دانشجویان هر جا نارسایی و فساد را دیدند پرچم شفافیت را بالا ببرند

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در آیین روز دانشجو در دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید شمسی‌پور در تهران گفت: در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ دانشجویان عدالت خواه قیام کرده و تعداد زیادی از آنها توسط عمال رژیم پهلوی مجروح و ۳ نفر از آنها شهید شدند. البته خون آنها باعث شد که جنبش دانشجویی، قیام بزرگ‌تری را به نام انقلاب اسلامی را ادامه دهد.

وی‌ ادامه داد: حرکت دانشجویی در دهه ۴۰ باعث شد که همزمان با اوج اختناق رژیم پهلوی، مقاومت و ایستادگی آنها مقابل سرکوب ساواک آنها را ماندگار و بزرگ کند.

*جنبش دانشجویی باشد

 

خادمان و خائنان این ملت را بشناسد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس  از دانشجویان خواست تاریخ بخوانند و از آن درس گرفته تا بتوانند با عبرت از آن آینده کشور را بسازند. ضمن اینکه باید جنبش دانشجویی خادمان و خائنان این ملت را بشناسد.

نماینده مردم طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان دانشجویی در انقلاب اسلامی کارهای بزرگی را انجام داد و بخشی از پیروزی این انقلاب مدیون جنبش دانشجویی است.

وی افزود: درحالی‌که منافقین پیش از پیروزی انقلاب شعار «تنها راه رهایی، قیام مسلحانه» را اعلام می‌کردند اما امام خمینی(ره) از مردم خواست به خیابان‌ها آمده و با حضور انبوه خود خواستار برکناری رژیم پهلوی شوند.

دهقانی گفت: با آن‌که سازمان مجاهدین خلق با نگاه مذهبی شکل گرفت اما بعدها منحرف شده و حتی در سال ۵۴ تسویه درون سازمانی در آن انجام شد و بسیاری از مردم و مسئولان را ترور کردند.

*فتح لانه جاسوسی بزرگترین افتخار جریان دانشجویی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: جریان دانشجویی مسلمان وقتی انقلاب به پیروزی رسید، مسئولانه در میدان بود. البته بزرگ‌ترین افتخار این جریان، فتح لانه جاسوسی است.

وی افزود: امام خمینی(ره) فتح لانه جاسوسی را انقلاب دوم در ایران نامیدند؛ چراکه آمریکایی‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با آن‌که از در بیرون انداخته شده بودند اما می‌خواستند از پنجره وارد شوند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اسناد کشف‌شده در لانه جاسوسی مشخص کرده است که افراد زیادی در کشورمان جاسوس بوده و متأسفانه اطلاعات زیادی را هم به خارج از کشور منتقل کرده‌اند.

دهقان اظهار داشت: پس از حمله صدام به ایران، جریان دانشجویی با احساس مسئولیت به جبهه‌ها شتافتند و عمده فرماندهان جنگ همین دانشجویان برتر صندلی‌های دانشگاه بودند.

*دوران دانشجویی دوران تمرین مبارزه، استقامت و بصیرت افزایی است

وی تأکید کرد: دوران دانشجویی، دوران تمرین مبارزه، استقامت و بصیرت‌افزایی در کنار علم است.

 

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: دوران دانشجویی فقط دوران درس خواندن نیست، بلکه معرفت و بصیرت افزایی هم لازم است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: امام خمینی(ره) پس از پایان جنگ پیامی به مناسب روز بسیج صادر کردند و فرمودند؛ امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها، بسیج دانشجویی، بسیج طلاب و حتی بسیج جهان اسلام است. البته وجود بسیج جهان اسلام بوده که توانسته جریانات تروریستی منطقه ازجمله داعش و دیگر تکفیری‌ها را نابود کنند.

دهقان افزود: جریان تکفیری منطقه که با پشتیبانی عربستان، امارات،‌اردن، ترکیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی شکل گرفته در یک هفته توانست یک سوم سرزمین عراق را تصرف کند اما بسیج دانشجویی بساط تمامی اینها را جمع کرد.

وی‌ ادامه داد: با همه توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها و غرب ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی ایران نشان داده است که پیشرفت‌های بزرگی را با تمام سختی‌ها به دست آورده‌ایم،‌ البته بیماری‌هایی هم به جان این انقلاب افتاده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تأکید کرد: بخشی از بیماری انقلاب اسلامی ایران، فساد است.

* دانشجویان باید هر جا نارسایی و فساد را دیدند پرچم شفافیت را بالا ببرند

دهقان خاطرنشان کرد: دانشجویان باید هرجا نارسایی‌هایی را در انقلاب اسلامی مشاهده کردند، این فساد را شناسایی و ظلم صورت‌گرفته را به این دلیل که صدای مردم هستند بیان کرده و پرچم شفافیت را بالا ببرند.

وی‌ ادامه داد: اصل ۱۴۲ قانون اساسی اعلام کرده که باید اموال مسئولان مشخص و اعلام شود و با آن‌که ۸ سال این قانون نوشته شده، اما به خوبی اجرا نشده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: مهمترین عامل رفع خطر آن است که مردم باید همه موضوعات کشور را بدانند، الا مسائل نظامی، به همین جهت دانشجو می‌تواند پرچم شفافیت و مبارزه با فساد را مطالبه کند.

* شکست آمریکایی‌ها در منطقه به برکت حضور بسیج جهان اسلام

دهقان اضافه کرد:‌ حرکت اصلی دانشجویی باید به سمت عدالت، شفافیت، مبارزه با فساد و رفع بدبختی‌های کشور باشد.

 

وی گفت: آمریکایی‌ها به برکت حضور بسیج جهان اسلام در منطقه شکست خورده‌اند و با توجه به اینکه صدها میلیارد دلار خرج کرده‌اند و در دهه ۵۰ سیلی محکمی از انقلاب اسلامی ایران خوردند، در دهه ۹۰ هم این سیلی تکرار شد اما آنها به دنبال تحریم اقتصادی ایران و جنگ روانی علیه کشورمان هستند.

* تلاش آمریکا با جنگ روانی برای اعلام بن‌بست در انقلاب اسلامی

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: آمریکا با جنگ روانی می‌کوشد اعلام کند که انقلاب اسلامی ایران به بن بست خورده است و اقتصاد آن در حال نابودی است، درحالی‌که اقتصاد کشورمان بسیار قوی بوده و با تشرها نابود نمی‌شود و اگر به ظرفیت‌های داخلی کشورمان توجه کنیم می‌توانیم از این موضوع به راحتی عبور کنیم.

نماینده مردم طرقبه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران مهم‌تر از اقتصاد کشورهای منطقه نظیر ترکیه و قطر است.

* جزئیات 3 خواسته اصلی و علنی آمریکا از ایران

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: آمریکایی‌ها از ایران سه خواسته اصلی و علنی دارند که خواسته اول آنها با توجه به محدودیت چند ساله هسته‌ای طبق برجام بوده است و آنها اعلام کرده‌اند که سقف محدودیت باید برداشته شده و دائمی باشد. ضمن اینکه آمریکایی‌ها به صورت غیررسمی گفته‌اند باید برد موشک‌های ایران به ۳۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کند و موشک‌های بیشتر از این برد نباید تولید شود. همچنین خواسته سوم آن است که ایران باید از منطقه خارج شود.

وی گفت: آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند، ولی اروپایی‌ها با عدم خروج از آن همین سه خواسته مذکور آمریکایی‌ها از ایران را طلب کرده و دنبال اجرای آن هستند.

 

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: زمانی که آمریکایی‌ها از صدام به اندازه کافی استفاده کردند، بهانه موشک‌های بغداد را گرفتند و صدام هم آن موشک‌ها را نابود کرده و پس از ظرف یک هفته عراق را تصرف کردند.

* کاهش قدرت بازدارندگی و منطقه‌ای ایران یعنی تضعیف کشورمان 

دهقان گفت: اگر قدرت بازدارندگی و منطقه‌ای ایران از دست برود، اشتباه بزرگی را انجام داده‌ایم؛ چراکه با این کار تضعیف خواهیم شد و آن وقت است که دشمنان زمینه فروپاشی را فراهم خواهند کرد.

این نماینده مجلس افزود: حزب الله لبنان دست بلند جمهوری اسلامی در منطقه است که هر موقع اراده کند سیلی محکمی به صهیونیست‌ها خواهد زد.

نماینده مردم طرقبه در مجلس افزود: آمریکا برای تصرف سوریه خودش وارد میدان نشد، بلکه با تأسیس داعش، جبهه‌النصره و احرارالشام و با پول عرب‌ها به جان مردم سوریه افتاد.

* عقب نشینی در برابر خواسته‌های آمریکا یعنی به راه افتادن دریای خون و درگیری در ایران

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: پیچیدن نسخه عقب نشینی در برابر خواسته‌های نامشروع آمریکایی‌ها، به راه انداخته شدن دریای خون و درگیری‌های داخلی در ایران است.

وی گفت: باید از تمام ظرفیت‌های داخلی علیه دشمنان کشورمان استفاده کنیم و جاهایی هم باید بهانه را از آنان بگیریم، اما در اکثر اوقات باید با مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی‌ها، مانع از اجرای اهداف شوم آنها شویم.

دهقان خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها اخیرا به بهانه اتفاقات دانمارک به دنبال تحریم ایران بودند که البته این بهانه از طرف رژیم صهیونیستی مدیریت شده است.

* حداکثر ارائه شفافیت به داخل و حداقل شفافیت به خارج

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اظهار داشت: معتقد به ارائه حداکثر شفافیت به داخل و حداقل ارائه شفافیت به خارج هستیم. ضمن اینکه عاقلانه نیست که اطلاعات کشورمان را در شرایط فعلی جنگ اقتصادی در اختیار دشمنانمان قرار دهیم.

 

دهقان بیان داشت: تحریم هوشمندانه آمریکا علیه ایران از مسیر ارائه اطلاعات مسئولان ایرانی با دست خودمان بوده است.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید آنقدر شفافیت داشته باشند که وقتی با چیزی مخالف هستند واضح آن را بیان کرده و دلایل آن را بگویند و اگر هم موافق موضوعی هستند بدون ترس آن را اظهار کنند.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اضافه کرد: تا مجلس هفتم رأی گیری به صورت قیام کردن بود؛ چراکه در آن موقع دستگاه الکترونیکی وجود نداشت. به همین دلیل اعلام می‌کنم که باید رأی نمایندگان مجلس در موضوعات مختلف شفاف باشد.

* آیین‌نامه اعلام شفاف ثروت نمایندگان و مسئولان در گیر و دار تنظیم

دبیر کل جمعیت رهپویان گفت: آیین‌نامه اعلام شفاف ثروت نمایندگان و مسئولان در گیر و دار تنظیم آن است و متأسفانه برخی مسئولانی که چیزی نداشتند و با دست خالی به حکومت آمدند حالا هزار و یا هزار و پانصد میلیارد  تومان ثورت دارند که آن را رسمی گفته‌اند و البته بخش‌های غیر رسمی‌اش مشخص نیست.

دهقان گفت: ثروت‌های هزار و یا هزار و پانصد میلیارد تومانی مسئولان از راه راست به دست نیامده و با فساد و رانت حاصل شده است.

وی تأکید کرد: آدم فاسد و رانت‌خوار آبروی کشور را می‌برد و لذا باید اموال همه مسئولان، نمایندگان، وزرا، معاونان و نظامیان سرتیپ به بالا و حتی مسئولان قضایی بر اساس قانون اعلام شود.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: بر اساس ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه باید تمامی حقوق‌ها شفاف اعلام شود و هیچ اشکالی هم ندارد، ضمن اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی اعلام کردند که بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، اصل ۱۴۲ قانون اساسی اجرا نشده و بر همین اساس بنده (دهقانی) با پیش نویس طرحی خواستار اجرای اصل ۴۹ قانون اساسی شدم.

وی گفت: در طرح مبارزه با جرایم اقتصادی که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، اعاده طرح اموال نامشروع، جرم‌انگاری برای رانت‌خواری و همچنین تشکیل سازمان مبارزه با جرایم اقتصادی وجود دارد.

* توزیع ۶۱ تن سکه به ۱۱۵ هزار نفر یعنی بی‌تدبیری

این نماینده مجلس با اشاره به توزیع سکه از سوی بانک مرکزی در دوران مدیریت پیشین گفت: ۶۱ تن سکه به ۱۱۵ هزار نفر از سوی بانک مرکزی یعنی بی‌تدبیری مسئولان اقتصادی که بانک مرکزی آن را اجرایی کرد.

دهقان در پایان تصریح کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تکنولوژی به ایران نمی‌دهند و تلاش دارند فقط کالاهای مصرفی به کشورمان صادر کنند.