علت بحران مسکن چیست؟ / آدرس غلطی که دولت می دهد

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بحران در بازار مسکن را میراث مدیریت عباس آخوندی دانست و گفت: آخوندی در ابتدای مسئولیت صحبت از مسکن اجتماعی می‌کرد اما در ۶ سال مدیریت او در وزارت راه و شهرسازی هیچ اثری از این وعده نبود و در انتها نیز گفت که افتخار می کنم که حتی یک مسکن نیز افتتاح نکردم.

اخبار سیاسی- وی تاکید کرد: کوتاهی‌های آخوندی در بخش مسکن امروز آثار خود را در بازار مسکن نشان داده و قیمت های سرسام آور و وضع آشفته این بازار میراث آن دوران است؛ حالا حتی توده مردم نمی‌توانند به خانه دار شدن فکر کنند.

دولت در سال پایانی به فکر مسکن ملی افتاد

علیرضا‌بیگی با اشاره به اقدام دولت در کلید زدن طرح مسکن ملی یادآور شد : متاسفانه دولت روحانی در سال پایانی مسئولیت تازه فهمیده که رویه گذشته اشتباه بوده و طرح مسکن ملی را کلید زده است این در حالی است که در پایان دولت، دیگر این اقدام، عملی نخواهد بود و دولت نمی‌تواند کمتر این اقدام مثبتی را در این حوزه انجام دهد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آثار دهشت بار مدیریت آخوندی هنوز در بازار مسکن بر دوش توده مردم سنگینی می‌کند و در ابعاد مختلف چه در تولید مصالح بازار اشتغال بالا رفتن سن ازدواج و دیگر مسائل و معضلات متعاقب آن ملموس است.

آدرس غلط دولت درباره گرانی مسکن

نماینده تبریز ادامه داد: اینکه گفته می شود علت عرضه پایین در بازار مسکن وجود ۲ میلیون مسکن خالی است که باید با اعمال مالیات به بازار وارد شود آدرس غلط است.

وی ادامه داد: اینها مساکنی نیست که به درد مردم طبقه متوسط جامعه بخورد لذا باید مجلس به این آدرس اشتباه دولت پاسخ روشنی بدهد.

این نماینده مجلس یادآوری کرد: دولت اینطور القا می‌کند که باید با اعمال مالیات بر مساکن خالی، صاحبان این واحدها را وادار کند تا آنها را در معرض فروش و عرضه قرار دهند اما در واقع آنچه عرضه در بازار مسکن را تنظیم می‌کند ورود این مسکن‌ها به بازار نیست.

وی با اشاره به تکالیف قانونی دولت در حوزه بازار مسکن و تامین مسکن اقشار ضعیف تصریح کرد: دولت باید در بازار مسکن و نسبت به عرضه مسکن اقدام کند و صرفاً با ورود دولت دولت است که امکان خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه ممکن خواهد بود.

* مجلس باید دولت را وادار به عرضه مسکن کند

علیرضا بیگی گفت: مجلس یازدهم برای حل بحران مسکن در واقع باید دولت را به این نقطه برساند که به بازار مسکن ورود کرده و وظایف قانونی خود را در قبال خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف جامعه انجام دهد.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: دولت به بهانه ی اصل ۴۴ قانون اساسی در واقع از وظیفه قانونی خود در تامین مسکن استنکاف کرده و با دادم آدرس اشتباهی در واقع مغلطه می‌کند.

علیرضابیگی تاکید کرد: خارج کردن قیمت زمین از مسکن احداثی وظیفه دولت است که در این مورد نیز دولت کوتاهی کرده و و به همین دلیل مشکل مسکن اقشار متوسط و ضعیف شکل بحرانی به خود گرفته است لذا دولت باید با رفع نواقص مسکن مهر زمینه خانه دار شدن این اقشار را فراهم کند.