پورابراهیمی: از نسبت ناروای ظریف علیه مخالفان FATF نخواهیم گذشت

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در خصوص پولشویی در ایران گفت: اظهارات اخیر آقای ظریف تعجب همه را برانگیخت. از یک فرد کارکشته سیاسی که مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده دارد بعید بود که چنین اظهارات نسنجیده، غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش را بیان کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده باور نمی‌کردم که آقای ظریف چنین اظهاراتی را بیان کرده باشد، اما شاهد بودیم که در سایت های مختلف خبری حتی تصاویر و صوت مصاحبه وی منتشر شده بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی تأکید کرد: اگر آقای ظریف ادعا کرده است که در کشور رقم های قابل توجهی پولشویی انجام می‌شود، باید مشخص شود که وی در چه جایگاهی به این اطلاعات دسترسی داشته و چرا تا امروز هیچ اقدامی برای بررسی این موضوع انجام نداده است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: طبق قانون مدنی، اگر کسی به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و این اطلاعات در خصوص ضرر و زیان فرد، جامعه و یا گروهی باشد، این فردی که به اطلاعات دسترسی دارد و اطلاعات را ارائه نمی‌کند، مجرم است.

پورابراهیمی اظهارداشت: متولی مبارزه با پولشویی دولت و قوه مجریه است. طبق ماده ۴ قانون مبارزه با پولشویی، وزیر اقتصاد متولی مبارزه با پولشویی در کشور است. در کنار آن وزارت کشور، بانک مرکزی و وزارت صنعت معدن و تجارت باید به صورت هماهنگ این موضوع را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه طبق قانون مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد مسئول مبارزه با پولشویی است، گفت: آقای ظریف با اظهاراتش در مرحله اول، وزارت اقتصاد و تیم مبارزه با پولشویی را زیر سؤال برده، در مرحله دوم دولت را زیر سؤال برده و از همه مهمتر نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده است و باید پاسخگوی اظهارات خود باشد.

سوال از ظریف در مورد پولشویی کلید خورد

پورابراهیمی اظهارداشت: اکنون در مجلس سؤالی از وزیر امور خارجه کلید خورده است؛ بنده به عنوان طراح این سؤال خواستار ارائه مستندات آقای ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در کشور شدم. در بخشی از این سؤال نیز از عدم ارائه این اطلاعات تا امروز انتقاد شده است و آقای ظریف باید به زودی در صحن علنی مجلس حضور یافته و به این سؤالات پاسخ دهد.

وی تأکید کرد: اگر ظریف چنین اطلاعاتی را در اختیار داشته، سؤال اینجاست که چرا تا امروز ارائه نکرده است. سؤال بعدی ما از وزیر اقتصاد خواهد بود که چرا علیرغم در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی با پولشویی مبارزه نکرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر چنین اطلاعاتی وجود ندارد نیز باید مشخص شود چرا آقای ظریف چنین ادعای ناروایی را مطرح کرده است. متأسفانه امروز ادعاهای آقای ظریف از VOA و صدای اسرائیل شنیده می شود. این اظهارات برای جمهوری اسلامی هزینه زیادی داشته است.

پورابراهیمی گفت: مدت ها قبل قانون مبارزه با پولشویی و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و تصویب این قوانین ربطی به FATF نداشت.

از نسبت ناروای ظریف علیه مخالفان FATF نخواهیم گذشت

وی تأکید کرد: گلایه بیشتر ما این است که آقای ظریف اتهام پولشویی را علیه مخالفان FATF و CFT بیان کرده است. هیچ ارتباطی بین مخالفان این دو لایحه و پولشویی وجود ندارد و از اساس اظهارات آقای ظریف ادعای باطل است و نسبت ناروای پولشویی به مخالفان این دو لایحه اتهام ناروا است که ما از این اتهام نخواهیم گذشت. سؤال ما از وزیر امور خارجه مطرح خواهد شد و باید آقای ظریف در صحن علنی مجلس پاسخ دهد.

وی تصریح کرد: وزارت اقتصاد نیز در این خصوص مورد سؤال نمایندگان قرار خواهد گرفت. اگر این موضوع اثبات شود، بدین معناست که وزارت اقتصاد کوتاهی کرده است و ما باید تکلیف وزیر اقتصاد را روشن کنیم یا اینکه از بیخ و بُن این ادعا غلط است و آقای ظریف باید از ملت ایران عذرخواهی کند.