روحانی لایحه ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه را به مجلس فرستاد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور لایحه اصلاح ماده (14) قانون برنامه ششم توسعه درخصوص نحوه فعالیت صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای و صندوق‌های قرض‌الحسنه زیر‌ نظر سازمان اقتصاد اسلامی را که به پیشنهاد بانک مرکزی و به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده سودجویان از اعتماد و اموال‌عمومی در جلسه 23 تیر 1398 دولت به تصویب رسید جهت طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.

اخبار سیاسی- مطابق این تصمیم، صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای با جذب منابع سالانه تا 30 میلیارد ریال و نیز صندوق‌های قرض‌الحسنه زیر‌نظر سازمان اقتصاد اسلامی در تمامی مراحل تأسیس، اعطای مجوز، نظارت بر فعالیت، تغییرات ثبتی، بازسازی، ادغام، انحلال و تصفیه، مشمول نظارت و اخذ مجوز از بانک مرکزی هستند.

گفتنی است، این اقدام به منظور رفع مغایرت موجود میان قوانین احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و برنامه ششم توسعه صورت گرفت.

لازم به ذکر است، مطابق قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، تأسیس، ثبت، فعالیت و انحلال کلیه نهادهای پولی و اعتباری از جمله صندوق‌های قرض‌الحسنه با اخذ مجوز از بانک مرکزی و به موجب مقررات مصوب شورای پول و اعتبار امکان‌پذیر است در حالی که به موجب قانون برنامه ششم توسعه، صندوق‌های قرض‌الحسنه مربوط از اقدامات نظارتی بانک مرکزی مستثنی شده‌اند.

انتهای پیام/