واعظی: رفتار برخی از نمایندگان در شأن مجلس نبود

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری روز چهارشنبه پس از جلسه هیأت دولت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص اعتراض برخی نمایندگان مجلس درمورد مسئله آب در حین صحبت‌های رئیس جمهور به هنگام ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس، تاکید کرد: همه در دولت و مجلس حتما باید تلاش کنیم که شان مجلس همیشه بالا بماند و حفظ شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچکدام، نه اعضای دولت و نه نمایندگان مجلس نباید کاری کنند که در افکار عمومی شان مجلس پایین بیاید و این یک نکته اساسی است، خاطرنشان کرد: اینکه روز گذشته دو سه نفر بواسطه طرح مسئله آب، در موضوع بسیار مهمی همچون ارائه لایحه بودجه از سوی رئیس جمهور به مجلس، شان مجلس را رعایت نکنند، درست نبود.

واعظی افزود: هم در دولت و هم مجلس هر مشکلی سازو کار خود را دارد، آئین نامه داخلی مجلس اجازه می‌دهد هر نماینده درمورد هر موضوعی از جمله آب که سوالی دارد به روش‌های مختلف در جای خود از جمله کمیسیون‌های مجلس مطرح کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: روشی که دیروز از سوی سه چهار نفر در مجلس شاهد بودیم روش درستی نبود و من امیدوارم که هیات رئیسه و رئیس مجلس تذکرات لازم را بدهند.

واعظی در ادامه با بیان اینکه موضوع آب و تامین آب شرب همه مردم کشور از دغدغه‌های دولت و نظام است، گفت: در شرایطی که کشور در دوره خشکسالی بوده و مردم در برخی نقاط حتی با تامین آب شرب خود هم مشکل داشته اند دولت حتما باید تلاش کند که آب شرب مورد نیاز همه مردم و حق آبه‌های کشاورزی در هر نقطه‌ای از کشور چه روستا و چه شهر، فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت با جدیت بدنبال حل مشکلات مردم است، گفت: وقتی دیدیم که آب‌های زیر زمینی کامل نیست و بارش‌ها کم بوده است، پیشنهاد اینکه همانند بسیاری از کشور‌ها با شیرین کردن آب خلیج فارس و دریای بتوانیم مشکل مردم را حل کنیم، در دستور کار قرار گرفت.

واعظی درپاسخ به سوالی درخصوص دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به ترکیه و برگزاری پنجمین نشست شورای عالی روابط راهبردی دو کشور، سیاست دولت یازدهم و دوازدهم را روابط بسیار نزدیک با همسایگان عنوان کرد و گفت: یکی از این همسایگانی که روابط خوب و رو به گسترشی با هم داریم، ترکیه است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵ شورای راهبردی با ریاست روسای جمهور و حضور وزیران دو کشور تشکیل شده که در نشست اخیر در آنکارا آنچه مربوط به روابط دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین المللی بود مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

واعظی با اشاره به انجام سفر رئیس جمهور به ترکیه بعد از ۱۳ آبان و تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزود: مواضع آقای اردوغان و دولت ترکیه در این سفر در حمایت از برجام و محکوم کردن تحریم‌ها بسیار قاطع و محکم بود.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه خوشبختانه در این سفر توافقات خوبی در حوزه روابط تجاری، اقتصادی، بانکی و گمرکی بین دو کشور صورت گرفت، گفت: امیدواریم با گشوده شدن باب جدید همکاری‌های ایران و ترکیه در این سفر فضای جدید برای فعالیت تجار و بازرگانان دو کشور فراهم شود

رئیس دفتر رئیس جمهور درخصوص مصوبات امروز (چهارشنبه) هیات دولت نیز اظهار داشت: در جلسه امروز درمورد موضوعات مختلفی از جمله بودجه بحث شد و رئیس جمهور با اشاره مجدد بر موضوع شفافیت بودجه کل کشور تاکید داشتند که وزیران، روسای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بیشتر با مردم صحبت کرده و ابعاد مختلف بودجه را برای مردم مطرح کنند.

واعظی معیشت مردم، اشتغال و تولید را محور‌های اساسی بودجه امسال عنوان کرد و گفت: قرار است تمرکز بیشتری روی این محور‌های اساسی صورت گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین یادآور شد: در جلسه امروز هیات دولت در رابطه با شورای برنامه ریزی استان‌ها بحث کردیم و قرار شد با توجه با افزایش اختیارات استانداران، وزارت خانه‌های مختلف و سازمان‌ها به مدیران کل استان‌های خود اختیار بیشتری بدهند و همچنین تعداد کارگروه‌ها را از ۱۳ به ۴ کارگروه کاهش دهند و با تشکیل منظم جلسات برای حل مشکلات استان خود اقدام کنند.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت برخی از کالا‌های اساسی از جمله گوشت و مرغ علی رغم دریافت یارانه ارزی و اینکه آیا از نظارت دولت بر قیمت‌ها خبری هست، گفت: متاسفانه شاهد افزایش قیمت در این بخش بوده ایم که ما راضی نیستیم و حتما باید نظارت بیشتری داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه نخواستیم همه توزیع کالا را دولت در دست بگیرد و ساز و کار موجود برای توزیع کالا حفظ شده، تصریح کرد: متاسفانه برخی از افزایش قیمت‌ها زمانی اتفاق افتاد که با التهاب در جامعه مواجه بودیم، خوشبختانه این التهاب فروکش کرده و غیر از لبنیات، گوشت قرمز و مرغ برخی افزایش قیمت‌ها متوقف شده یا اینکه روند آن کاهشی شده است، که باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

واعظی با بیان اینکه رئیس جمهور در جلسه امروز دولت در این زمینه به وزیران مربوط تذکر دادند، گفت: شاید لازم باشد کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ توانی وارد می‌شود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت مشخص و مصوب توزیع شود تا مشخص شود کسی که بیشتر از این قیمت‌ها می‌فروشد، تخلف انجام می‌دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درمورد طرح ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس مبنی بر آزاد کردن ارز در قبال ارائه بسته حمایتی به مردم، افزود: این هم پیشنهادی است که باید روی آن کار شود؛ اگر بتوانیم قیمت را آزاد کنیم، اما پول و بسته حمایتی به کسانی که واقعا نیازمند هستند برسد، می‌تواند طرح خوبی باشد و باید مطالعه شود.

واعظی در پاسخ به سوالی درخصوص گلایه‌ها درمورد توزیع سبد کالا و واریز پول به حساب سرپرستان خانوارها، گفت: اولین بار است که من می‌شنوم، اما حتما با وزیر مربوطه (شریعتمداری) صحبت خواهم کرد، ممکن است به صورت استثنا هم مواردی باشد، اما قرار بوده در یک بازه زمانی کوتاه همه واریز‌ها انجام شود.

رئیس دفتر رئیس جمهوری درمورد زمان پرداخت بسته حمایتی دوم، نیز افزود: انشاء الله تا قبل از عید احتمالا یکبار دیگر پرداخت خواهیم کرد و تلاش ما این است به کسانی که مستمری بگیر کمیته امداد و بهزیستی هستند یک پرداخت اضافه هم داشته باشیم.

واعظی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات تشکیل اتاق ضد تحریم در وزارت اقتصاد، گفت: در ریاست جمهوری کمیته ملی رصد تحریم تشکیل داده ایم و نمایندگان دستگاه‌های مختلف با حضور مرتب در جلسات این کمیته موضوعات مربوط به تحریم ها، برنامه‌ها و نیازمندی‌ها برای عبور از تحریم‌ها را بررسی کرده و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند.

خبرنگاری درمورد تعیین قیمت ۵۴ دلاری برای نفت در لایحه بودجه سال آینده و اینکه قیمت جهانی نفت درحال حاضر ۵۰ دلار است، سوال کرد که رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ اظهار داشت: وقتی لایحه بودجه بسته شد، نفت ۵۸، ۵۹ دلار بود، قیمت نفت به صورت فصلی کم و زیاد می‌شود، به طور طبیعی اگر سال آینده معدل قیمت نفت پایین‌تر از ۵۰ دلار باشد، حتما رقم تعیین شده را کاهش خواهند داد.

واعظی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص دعوت رئیس جمهور به شفافیت بودجه و اهمیت دولت به نظرات مردمی در این رابطه، گفت: همانطور که رئیس جمهور محترم تاکید کردند دولت علاقمند به استفاده از نظرات مردم درمورد بودجه است و سال گذشته نیز شاهد ارائه نظرات از سوی مردم در این رابطه بودیم که دولت از آن حمایت کرد.

وی یادآور شد: مرحله اول بودجه انجام شده و در دولت بسته شده است، در مرحله بعدی لایحه بودجه در مجلس بررسی و تصویب می‌شود که در تمام مراحل کار رئیس برنامه بودجه به عنوان نماینده دولت حضور دارد، اگر با نظرات مردم مواجه شویم، طبیعی است که دولت از این نظرات حمایت خواهد کرد.