630 برنامه رادیویی باهدف کاهش آسیب‌های اجتماعی

در نشست مشترک معاون صدا با معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور، حمید شاه‌آبادی با بیان اینکه ۶۳۰ عنوان برنامه در یک سال اخیر در شبکه‌های مختلف رادیویی به موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند، درخصوص سیاست‌ها و راهبرد‌ها‌ی شبکه‌های رادیو‌یی صحبت کرد.

شاه آبادی با بیان اینکه مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری و اصول مهندسی پیام و در خصوص پرداخت هنرمندانه به موضوع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، شبکه‌های رادیویی در کنار امید بخشی، بهجت آفرینی، نشاط اجتماعی با پرهیز از سیاه‌نمایی و ایجاد ذهنیت منفی از شرایط موجود برای هموطنان، این موضوع را در دستور کار جدی قرار دادند، تصریح کرد: با طراحی ویژه‌برنامه‌ها، برنامه‌های شاخص، طنز و تولید برنامه‌های مستمر این موضوع را به صورت جدی رصد کرده و به آنها می‌پردازند.

وی با بیان اینکه موضوع «کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» دغدغه رسانه بوده، گفت: در شش ماه گذشته، علاوه بر ماموریت شبکه‌ها مترصد این مهم شدیم که کدام شبکه می‌تواند بهتر به این موضوع بپردازد.

شاه آبادی با بیان اینکه دست رادیو برای تهیه و ساخت برنامه‌هایی با موضوع «کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» پر است، ادامه داد:بازخورد و میزان تاثیرگذاری این برنامه‌ها در بطن جامعه و سبک زندگی باید دقیق بررسی شود.

معاون صدا خاطرنشان کرد: تغییر زاویه دید در برنامه سازی از دیگر اولویت‌های ما است که با پرهیز از سیاه نمایی به صورت جدی برنامه‌هایی را تولید و یا در دست تولید داریم، امید است با همکاری سازمان امور اجتماعی با در نظر گرفتن ذائقه مخاطبان، برنامه‌هایی ویژه با اثر بخشی بیشتر را در دستور کار قرار دهیم.

توانمند کردن مردم، الویت پیش روی سازمان

تقی رستم‌وندی معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور نیز در این نشست، ضمن ارائه گزارش جامعی از حوزه آسیب‌های اجتماعی، توانمند کردن مردم در این زمینه را از اولویت‌های پیش‌رو دانست.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور تصریح کرد: این مسئله بغرنجی که در حال حاضر در کشور وجود دارد، به دلیل غفلت از مسائل اجتماعی است. ما فکر می‌کنیم اگر به مقوله سیاست، اقتصاد، فرهنگ و در رده‌های آخر به مسائل اجتماعی بپردازیم، می‌توانیم مسائل اجتماعی را حل کنیم. ولی می‌توان این ادعا را مطرح کرد که بسیاری از مشکلات امروز ما ریشه در این دارد که افراد برداشت متناسب با اهمیت مسائل اجتماعی را ندارند.

وی با بیان اینکه عدم توجه کافی به مسائل اجتماعی، چه لطماتی به کشور وارد می‌ شود، به طرح «نماد» که در آموزش و پرورش اجرا می‌شود، اشاره کرد و گفت:در این طرح که با مشارکت ۹ دستگاه برگزار می‌شود و به نام «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزی» است، دانش‌آموزان سراسر کشور غربال و از این بین آنها که ریسک بالایی دارند، شناسایی و از طریق بهزیستی، کمیته امداد و ناجا و شبکه مشاورین تحت مشاوره قرار می‌گیرند.

رشد چشمگیر برنامه‌های رادیویی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی

 نورالدین جعفری قائم مقام معاونت صدا در ادامه ضمن ارائه گزارش کمی و کیفی شبکه‌های رادیویی گفت: علاوه بر پرداختن به تاکیدات مقام معظم رهبری در این حوزه، در بحث فضای مجازی نیز تولیداتی داشته ایم که پس از تاکید معاونت صدا در یکسال گذشته با دعوت از کارشناسان نخبه، متخصص و با حضور مسئولان در برنامه‌های رادیویی، کیفیت و تعداد برنامه‌های مرتبط با این حوزه رشد چشمگیری داشته است.

ارتباط مستمر با قوه قضائیه برای در اختیار گرفتن پرونده‌ها، مطالبه از دستگاه‌های مختلف که سهم و وظیفه‌ای در این مهم دارند و استفاده از سایت شبکه‌ها به عنوان مزیت کاری از اقداماتی بوده که در این راستا انجام شده است ضمن اینکه نمایندگان مجلس، اعضای کمسیون‌های مختلف، قضات و مسئولان دستگاه قضایی، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مشاوران خانواده و مسئولان نیروی انتظامی به عنوان مدعو در برنامه‌های مورد نظر دعوت شده و موضوعات و مباحث کاربردی در حوزه کنترل و آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

 اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت با بیان اینکه باید مثلث دانشگاه، مسئولان اجرایی و رسانه تشکیل شده و آینده نگری خاصی نسبت به موضوع آسیب اجتماعی در دستور کار قرار گیرد به هم افزایی سازمان‌ها و ریل گذاری مناسب سازمان‌های مرتبط با این حوزه تاکید کرد.

اعتمادسعید مدیر رادیو سلامت نیز در این نشست تصریح کرد: این شبکه رادیویی با تهیه برنامه‌های «داستان یک زندگی»، «حریم آرامش»، «برنامه مثبت تربیت» و.. به موضوعات آسیب‌های اجتماعی، طلاق و اثرات سوء آن بر جامعه، نقش اعتیاد در طلاق، کودک‌آزاری، حاشیه‌نشینی و موضوعات دیگر می‌پردازد.

رضا کوچک‌زاده مدیر رادیو گفتگو گفت: در این شبکه برنامه‌های گفتگو محور و مطالبه گرانه با حضورکارشناسان در حوزه آسیب‌های اجتماعی تهیه و تولید می‌شود.

علی سیفی مدیر رادیو جوان ضمن تاکید به هم‌افزایی و استفاده از تهییج رسانه به نقش مهم این فرآیند در بیان موضوعات اجتماعی اشاره کرد و در ادامه به تشریح برنامه شاخص «یک پرونده، یک روایت» پرداخت و گفت: در این برنامه پرونده‌ای واقعی توسط کارشناسان قضایی بررسی می‌شود.

مقررشد در جلسات آتی ضمن مطالعه و بررسی محور‌های مطرح شده، هماهنگی لازم برای همکاری‌های مشترک در قالب تفاهمنامه در دستور کار قرار گیرد.