روحانی: ما هرچه شغل درست می‌کنیم، بیکاری کم نمی‌شود

 حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تقدیر از زحمات ربیعی وزیر سابق این وزارتخانه و تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: این وزارتخانه یک وزارتخانه اجتماعی بسیار مهمی است. اولا موضوع کار را برعهده دارد. کار بین کارآفرین و کارگر است که در هر دو از واژه کار استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اساس این است که محیط کار یک محیط فعالی در جامعه باشد و ما همه نسبت به کار افتخار کنیم. آن چیزی که می‌تواند جامعه ما را به حرکت درآورد هر کاری است، کار مفید برای جامعه مقدس است.

وی با اشاره به تعبیر امام در مورد اینکه خداوند کارگر است، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کار مفید به عنوان اساس زندگی جامعه است. اگر کار و فعالیت نباشد، زندگی اقتصادی، اجتماعی، روانی و معنوی ما دچار مشکل می‌شود. یک نشاط، نشاط کار خوب است. هرچه کار شایسته‌تر باشد اینجا نشاط بیشتری برای وجدان خود آدم و همه جامعه است.

رئیس قوه مجریه افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: یک کارگر و مهندسی که در یک کارخانه‌ای خوب و دقیق کار می‌کند، تنها آنها نشاط پیدا نمی‌کنند، بلکه هر کسی آن جنس را می‌خرد و استفاده می‌کند، دعا برای آبا و اجداد آنها که این کار دقیق و خوب را آفریدند و در اختیار آنها قرار دادند می‌کنند.

وی تصریح کرد: برند خیلی مهم است. اگر بتوانیم آن اعتماد اجتماعی را که باید برای محصولات ایجاد شود را ایجاد کنیم از طریق برندها است. ما اگر بتوانیم برندی را به مردم معرفی کنیم و مردم در مقام عمل احساس کنند که این برند برای اطمینانشان کافی است، به جای قسم خوردن در زمان خرید و فروش و رفتن از این مغازه به آن مغازه به محض دیدن این مارک، دیگر نیازی به پرسش نیست. ما باید محصول و برندی را ایجاد کنیم که از لحاظ سلامت و قیمت وقت مردم را تلف نکنیم.

روحانی تصریح کرد: چقدر ارزشمند است که محصول ایرانی بتواند با محصول خارجی رقابت کند. این رقابت با گفتن ما درست نمی‌شود که به مردم بگوییم جنس ایرانی بخریم، بلکه باید در عمل کاری کنیم که فردی که می‌خواهد خرید کند، جنس ایرانی را به خارجی ترجیح دهد و یا آنها را مساوی آنها قرار دهد و اگر هم مساوی هم نمی‌داند، قیمتش را با کیفیتش متناسب ببیند. یک قدم مبارزه با تحریم این است که کار با کیفیت انجام دهیم و نیازمندی خود را به محصولات خارجی رفع کنیم. این کار امکان‌پذیر است، جوان‌های بااخلاص مخلص وطن‌دوست ما که نمی‌خواهد تقوای او صد یا نود درجه باشد، بلکه به شغل خودش ایمان داشته باشد. ایمان که می‌گوییم اول این است که به شغل‌، کار و محصول خودش ایمان داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بین علما می‌گویند آن عالم واقعی است که زن و بچه او پشت سرش نماز بخوانند. آن کسی که کار خوب انجام می‌دهد که خودش محصول کارخانه خودش را بخرد. اگر یک کارگر، مهندس و یا صاحب‌کارخانه‌ای خودش برای خانواده‌اش از محصول کارخانه خودش استفاده نمی‌کند، معلوم است که ایراد و اشکال دارد و این بخش بزرگ‌ترین وظیفه این وزارتخانه است.

روحانی تصریح کرد: این وزارتخانه رسالت بسیار سنگینی بر دوش دارد، مخصوصا که بخشی از مهارت‌آموزی برعهده این وزارتخانه است. ما می‌گوییم باید اسراف و خرج را کم کنیم، چگونه می‌شود این کار را کرد؟ شما اگر یک نجار خوب داشته باشید اسراف کم می‌شود چون یک درب می‌سازد که ۲۰ تا ۳۰ سال برای شما کار می‌کند و لولایی هم به آن در می‌اندازد که آن هم ۲۰ تا ۳۰ سال کار می‌کند. پس خدماتی که ما به مردم می‌دهیم یک خدمات دقیق و حساب‌شده است. بخشی از کار دقیق را شما مسئول هستید. در خدمات هم برند اصل است، یعنی شما وقتی دنبال اصلاح برق خانه هستید با چند شرکت مطمئن در کشور تماس می‌گیرید که می‌دانید آدمی می‌فرستد که صاحب این تخصص است و بی‌انصافی نمی‌کند.

رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جمهور‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با تأکید بر اینکه اطمینان اساس کار است، اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اعتماد، سرمایه اجتماعی اساس کار است و شما می‌توانید با نظارت، حمایت و کمک‌تان این کار را انجام دهید. امروز یکی از وظایف بسیار بزرگ همه ما مدیران و مسئولان ایجاد اشتغال در جامعه است. همان‌طور که اشاره شد بیکاری، ام همه مفاسد و گرفتاری‌ها است. طرف که بیکار است هرچیزی ممکن است اتفاق بیفتد. وقتی کسی سر کار می‌رود، آن قدر خسته به خانه می‌آید که نه حوصله دعوا با کسی دارد و نه بیخوابی به سر او می‌زند و هر شامی هم برایش در خانه آماده کرده باشند ایراد نمی‌گیرد و آن شام را می‌خورد. کار و تلاش امنیت اجتماعی درست می‌کند و باعث استحکام خانواده می‌شود و سلامت روحی به ما می‌دهد.بخشی از کسانی که دچار مشکل روحی و روانی هستند، به خاطر بیکاری است.