واکنش وزیر ارشاد به سخنان جنجالی افخمی/ خوشنودی آقای کارگردان از ایجاد جنجال و حاشیه!

ششمین روز از جشنواره ۳۹ فیلم فجر هم گذشت و این رویداد سینمایی از نیمه گذر کرد.

در روز جمعه (۱۷ بهمن)، دو فیلم « مامان » ساخته آرش انیسی و «منصور» کارِ سیاوش سرمدی برای اهالی رسانه در برج میلاد روی پرده رفتند. سینماهای مردمی هم در سراسر کشور، میزبان فیلم‌های جشنواره بودند.

پیشتازان فروش و آرای مردمی

امسال هم‌چون دوره‌های گذشته، بحث فروش فیلم‌ها در سینماهای مردمی و آرای مخاطبان به آثار نمایش داده شده، هر چند در ابعاد کوچک‌تر، همچنان گرم است.

بنا به آمار منتشر شده توسط روابط عمومی جشنواره فیلم فجر ، تا پایان دیروز (جمعه ۱۷ بهمن)، همچنان سه فیلم «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان، «بی همه چیز» کارِ محسن قرائی و «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، پیشتاز آرای مردمی در کل کشور هستند.

همچنین آمار گیشه سینماهای مردمی تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۷ بهمن، نشان‌دهنده این است که در تهران، ۷۹۹٨۹ بلیت، در شهرستان‌ها،  ۳۲۱٨٨ بلیت و در مجموع، ۱۱۲۱۴۰ بلیت، فروخته شده است.

در این میان، سهم « شیشلیک » از آمار فروش، ۱۵۲۵۷ بلیت، «ابلق»، ۱۴۷۶۴ بلیت و «بی همه چیز»، ۱۳٨۶۶بلیت است.

دیروز، سینما رسانه جشنواره (برج میلاد)، زیر باران سردِ زمستانی، همچنان حال و هوایی گرم داشت. دو فیلم «مامان» و «منصور» روی پرده رفتند و نشست‌های پرسش و پاسخ آن‌ها هم برگزار شد.

مادری که مقابل فرزندانش می‌ایستد

«مامان» به کارگردانی آرش انیسی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، درباره خانواده‌ای است که در زمان جنگ از آبادان مهاجرت می‌کنند و به این ترتیب، سه دوره از زندگی شخصیت مامان فیلم را می‌بینیم.

رویا افشار ، امیر نوروزی، امیر شمس، رها حاجی‌زینل و عرفان ابراهیمی از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم کم‌هزینه حضور دارند.

پس از نمایش «مامان» در سالن همایش‌های برج میلاد، در نشست خبری این فیلم، آرش انیسی (کارگردان) درباره انتخاب این داستان به عنوان اولین فیلم سینمایی‌اش گفت: «من همیشه فیلمنامه‌های متعددی می‌نوشتم و دنبال ساخته شدنش می‌رفتم، اما نهایتا به سرانجام نمی‌رسیدند. «مامان» فیلمنامه‌ای بود که تصمیم گرفتم برای ساخته شدن آن بجنگم و تا انتها پیش بروم تا فیلم ساخته شود که خداراشکر موفق شدم.»

مجید برزگر (تهیه‌کننده) هم در واکنش به پرسش خبرنگاری درباره میزان نقش‌اش در نوشتن فیلمنامه، ضمن کنایه زدن به او به عنوان یک علاقه‌مند به حاشیه، تاکید کرد: «باید بگویم من هیچ نقشی در فیلمنامه نداشتم، فقط آن را انتخاب و تحسینش کردم. هیچ‌گاه سطح خودم را به قدری پایین نمی‌آورم که در متن یک کارگردان دست ببرم.»

در بخشی دیگر از این نشست، رویا افشار، بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون درباره بازی کردن نقشِ نانسی توضیح داد: «شخصیت مقتدرانه این شخصیت، مهربانی و مادر بودنش، من را برای ایفای این نقش جذب کرد. شخصیت مامان، بخشی از این جامعه‌ است و طی اتفاقاتی مثل جنگ یا انقلاب، چیزهایی از دست داده است، به همین دلیل جلوی بچه‌هایش می‌ایستد و فکر می‌کند این‌جوری می‌تواند آن‌ها را خوشبخت کند.»

پرهیز «منصور» از شعار و کلیشه 

«منصور» به کارگردانی سیاوش سرمدی و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی، با نگاهی به بخش‌هایی از زندگی شهید ستاری و طراحی و تولید اولین جنگنده کاملا ایرانی ساخته شده است.

محسن قصابیان، لیندا کیانی ، حمیدرضا نعیمی، علیرضا زمانی‌نسب، سیدجواد هاشمی و قاسم زارع از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در نشست خبری «منصور» که پس از نمایش این فیلم در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، سیاوش سرمدی (کارگردان) درباره پرهیز از شعار و کلیشه در اثرش گفت: «تجربه مستندسازی به من کمک کرد تا فیلمی باورپذیر بسازم. از عناصر کلیشه‌ای در فیلم استفاده نکردم و مخاطب را احساساتی نکردم. از موسیقی پرحجم در فیلم استفاده نشده و در لحظه‌های احساسی تنها دوبار موسیقی داریم. اکشن‌ها در نمای دور است و از دیالوگ‌های شعاری حذر کردم. من سعی کردم که یک انسان خلق کنم که کنشگر است. برای این‌که این شخصیت باورپذیر شود،  تلاشی نکردم که مخاطب را احساساتی کنم.»

محسن قصابیان، بازیگر نقش شهید ستاری هم درباره ایفای نقش در فیلم «منصور» گفت: « بتدا از خواندن فیلمنامه و بررسی آن شروع کردم و سپس به کتاب‌هایی درباره شهید ستاری روی آوردم. حتی به خانه پدری شهید رفتم و هر داده‌ای را که درباره او وجود داشت، بررسی کردم.»

مهدی مطهر، مجری طرح پروژه «منصور» هم در پایان این نشست توضیح داد: «سرمایه‌گذار اصلی فیلم، سازمان «اوج» است و اسپانسر فیلمی شده که قهرمانش از ارتش است. این پروژه بیش از یک سال و نیم طول کشید و فیلمبرداری آن در بدترین زمان ممکن، یعنی گرانی بنزین، حوادث آبان و شهادت سردار سلیمانی انجام شد. باید بگویم در فرم فیلم، همه‌چیز به اندازه و دقیق است و بیش از آن‌که درباره جنگنده باشد، درباره یک قهرمان است.»

استقبال از سانس فوق‌العاده صبح

جشنواره فیلم فجر ، هر سال، شاهد برقراری سانس‌های فوق‌العاده فیلم‌ها در ساعت‌های پایانی شب بوده است، ولی امسال با ایجاد محدودیت در رفت و آمدهای شبانه به دلیل همه‌گیری کرونا، این سانس‌ها فوق‌العاده به صبح منتقل شده است.  

در همین رابطه، محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر، گفت: «برای اولین بار ما سانس فوق‌العاده جشنواره را در ساعات اولیه صبح برگزار کردیم. با توجه به این که علاقه‌مندان سینما، تماشای فیلم در ساعات پایانی شب را ترجیح می‌دهند اما از سانس فوق‌العاده صبح هم استقبال شد.»

او ادامه داد: «روز پنج‌شنبه، ۹ سالن و روز جمعه، ۱۶ سالن به سانس فوق‌العاده اختصاص داشت. برای روز شنبه هم ۱۲ سالن با ۳۰ درصد ظرفیت در ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح میزبان علاقه‌مندان است.

فرجی همچنین با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماها گفت: «مانند چند روز گذشته، هیچ گزارشی از تخلف سینماداران و مخاطبان به دست ما نرسیده است و خوشبختانه مردم با امنیت خاطر در سالن‌های سینما حاضر می‌شوند.»

واکنش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنان بهروز افخمی 

در هر دوره جشنواره فیلم فجر، حاشیه‌هایی وجود دارند که به بحث داغ رسانه‌ای تبدیل می‌شوند. امسال هم، یکی از این موارد، سخنان جنجالی بهروز افخمی در برج میلاد بود که با استفاده مردم از ماسک مخالفت کرده و بار دیگر، پاندمی کرونا در جهان را، ساخته و پرداخته دولت‌های آمریکا و انگلستان خوانده بود.  

در واکنش به این سخنان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییتی نوشت: «جامعه هنری کشور از روزهای نخست کرونا، همراه مدافعان سلامت بود و هست. سخنان و رفتار تعداد انگشت‌شمار را به همگان تعمیم ندهیم.»

اگرچه تعداد زیادی از هنرمندان، مدیران و اهالی رسانه، به نقد نظرات و سخنان بهروز افخمی نشسته و آن‌ها را رد کرده‌اند، ولی به نظر می‌رسد او با استفاده از فضای جشنواره فیلم فجر، به هدف خود که ایجاد جنجال و حاشیه است، رسیده و از این امر خشنود هم هست.