاره کردید فکر نمی‌کنم تاثیر چندانی در مورد ایران داشته باشد. البته نه به عنوان وزیر خارجه بلکه به عنوان یک دانشجوی روابط بین‌الملل فکر می‌کنم که با توجه به این نتایج قطعا ترامپ در عرصه‌ داخلی با مشکلاتی روبرو می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اما این که این موضوع آیا به این معنا است که سیاست آمریکایی‌ها در مورد ایران تشدید می‌شود یا تعدیل. هر دو امکان به این موضوع بستگی دارد که ما در عرصه‌ی بین‌المللی چگونه عمل کنیم ایران یک کنش‌گیر مهم در عرصه‌ی بین‌المللی و منطقه‌ای است و این بستگی به سیاست جمهوری اسلامی ایران دارد که چقدر بتواند به نحوی عمل کند که آمریکا را به خاطر سیاست‌های قدرت مابانه و زورگویانه‌اش در انزوا نگه دارد. این ها همه روی آنچه اشاره کردم تاثیر دارد . بنابراین من تاکید می‌کنم که ما باید بیشتر روی رفتار خود حساب کنیم تا سیاست داخلی آمریکا.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در ادامه گفت‌وگو با این برنامه رادیویی که حدود 50 دقیقه به طول کشید با اشاره به برخی از اقدامات وزارت خارجه جهت کاستن تاثیر تحریم‌ها بر وضعیت اقتصادی کشور، اظهار کرد: در این چارچوب معاونت اقتصادی در وزارت خارجه از سال گذشته ایجاد شده و تمام تلاش ما به همراه سایر نهادهای داخلی این است که تلاش کنیم تاثیر تحریم‌ها را بر زندگی مردم کاهش دهیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در بحث توریسم و فراهم کردن زمینه برای حضور بیشتر آنها در کشور با توجه به پتانسیل‌هایی که در کشورمان وجود دارد، در مورد اظهارات پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با بی بی سی فارسی در مورد انزوای ایران، گفت: امروز آقای ترامپ به پاریس رفته‌اند و ما می‌بینیم که تیتر روزنامه‌های فرانسوی در مورد ترامپ چیست. آنها زده‌اند "دنیا علیه ترامپ." با توجه به این وضعیت آقای پمپئو مجبور است که بگوید که ایران منزوی است.

ظریف در ادامه با اشاره به فشارهای آمریکایی‌ها به دیگر کشورها برای کاهش تعاملات اقتصادی خود با ایران و عدم خرید نفت از تهران، تصریح کرد: ما می‌بینیم که نزدیک‌ترین کشور به آمریکا این کار را با عدم تمایل انجام می‌دهد. به خاطر قلدری و فشارهای غیرقانونی که آمریکایی‌ها علیه آنها انجام می‌دهند. البته در چنین شرایطی کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که باید در میان مدت به نحوی عمل کنند که این فشارها را کاهش دهند و آن را خنثی کنند. از جمله این‌که در تعاملات اقتصادی خود استفاده از دلار را کمرنگ‌تر کند و در دادوستد با دیگر کشورها از ارز ملی خود استفاده کند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با بیان این‌که بله این یک واقعیت است که آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیاست و از این موضوع و مزیت برای اعمال فشار بر ایران استفاده می‌کند، افزود: درواقع آمریکایی‌ها در حال نظامی کردن اقتصاد و دلار آمریکا هستند و دنیا نیز به این نتیجه رسیده که باید در برابر این موضوع رسیدگی کند. البته من نمی‌خواهم شعار دهم. قطعا انجام این کار سخت است. دلار بر روابط اقتصادی کشورها سال‌هاست که حاکم شده است.

وی ادامه داد: اما علی‌رغم این قدرت نظامی و اقتصادی ما می‌بینیم که آمریکایی‌ها به اجبار می‌گویند چند کشور با آنها در اعمال سیاست‌های غیرظالمانه خود علیه ایران همراهی می‌کنند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان همچنین با اشاره به روند مذاکرات با اروپایی‌ها و با بیان این‌که این مذاکرات و تماس‌ها ادامه دارد، بیان کرد: ما از ابزارهای متفاوتی برای پیشبرد این مذاکرات و رسیدن به نتیجه استفاده می‌کنیم.

ظریف با برشمردن برخی از اقدامات برای پیشبرد این مذاکرات تا حصول نتیجه، اظهار کرد: البته همان‌طور که می‌دانید در حوزه دیپلماتیک برای پیشبرد امور بعضا برخی اقدامات نیز در پشت پرده انجام می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در مورد توییت‌های اخیر سعید کمالی دهقانی خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین در ارتباط با موضوع قتل جمال خاشقجی و برخی از اخبار مبنی بر این‌که این خبرنگار تهدید شده و همچنین توییت آقای بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس مبنی بر این‌که حفظ امنیت این خبرنگار برای ایران مهم است و پیگیر این موضوع‌ است، گفت: آنچه که آقای بعیدی‌نژاد مطرح کردند یک اصل کلی است. ما از همه اتباع ایران در خارج از کشور حمایت می‌کنیم. وظیفه سفارت‌خانه‌هایمان این است که از اتباع ایرانی حمایت کنند. این حمایت بدون توجه صورت می‌گیرد که آنها چه اقداماتی انجام دادند و چه سیاستی دارند.

ظریف همچنین در مورد بحث پرونده این روزنامه‌نگار آمریکایی – سعودی که گفته می‌شود در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است، گفت: در مورد این پرونده ما به تحقیقات ترکیه اعتماد داریم و به این موضوع ورودی نداریم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: باید اجازه دهیم که ترکیه به تحقیقات خود ادامه دهد، ولی حمایت از اتباع ایرانی و وظیفه ما در این زمینه جدا از این موضوع است.

در ادامه‌ی مجری این برنامه از ظریف پرسید که آیا خرید می‌رود؟ گفت: متاسفانه علی‌رغم میل باطنی‌ام نمی‌توانم با حالت عادی‌ام خرید بروم و اگر در این وضعیت (همراه با محافظ) به خرید بروم ممکن است مشکلی برای مردم پیش بیاید، بنابراین خودم خرید نمی‌کنم و خانمم خریدهای خانه را انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که در جریان قیمت اجناس هستید؟ اظهار کرد: بله. همسرم خرید می‌کنند ولی از قیمت‌ها اطلاع دارم. شرایط خوبی نیست. کاملا درک می‌کنم که مردم احساس خوبی نداشته باشند و ما نیز همچون مردم احساس خوبی از این موضوع نداریم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به این سوال که اگر در وزارت خارجه مشغول به کار نمی‌شدید ترجیح‌تان این بود که در کدام وزارتخانه فعالیت کنید؟ ادامه داد: البته من جز کار در این وزارتخانه و تدریس در دانشگاه کار دیگری بلد نیستم. البته گرچه کار در این وزارتخانه را خیلی بلد نیستم، اما من تمام عمرم را به تدریس در دانشگاه و کار در وزارت امور خارجه پرداختم و اگر وزیر نبودم قانون بازنشستگی فعلی شامل من می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که گویی شما خودتان را قبل از این‌که وزیر شوید بازنشسته کرده بودید، تصریح کرد: من در سن 50 سالگی با 25 سال خدمت خودم را بازنشست کردم، چرا که در دولت قبلی نمی‌توانستم حضور جدی داشته باشم.

ظریف با بیان این‌که قانون بازنشستگی شامل سه سفیر در وزارت خارجه می‌شود و آنها باید تا روز 27 آبان ماه محل ماموریت خود را ترک کنند، در مورد تعیین سفرای ایران در کشورهای چین و هند نیز گفت: سفیر ایران در دهلی مشخص و اعزام شده است و روند انتخاب سفیر ایران در چین نیز در حال پیگیری است و همان‌طور که می‌دانید ما پیش از این آقای همتی را به عنوان سفیر ایران در چین انتخاب کرده بودیم که حتی ایشان به این کشور نیز سفر کردند، ولی با توجه به انتخاب‌شان به عنوان رییس بانک مرکزی از پکن به تهران بازگشتند و ما در حال انتخاب جایگزین ایشان هستیم و از دیگر سو باید به این موضوع توجه داشت که انتخاب سفرا امری طولانی و زمان‌بر است و روندی است که باید بین دو کشور طی شود.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه که چه سریال‌هایی را نگاه می‌کند و صدای کدام خواننده‌ها را دوست دارد، ادامه داد: متاسفانه به دلیل کمبود وقت اصلا تلویزیون را نگاه نمی‌کنم. حتی خبر را نمی‌توانم ببینم و اخبار را بیشتر از روی اینترنت و سایت‌ها رصد می‌کنم.

ظریف افزود: من صدای خیلی از خواننده‌ها را دوست دارم از جمله استاد شجریان و فرزند ایشان و همچنین صدای آقای هژیر مهرافروز و همچنین دیگر خواننده‌ها.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با بیان این‌که اطلاعات ورزشی‌ام کم است، در پاسخ به سوال مجری ورزشی این برنامه که آیا ورزش می‌کند یا نه؟ گفت: به صورت مختصر وقتی فرصت داشته باشم پیاده‌روی می‌کنم، ولی متاسفانه نمی‌توانم بازی تیم‌های کشور را پیگیری کنم و در این زمینه در بی‌سوادی مطلق به سر می‌برم.

وی در پاسخ به این سوال که طرفدار پرسپولیس است یا استقلال، گفت: طرفدار تیم ملی هستم.

مجری برنامه خطاب به ظریف گفت: آقای عراقچی معاون شما پرسپولیسی هستند. یک معاون استقلالی نیز انتخاب کنید که ظریف با خنده جواب داد آقای روانچی و آقای عراقچی هر دو پرسپولیسی هستند.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سوال دیگر مجری این برنامه رادیویی مبنی بر این‌که وضعیت در نهایت چگونه خواهد شد و به نظر می‌رسد یک دلواپسی در ارتباط با وضعیت آینده در بین مردم وجود دارد و حتی برخی می‌گویند ممکن است تا نزدیک عید قیمت دلار بار دیگر افزایش پیدا کند، اظهار کرد: من فکر می‌کنم که چگونگی پیشبرد این اوضاع بیشتر از هر چیز در اختیار خودمان است و به نوع عملکرد ما بستگی دارد، چرا که ایران کنشگر مهمی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای است.  

وی با بیان این‌که مردم ایران می‌توانند از این مرحله با موفقیت عبور کنند، ادامه داد: در خارج از کشور تلاش می‌شود که ناامیدی را به مردم ایران تزریق کند و من امیدوارم در داخل کشور کسی این کار را نکند. متاسفانه در دو – سه سال اخیر برخی در داخل کشور با اهداف سیاسی تلاش کردند که ناامیدی را در بین مردم تزریق کنند، موضوعی که هیچ فایده‌ای برای کسی ندارد.

ظریف با بیان این‌که به نظرم بهترین راه مقابله با تحریم‌ها این است که مرعوب این فضای روانی نشویم و از امکانات داخلی‌مان به بهترین نحو استفاده کنیم، گفت: در کشور نقدینگی وجود دارد و ما باید این نقدینگی را به سمت سرمایه‌ گذاری در حوزه تولید و همچنین مواردی همچون توریسم سوق دهیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر این‌که باید نسبت به‌ آینده کشور در بین مردم امید ایجاد کنیم و سرمایه‌گذاران و تولید کنندگان باید برای انجام کار امید داشته باشند، ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواهند ما را در حالت بی‌اطمینانی از آینده نگه دارند و این موضوع را طولانی کنند. آنها می‌خواهند با ما بازی کنند و ما باید مواظب باشیم که در زمین آنها بازی نکنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد: ما باید در حوزه خودباوری، اعتماد به نفس و تکیه بر سرمایه ایرانی بازی کنیم، باید همدلی جدی در کشور ایجاد کنیم و رمز عبور از این وضعیت ایجاد همدلی در بین اقشار مختلف مردم و مرعوب نشدن از فضای روانی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند ایجاد کنند.