به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، اكبر قاسمي در مصاحبه با هفته نامه ۲۰۰۰ درباره سفر هيات آژانس بين المللي انرژي اتمي به تهران گفت: پرونده هسته ای ایران که توسط آمریکا و دیگر قدرتهای انحصارطلب دنبال میشود و هدف اصلی آنها جلوگیری از پیشرفت علمی کشور ما می باشد، پرونده واقعی نیست.

متن این مصاحبه بدین شرح است:

چندی پیش نمایندگان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای بعد از بازدید از ایران در باره کسری اورانیوم مورد استفاده در این کشور اعلام کردند و همچنین افزودند که طرف ایرانی از ارائه توضیحات در باره چنین کسری خودداری می کند. بازرسان آژانس مذکور همچنین تاکید کردند که مجوز ورود به برخی از موسسات مورد نظر هم به آنها ارائه داده نشده بود. آیا خبر مذکور صحت دارد و چرا بازرسان آژانس اتمی بدون این‌که از تمامی موسسات بازدید کنند به چنین نتیجه رسیدند؟ قاسمی: ما با آقای ناکارتس معاون آقای آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای و تیم کارشناسی او در ماه های ژانویه و فوریه جهت تعیین مدالیته مورد نظر سه دوره مذاکره کارشناسی داشتیم. سفر آنها هم در چارچوب نهایی کردن تفاهمنامه مدالیته و چارچوبی که در این باره باید برای همکاری های بعدی در واقع طراحی می شد، بود. ضمن این‌که طرف ایرانی درباره همین موضوع کارخانه پارچین قبل از این مقطع دو نوبت اجازه لازم برای ورود بازرسان را داده بود و هیات کارشناسی بازرسین هم هیچ گونه نکته ای را درباره این دو نوبت بازرسی ندیده بودند. و سفر نیز همان طوری که اشاره کردم در چارچوب مذاکره تعیین چارچوب های همکاری در خصوص نحوه همکاری بود.

از سوی دیگر ایران در خصوص آن چیزی که گفته می‌شود در واقع مبحثمربوط به مطالعات ادعایی می‌باشد به صورت رسمی گزارش مستندی را در پاسخ به آن گزارش مطالعات ادعایی در بیش از ۱۱۰ صفحه تهیه و به آژانس تحویل دادیم. پاسخ های طرف ایرانی بسیار مستدل و محکم به لحاظ قانونی و حقوقی بود. در واقع ما در این سفر آقای هرمان ناکارتس با توجه به این‌که ماموریت و برنامه ایشان چیز دیگری یعنی استمرار مذاکرات همکاری بود به طور ناگهانی احساس کردیم که دنبال هدف دیگری است و ایشان به دستور مدیر کل آژانس سفر خود را یک باره به پایان رساند که به نوبه خود نشان می داد که آنها دنبال اهداف تبلیغاتی و روانی هستند. علی رغم این‌که خود آقای ناکارتس به خاطر نوع همکاری و دید منطقی طرف ایرانی تشکر کرد. شما دیدید که گویی در فرودگاه وین یک تعدادی از خبرنگاران آماده شده بودند تا در برگشت اطلاع بدهند که سفر به تهران ناکام بود.

یعنی اگر درصدد آن باشیم که همکاری ما را بر اساس حرکات روانی و اغراض سیاسی بگذاریم، هر کاری را طرف آمریکایی و غربی به راحتی بر اساس سناریو ساختگی می‌توانند انجام دهند، چراکه رسانه‌های برتر از جمله بی بی سی، سی ان ان و یورو نیوز را در اختیار دارند و روشن است که تا زمانی که پاسخ رسمی به چنین ادعا ها تهیه شود رسانه های مذکور بالافاصله تاثیرات منفی خود را بر افکار عمومی می گذارند، اما خود کارشناسان آژانس هسته ای به اوضاع واقعی به خوبی واقف هستند و واقعیت این است که برنامه اتمی ایران چون ذاتا برنامه شفاف و آشکار است، بنابراین ایران هیچ مشکلی در این زمینه ندارد. چون راهبرد ما به لحاظ دینی، حقوقی و همه جهات قضیه راهبرد نظامی نیست، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد. در حال حاضر نیز در ۱۵ موسسه اتمی ما دوربین های آژانس را نصب کرده و در گزارش آژانس هم بر همین نکته تاکید شد. ما یک مثالی داریم که حاکی از این است که کسی که اگر بخواهد خودش را به خواب بزند شما هرگز نمی توانید او را بیدار کنید. به همین خاطر پرونده هسته ای ایران که توسط آمریکا و دیگر قدرت های انحصارطلب دنبال می شود و هدف اصلی آنها جلوگیری از پیشرفت علمی کشور ما می باشد پرونده واقعی نیست. ایران دنبال مسائل سلاح اتمی نبوده و نیست.

آیا می توان گفت که هیات بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی حتی از لحاظ فیزیکی نیز در ایران مواجه شدند که نتوانستند در خصوص حجم اورانیوم غنی شده در ایران اطلاع کاملی را کسب نمایند؟

قاسمی: خیر این دروغ است. اولا طرف هیات بازرسی در چارچوب مذاکره برای زمینه های همکاری آمده بود که در این زمینه کاملا موفق شد و خود آقای ناکارتس بسیار تشکر کرد. از سوی ما حتی پیشنهاد داده شده بود که یکی از مکان هایی را که در مطالعات ادعایی مطرح شده بود که در آنجا انفجار صورت گرفته شما بیایید و ببینید. اما نمایندگان آژانس ناگهان گفتند که طبق دستور مدیر کل آژانس ما می بایستی بالافاصله برگردیم. بنا بر این این جز همان قصه خواب ها چیز دیگری نمی باشد. وقتی آن طرف یک برنامه سیاسی و حاوی اغراض سیاسی داشته باشد متاسفانه مدیر کل آژانس را هم از رویه های حرفه ای و حقوقی خارج می کند و تحت تاثیر اغراض سیاسی خودش قرار می دهد.

آخرین اظهارات فرماندهان نیروی مسلح آمریکا حاکی از این است که آمریکا قصد شروع عملیات نظامی علیه ایران را ندارد، اما در عین حال این کشور در منطقه خلیج فارس تعداد نیروهای خود را افزایش می دهد. آیا در این مورد توضیحاتی دارید؟

بنا بر برآورد‌های ما آمریکا در شرایطی نیست که بتواند چه به لحاظ واقعیت‌هایی که دارند و چه به لحاظ راهبردها در واقع وارد یک فاز نظامی با طرف ایران بشود، ولی برای این‌که بخواهند استمرار حرکت های روانی و نشان دادن عضلات خود را به نمایش بگذارند، دست به نمایش های مختلفی می زنند. یعنی صحنه در واقع دو تا وجه دارد و اصلا برای آنها میسر نیست در فضای نظامی حرکت کنند برای این‌که توان ایران به لحاظ مردم سالاری، اقتصادی، نظامی، فناوری یک توان حداقل ناشناخته ای برای آمریکا است چراکه تمام این توانایی ها بومی است. و این توان بومی بودن می‌تواند نیرویی خارق العاده ای را ایجاد کند. از سوی دیگر موقعیت ایران به گونه ای است که هر نوع حرکتی نسنجیده تاثیرات شدید و شکننده ای را بر قیمت های نفت و انرژی خواهد گذاشت و شاهراه اقتصاد مریض اروپا و آمریکا را ملتهب تر و بیمارتر خواهد کرد. و این صحنه واقعی قضیه است. ولی صحنه دوم صحنه مجازی یا به عبارتی رسانه های مجازی است. و در این صحنه طرف آمریکایی بازی های مختلفی را مطرح می کند که بتواند از آثار این بازی ها به نفع خود و جهت اعمال فشار بر روی ایران استفاده کند. آمریکا در مقطع اخیر سه تا سناریو و من جمله سناریوی حقوق بشر را اجرا کرد.

جالب است شما در هر کشور دنیا می‌بینید که اصلا اخبار اجتماعی، اخبار حوادثو از جمله اخبار حوادثطبیعی در افکار عمومی به راحتی مطرح می شوند و با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند، ولی در عین حال اخبار حوادثایران جز حساس ترین حوادثدر اخبار رسانه های مجازی شده اند. به عنوان مثال در تبریز یک خانم همسر خود را به قتل رساند وعلاوه بر این با یک مرد نامحرم زنا کرده است. بر اساس قانون اساسی و قانون مجازات جمهوری اسلامی ایران در این مورد چون زن مردی را به قتل رساند، این اولیای دم هستند که باید نظر می دهند. اولیای دم هم می توانند انتقام بگیرند و تصمیم بگیرند که این شخص باید اعدام شود و هم می توانند او را مورد بخشش قرار دهند. ولی شما در این دو سال گذشته ببینید پیرامون این قصه چه قدر پردازش شده است.

سناریوی دیگری هم مطرح شده که حاکی از ادعای ترور سفیر عربستان در واشنگتن است. در مورد مذکور نکته قابل توجه این است که وزیر دادگستری آمریکا با طرح یک شکایت نامه و معرفی یک ایرانی قاچاقچی در مکزیک که در ضمن دارای تابعیت آمریکایی نیز است به عنوان شخصی که در تبانی با ایران قصد کشتن سفیر عربستان را داشت سناریوی ادعایی را طراحی کردند که در واقع خجالت آور است.

ایران بعد از مطرح شدن چنین سناریویی بیش از ۱۰ سوال حقوقی را وارد کرد که طرف آمریکایی حتی به دو سوال هم جواب نداده است. بعد از این خانم رایس با پشتیبانی طرف عربستانی از طریق مجمع عمومی قطعنامه‌ای را صادر کردند که موجب فضاسازی بیشتری شد. هدف آنها این بوده است که بتوانند ایران را که در حال حاضر در بهترین موقعیت پیشرفت های اقتصادی، علمی و فناوری است، در چشم جامعه جهانی بدنام سازند.

آمریکا در بدترین شرایط در خاور میانه به سر می برد زمانی که حلقه‌های استراتژیک او در منطقه خاور میانه یکی پس از دیگری از بین می روند. طرف آمریکایی همچنین مطالعات ادعایی در زمینه پرونده اتمی ایران را مطرح کرد که ایران ده ها سوال و گزارشات مستندی را در این خصوص ارائه کرد. دلیل اصلی افزایش فشار بر ایران این است که دانشمندان ایران روز به روز پیشرفت می‌کنند، زیرا معادله ایران معادله روبه ترقی و پیشرفت است، اما از دیدگاه سلطه گران و فزون طلبان ترقی و پیشرفت علمی ایران به نفع کشورهای مذکور نیست.

از آنجایی که موضع ایران موضع مستقل و مردمی و دارای رژیم دموکراتیک و اقتصاد و صنعت در حال پیشرفت و پویایی است، در نتیجه نفوذ کشور جمهوری اسلامی ایران در منطقه در حال افزایش است، از دیدگاه ما این طرف غربی است که دائما دچار فرآیندهای انفعالی شده و می شود.

آیا به نظر جناب عالی می توان اظهارات اسرائیل را که اعلام می کند که در هر لحظه آماده حمله نظامی به موسسات اتمی ایران است رابه عنوان حرکات رسانه ای و جوسازی تلقی کرد؟ قاسمی: شما حداقل دو سال گذشته را از نظر میزان اظهارات مقامات اسرائیلی مطالعه کنید.

هدف مقامات اسرائیل در همین چارچوب یعنی ملتهب کردن فضا با چنین اظهارات جنگی برای دریافت امتیاز از آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی است. ما تصور نمی کنیم که رژیم صهیونیستی در یک موقعیتی باشد که بتواند تهدیدهای خود را عملی کند، ضمن این‌که در صورتی که به تهدیدهای خود در رابطه با ایران عمل کند به این واقعیت واقف است که با چه پیامد و توانی از طرف ایران و با چه خسارات سنگینی مواجه خواهد شد.

اخیرا یکی از نمایندگان پارلمان مصر از حزب اخوان مسلمین اعلام کرد که بهار عربی به ایران هم خواهد رسید. این نماینده همچنین تاکید کرد که مقامات مصر به دنبال راه هایی خواهد گشت تا چنین فرآیندی را رهبری کنند. آیا می توان گفت که اقداماتی از این قبیل جهت ایجاد بی ثباتی در داخلی کشور در ایران صورت می گیرند یا خیر؟ قاسمی: نوع و جنس بیداری اسلامی که در مصر و تونس صورت گرفته است از نوع و جنس بیداری اسلامی که ۳۳ سال پیش در انقلاب اسلامی رخ داد و موجب از بین بردن دیکتاتورها و سلطنت ها شد و رژیمی با اتکا بر آرای مردم شل گرفت، است، امام خمینی(ره) ۳۳ سال پیش پیشبینی می کرد که رژیم مبارک و بن علی و دیگران سقوط خواهند کرد، چون این رژیم ها دیکتاتوری هستند سقوط خواهند کرد.

خواستگاه‌های انقلاب‌های مصر و تونس همان خواستگاه های انقلاب ما است؛ چرا که انقلاب ما متکی به چند تا عامل بود که عبارت بودند از اراده مردم، حاکم شدن ارزش های مورد قبول مردم و توسعه پیشرفت و ترقی با استفاده از خودکفایی.

مردم مصر نیز برای تحقق این سه عامل انقلاب کردند و در واقع آثار انقلاب ما است که نمونه ای برای انقلاب های کشورهای مذکور شد. ما تصور نمی کنیم که شرایطی که در ایران وجود دارد، شرایطی باشد که زمینه‌های بی ثباتی ایران را فراهم کند. چون در ایران مردم از یک میزان شعور، آگاهی و پختگی برخوردار هستند و ۳۳ سال انوع رخدادها، رنجش ها و چالش های را در انقلاب درک کردند و آبدیده شدند. اظهاراتی که شما به آن اشاره کردید اظهارات حزب اخوان المسلمین نبود.

به احتمال زیاد چنین اظهاراتی از طرف یکی یا دو شیخ سلفی بود که افکار خاص وهابی گری و القاعده ای دارند. در هر جامعه ای گروهی از آدم ها وجود دارند که بنا بر انگیزه ها و اهداف خاص به خود اجازه می دهند، بدین گونه اظهار نظر کنند و چنین اظهار نظری نمی تواند مربوط به نماینده حزب اخوان المسلمین باشد، زیرا آنها از ایران شناخت خوبی دارند و احترام زیادی به ارزش ها و تجربیات انقلاب اسلامی ایران می گذارند.

درباره تحریم ها علیه ایران اظهار نظر داشتید اما باز هم یک سوال وجود دارد و این سوال این است که تحریم های وضع شده چه تاثیراتی بر اقتصاد کشور شما خواهند گذاشت؟

قاسمی: ما تصور می کنیم که این تحریم ها برای ما فرصت های جدید برای تکمیل خودکفایی ایران و زمینه های بیشتری برای مردم ایران که شرایط خودکفایی ایران را بیشتر دنبال کنند را به وجود می آورد. ما مردمی هستیم که به لحاظ روان شناسی خودمان را خوب می شناسیم.

مردمی که در رفاه وبهره برداری از منابع نفت باشند، این منابع را از بین خواهند برد یعنی منابع صرفا ناشی از فروش نفت را می گیرند و زندگی خود را با سطح بالای رفاه می گذرانند، ولی در شرایط اضطراری درآمد های ناشی از نفت را به زمینه هایی همچون فرصت سازی، سرمایه گذاری و ارتقاء توانایی های بومی علمی و فناوری خود هدایت می کنند. ما یک ضرب المثلی داریم که می گوید " دشمن شود سبب خیر ".

تا کنون ایران تمامی پیشرفت هایی که طی ۳۳ سال در همه زمینه ها داشته است، ناشی از همان تحریم ها و محدودیت ها است. بنا بر این ما نسبت به ابراز تهدید و تحریم آنان نگرانی مخاطره انگیزی را نداریم. ما در واقع چنین تحریم ها را به فرصت برای کشور و مردم مان تبدیل می کنیم. شما دیدید که تحریم فروش نفت در نهایت به ضرر خود طرف تحریم کننده ختم شد. و ما راه های جایگزینی را در دست برنامه ریزی داریم.

جایگزین های بعدی ایران در این زمینه چه کشورها و چه طرف هایی خواهند بود؟

هم در اروپا هم در آمریکای لاتین هم در آسیا و هم در منطقه سی آی اس کشورهای زیادی هستند که برای همکاری با ایران ابراز علاقه می کنند. قیمت نفت به مثابه طلای سیاه قیمت ارزانی نیست.

چه پروژه های اصلی در روابط دوجانبه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در دستور کار است؟

خوشبختانه در پرتوی امضای بیش از ۱۰۰ سند، موافقت نامه و یادداشت تفاهم روابط دو کشور از بسترهای مستحکمی برخوردار است. به ویژه این‌که رویکرد روابط دو کشور رویکردی مستقل و متکی بر منفعت محوری است. و در این چارچوب دنبال این هستیم که ظرفیت های دو کشور را به همدیگر معرفی کنیم و خوشبختانه هر میزانی که شناخت نسبت به واقعیت ها و ظرفیت های دو کشور به دست آمده، گام های بزرگ تری در زمینه بالا بردن حجم مبادلات تجاری بین دو کشوربرداشته شده است. وظیفه ما این است که تسهیلات و زمینه‌های بیشتر برای شناخت ظرفیت های دو کشور را فراهم کنیم.

خوشبختانه در دو سال گذشته نمایشگاه فرهنگی و اقتصادی که بنده برگزار کردم، فرصت‌های زیادی را فراروی دو کشور فراهم کرد، ولی به نظر من در حد انتظارات دو ملت هنوز ما نتوانسته ایم گام هایی در حد ایده ال و مطلوب را برداریم و هنوز فاصله زیادی وجود دارد. ما به راحتی می توانیم روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را به ۵ برابر وضعیت فعلی افزایش بدهیم. این امر مستلزم این است که مقامات تصمیم ساز دو کشور رایزنی های نزدیک تری با همدیگر داشته باشند و فرصت ها و تسهیلات بیشتری را طرفین برای تجار و مدیران شرکت های دو کشور با واقع بینی و رویکرد عملگرایانه فراهم کنند.