مسئولان تمام تلاش خود را برای آزادی «مرضیه هاشمی» به‌کار گیرند

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، طی بیانیه‌ای نسبت به زندانی شدن مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس تی‌وی، واکنش نشان داد.

متن این بیانیه به  شرح زیر است:

نزدیک به 10 روز است که از دستگیری خانم «مرضیه هاشمی»، خبرنگار مسلمان و ایرانی-آمریکایی شبکه انگلیسی زبان پرس. تی‌وی، گذشته است. ایشان که برای دیدار با خانواده خویش و عیادت از برادر بیمارش به آمریکا سفر کرده بود روز یکشنبه 13 ژانویه (23 دی‌ماه) بدون اقامه هیچ دلیلی در فرودگاه «سنت لوئیس» این کشور بازداشت و به یک بازداشتگاه پلیس فدرال آمریکا «اف‌.بی‌. آی» در واشنگتن دی‌سی منتقل شد.

طبق قوانین جزایی ایالات متحده «شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی کلیدی برای رسیدگی به یک پرونده قضائی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهادهای امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم آن وجود دارد که «شاهد کلیدی» کشور را ترک کند و یا با ارسال احضاریه برای ادای شهادت حاضر نخواهد شد، می‌توانند وی را بازداشت کنند. دولت آمریکا بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001 از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آنها استفاده کرده است. مطابق این قانون که مورد انتقاد حقوق دانان خود آمریکا قرار دارد؛ دستگاه قضایی می‌تواند فرد بازداشتی را حداکثر 72 ساعت در زندان نگه دارد. این در حالی است که امروز قریب به 10 روز است از بازداشت خانم هاشمی می‌گذرد و ایشان همچنان در بازداشت هستند.

خانم هاشمی با اینکه تا کنون 2 بار در دادگاه حاضر شده است و قاضی اولین دادگاه وی که در روز جمعه 18 ژانویه (28 دی‌ماه) تشکیل شد، اذعان کرده که مرضیه هاشمی هیچ جرمی مرتکب نشده و در یک پرونده نامشخص صرفاً به عنوان آنچه اصطلاحاً «شاهد کلیدی» مطرح می‌شود، بازداشت شده است. با این وجود هنوز زمانی برای آزادی وی مشخص نشده است.

خانم «مرضیه هاشمی» که علی‌رغم مسلمان بودن ایشان؛ در آنجا به اجبار حجاب را از سر او برداشتند و همچنین خلاف قوانین شرعی اسلام، برای او گوشت خوک به عنوان غذا آوردند. ایشان از خوردن غذا امتناع کرده و تاکنون با نان، بیسکوییت و کلوچه تغذیه کرده است. همچنین خود خانم هاشمی طی تماسی تلفنی در چند روز پیش تأکید کرده بود که رفتار با او همانند رفتار با جانیان و مجرمان است و شرایط نگهداری او در زندان، بسیار ناراحت کننده است. طبق اطلاعاتی که او در تماس تلفنی کوتاه با دخترش داده، ماموران زندان حجاب هاشمی را برداشته و عکس بدون حجاب از او گرفتند. آنها همچنین با بستن پابند و دستبند و محروم کردن هاشمی از پوشش کامل اسلامی و غذای حلال، موجبات تعذیب این خبرنگار بین‌المللی مسلمان را فراهم کرده‌اند.

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ضمن محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه شیطان بزرگ در بازداشت بی‌دلیل خانم هاشمی خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط وی شده و در این زمینه از تمامی مسئولین ذی‌ربط خواستار به کارگیری تمامی توان و امکانات خویش در راستای آزادی ایشان است.