بررسی افزایش دوباره قیمت خودرو در مجلس با حضور وزیر

عبدالله رضیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو، اظهار کرد: هفته‌گذشته کمیسیون صنایع جلسه‌ای با حضور معاونان وزیر صمت و مدیرعامل دو شرکت خودروساز برگزار و موضوع مذکور را بررسی کرد.

وی افزود: خودروسازان معتقدند چون قیمت مواد اولیه خودرو افزایش داشته، تولید این محصول با این قیمت‌ها برای آنها به صرفه نیست؛ مثلا شرکت سایپا اعلام کرد که طی ۶ ماه اخیر، هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت متحمل شده است. به همین دلیل اعلام کردند که قیمت خودرو باید به طور میانگین ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد که البته نمایندگان با این موضوع موافقت نکردند و احتمالا موضوع افزایش خودرو هفته آینده، با حضور وزیر صنعت در کمیسیون بررسی می‌شود.

رضیان بیان کرد: باتوجه به حمایت‌هایی که از خودروسازان می‌شود، آنها باید برای تعیین قیمت خودرو در یک چاچوب مشخص رفتار کنند، همچنین عدم واردات خودرو شرایطی را به وجود آورده تا شرکت‌های خودروسازان بتوانند به صورت انحصاری و بدون رقیب، محصول خود را عرضه کنند؛ البته واردات خودروی ارزان قیمت در کنترل بازار و رفع نیاز مصرف کننده تاثیرگذار است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچین با اشاره افزایش چشمگیر قیمت لوازم یدکی خاطر نشان کرد: وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کننده باید به این موضوع ورود کنند، اینکه هرکسی لوازم یدکی را به قیمت دلخواه خود به فروش برساند، پذیرفتنی نیست و باید مکانیزم مشخصی در نظر گرفت.

وی با اشاره به اظهارات مسئولان شرکت سایپا مبنی بر اینکه مشتریانی که ساندرو و تندر ۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به جای خودروی ثبت‌نامی تحویل بگیرند، خاطر نشان کرد: کاهش تولید برخی خودرو‌ها و نبود امکانات کافی از علل اصلی این موضوع است، البته این شرکت در برخی قرارداد‌ها بندی را آورده است که اگر امکان تحویل برخی خودرو‌ها وجود نداشت، خودروی دیگری را جایگرین می‌کند، در هر صورت این موضوع بحث حقوقی دارد و کمیسیون صنایع مجلس به این موضوع نظارت می‌کند تا کمترین خسارت به مردم وارد شود.