زورآزمایی جوانان ورزشکار در مسابقه «آب و آتش»

یکی از وظایف ذاتی رسانه‌ها در دنیای امروز، ا‌یجاد نشاط و سرگرمی است و شبکه نسیم یکی از شبکه‌هایی است که به مقوله سرگرمی و تفریح خوب پرداخته و با تهیه و پخش برنامه‌های متنوع توانسته به رسالت رسانه‌ای خود بدرستی عمل کند. یکی از برنامه‌های خوب و جذاب این شبکه، مسابقه آب و آتش است. 

تلویزیون همان اندازه که ساخت سریال سال به سال ضعیف تر شده است، در بخش برنامه سازی و ساخت مسابقه‌های تلویزیونی موفق بوده است.

مسابقات تلویزیونی هر‌کدام ساختار مخصوص به خود را دارند و مخاطبان بر‌اساس سلیقه خود هر کدام را انتخاب می‌کنند. اما چند اصل در همگی یا بیشتر آن‌ها واحد است. مهم‌ترین اصل خلاقیت می‌باشد. هر‌کدام از برنامه‌های تلویزیون با محوریت مسابقه و سرگرمی اگر درونمایه‌ای جدید برای ارائه داشته باشند بی‌شک مخاطب از آن‌ها استقبال می‌کند.

«آب و آتش» که از سال ۹۵ به روی آنتن شبکه نسیم رفته است و اکنون فصل سوم آن به تهیه کنندگی غلامرضا بختیاری با اجرای شهاب عباسی و سیاوش مفیدی در مجموعه دریاچه شهدای خلیج در حال پخش است، توانسته حرکت و فضای خوبی را برای جوانان در جامعه ایجاد کند. این مسابقه مبتنی بر ورزش، نیروی عضلانی، فکر و تلاش است و باعث ترغیب جوانان می‌شود تا آمادگی بدنی بیشتری کسب کنند و با یکدیگر به رقابت بپردازند.

زورآزمایی جوانان ورزشکار در مسابقه «آب و آتش»

طراحی در نامگذاری آن که از دو عنصر متضاد «آب» و «آتش» انتخاب شده خود می‌تواند بیانگر نوعی چالش و هیجان در مسابقه باشد. مسابقه آب و آتش شامل دو مرحله آبی و یک مرحله خاکی است. مراحلی که هر کدام چند مانع بزرگ را در خود جا داده و فضا را برای گذر شرکت‌ کنندگان، مهیج کرده است و هر بخش از مسابقه دارای قوانینی برای شرکت‌ کنندگان است. شکی نیست که تولید مسابقات میدانی هزینه و تلاش بسیاری را می‌طلبد و سازندگان آب و آتش با طراحی هوشمندانه بازی‌ها و رعایت مسائل ایمنی بخوبی از پس این کار مهم برآمده‌اند.

سال‌هاست که جای چنین برنامه‌هایی در تلویزیون خالی است تا هیجان و اشتیاق مخاطبان را به وجد آورند. نکته بسیار مهم در این باره این است که اگر مسابقات به خوبی و با ایده‌های درست شکل بگیرند و پاسخگوی نیازهای مخاطب باشند می‌توانند در رقابت با دیگر برنامه‌ها پیروز شوند و می‌توانند مخاطبان را برای ساعاتی سرگرم کنند. آب و آتش بویژه در فصل سوم با انتخاب درست مجریان خود در جذب مخاطب موفق تر بوده است.

سیاوش مفیدی و شهاب عباسی بواسطه رفاقت دیرینه و سابقه کار طنز بده بستان‌ها و کُری خواندن‌های جالبی بایکدیگر دارند که فضای خشک و جدی مسابقه با مراحل سختش را تلطیف می‌نماید. همچنین علیرضا احمدی به عنوان داور بخوبی توانسته با روحیه طنز خود با این دو مجری هماهنگ شود.

در پایان باید گفت آب و آتش مسابقه‌ای موفق در تلویزیون محسوب می‌شود. هماهنگی بین عوامل و کارگردانی خوب از جمله نمابندی‌های درست و رنگ‌آمیزی صحنه و نورپردازی جذاب و جوانگرایی همه از نکات مثبت و مورد توجه این مسابقه تلویزیونی می‌باشد.