با واقعی کردن قیمت بنزین حقوق‌ها ۳ برابر می‌شود

محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی نوبت عصر امروز (شنبه، 27 بهمن) پارلمان، در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 98، گفت: دخل و خرج بودجه باید شفاف باشد، مبلغ بودجه یک میلیون و 700 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که یک میلیون و 260 هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت‌های دولتی و 440 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به بودجه عمومی است.

وی با بیان اینکه طبق لایحه بودجه 98، 900 هزار میلیارد تومان یارانه‌ پنهان وجود دارد، اظهار داشت: این در شرایطی است که 25 درصد بودجه سال 98 در مجلس بررسی می‌شود و اصلا نمی‌دانیم، 75 درصد بقیه کجاست؟، آیا این شفاف‌سازی است؟ این رقم معادل سالانه 11 میلیون تومان برای هر ایرانی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: کل بودجه کشور بر روی فروش یک و نیم میلیون بشکه نفت، در روز بسته می‌شود که شامل بودجه مناطق محروم و عمرانی، سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت نفت از این محل نیز می‌شود و منابع آن پیش‌بینی شده است. در مقابل، 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت به پالایشگاه‌ها می‌دهیم که اصلا خبر نداریم چه می‌شود.

حسن‌نژاد با بیان اینکه قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری 3 برابر شده است،گفت: آنچه ما مثلا در بودجه نوشته‌ایم، اصلا بودجه نیست، ما به مردم یارانه 45 هزار تومانی می‌دهیم و به آنها سرکوب هم می‌زنیم، اما این در حالی است که رقم 4 هزار و 200 میلیارد تومان یارانه به اندازه‌ رانت واردکننده گوشت، سلطان سکه و امثال آن هم نیست،، آیا این عدالت است؟

وی افزود:  اگر پول نیست، برای منِ حسن‌نژاد و شمایِ نوبخت هم نباید ماهی 10 میلیون تومان حقوق باشد، اگر پولی نیست، هیچ کس نخورد و اگر هست همه دور هم بخورند.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با طرح این سوال که چرا در لایحه بودجه 98، نرخ ثابت برای دلار پیش‌بینی شده در حالی که این خلاف قانون است؟، تأکید کرد: ما می‌توانیم یک دوازدهم بودجه را تصویب کنیم تا لایحه بودجه به صورت شفاف تدوین و تقدیم مجلس شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بنزین هزار تومان است، اما بهای تمام شده برای دولت 6 هزار تومان است، با این حساب، دولت بابت هر لیتر بنزین 5 هزار تومان یارانه به کسانی می‌دهد که ماشین دارند. سوبسید بنزین در یک سال 180 هزار میلیارد تومان می‌شود، اما اگر قیمت بنزین را واقعی کنیم، حقوق کارمندان را می‌توان سه برابر و بودجه عمرانی را هم چهار برابر افزایش داد.

حسن‌نژاد ادامه داد: در بودجه سال آینده عنوان شده که 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد، اما سوال این است که تا حالا این پول چه شده است و تورم کالاهای اساسی 48 درصد بوده؛ این یعنی دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم، به جیب مردم نرفته، بلکه به جیب دلالان رفته است؛ این عین رانت، فساد و خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه رابطه بودجه به این شکل است که مردم 2 میلیون و 600 هزار میلیارد تومان به ما پول می‌دهند تا 62 هزار میلیارد تومان برایشان کار عمرانی بکنیم، اظهار داشت: حاکمیت کارگزار ملت است و باید این روند را اصلاح کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما کارفرمای کارمند هستیم و باید قدرت خرید آنها را حفظ کنیم. نرخ تورم 50 درصد است، آن وقت حقوق کارمندان 20 درصد افزایش یافته است، این یعنی اینکه 30 درصد از جیب آنها کم می‌شود.

نماینده مرند و جلفا ضمن درخواست از نمایندگان برای رد کلیات لایحه بودجه 98 و تنظیم لایحه چند دوازدهم، در پایان خاطرنشان کرد: می‌گویند اگر حقوق‌ها را اضافه کنیم، تورم ایجاد می‌شود، اما مبلغ نقدینگی یک میلیون و 700 هزار میلیارد تومان است، به نظر می‌رسد رابطه‌ای بین حقوق کارمندان و تورم نیست، در ضمن وقتی ما، لیاقت نداریم تورم را کنترل کنیم آیا کارگر و کارمند باید هزینه بدهند؟