آنتن فروشی تلویزیون به سودجویان عرصه آموزش

تلویزیون را که روشن می‌کنی، با حجمی از تبلیغات درباره موسسات آموزشی و کتب کمک درسی روبه‌رو می‌شوی. موسسات آموزشی و صداوسیما با توجیحاتی مانند موفقیت دانش‌آموزان در کنکور و کمبود بودجه این تبلیغات را روز به روز گسترش می‌دهد و در این مسیر به تنها موضوعی که توجه نمی‌کنند روح و روان دانش‌آموزان است.

موسسات آموزشی و صداوسیما بدون توجه به استرس و فضای روانی نادرستی که برای دانش‌آموزان در اثر این تبلیغات ایجاد می‌شود تنها به فکر پرکردن جیب خود هستند تا جایی که دادِ وزیر آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دست اندرکاران و کارشناسان حوزه آموزش را درآورند.

کسب درآمد به قیمت تباه شدن روح و روان دانش‌آموزان

گردش مالی موسسات آموزشی همیشه مبهم و نجومی بود و از آنجایی که هیچ نهادی بر عملکرد آنها نظارت ندارد گمانه‌زنی‌ها و اعداد متفاوتی درباره درآمد این موسسات از 10 هزار میلیارد تومان گرفته تا بیشتر مطرح می‌شود.

اگرچه درآمد موسسات کنکوری مشخص نیست اما به نظر می‌رسد به قدری وسوسه‌کننده است که این موسسات برای باقی ماندن در حوزه آموزش به هر ریسمانی چنگ می‌زند حال این ریسمان مراجعه به مراجع قم باشد یا استفاده از نفرات برتر در تبلیغات تلویزیونی حال آنکه هیچ یک از این افراد از کلاس‌های کنکور و کتاب‌های کمک درسی استفاده نکرده‌اند.

در قالب مسئولی از یک مدرسه که قصد خرید کتب کمک درسی دارد با یکی از دفاتر فروش موسسات آموزشی-که رئیس آن در جلسه‌ برگزار شده با مراجع قم درباره مشق شب حضور داشت- تماس گرفتم. طی این گفت‌وگو اطلاعاتی درباره کتاب‌های کمک درسی دروه ابتدایی به دست آمد؛ براساس گفته‌های کارشناس فروش این موسسه درصورتی که 1 تا 3جلد کتاب با 40 عنوان خریداری شود 70 درصد تخفیف ارائه خواهد شد، خرید بیش از 10جلد 35 درصد و کمتر از 10 جلد 30 درصد تخفیف دارد.

این کارشناس فروش می‌گوید کتاب‌های متنوعی برای دانش‌آموزان دروه ابتدایی وجود دارد؛ از کتابی که حاوی سوال بدون جواب است تا کتابی که صفر تا 100 مسائل درسی را آموزش می‌دهد.

به گفته این مسئول فروش تمام مدارس برای دانش‌آموزان خود از این موسسه خرید می‌کنند و این کتاب‌های به یادگیری کمک خواهد کرد این در حالی است که کارشناسان حوزه آموزش معتقدند کتاب‌های درسی کامل بوده و نیازی به استفاده از کمک درسی نیست.

ورود شورای نظارت بر صداوسیما به موضوع کارشناسان تقلبی حوزه آموزشی تلویزیون

غلامرضا کاتب با بیان اینکه فعالیت موسسات آموزشی و کنکوری برخلاف منافع ملی است، گفت: اقدامات این موسسات از اجرای قانون و پیشرفت نظام علمی کشور جلوگیری می‌کند اگرچه صدا وسیما از نظر قانونی محدودیتی برای تبلیغات ندارد اما تبلیغات بیش از اندازه کتب کمک درسی و کلاس‌های کنکور باعث آسیب به روان دانش‌آموزان و خانواده‌ها و در نتیجه آسیب به منافع ملی است.

برخی از موسسات آموزشی با انجام کارهای خیر سعی می‌کنند پوششی برای اقدامات خود داشته باشند

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی معتقد است مافیای کنکور با استفاده از ظرفیت صداوسیما و تبلیغات به مردم القا می‌کند که تنها راه دست‌یابی به موفقیت در کنکور شرکت در کلاس‌های آموزشی است اما پولی که از این راه نصیب رسانه ملی می‌شود نشان می‌دهد که این سازمان به فکر آینده نوجوانان نیست و تنها به دنبال کسب سود است؛ به طور مثال یکی از موسسات آموزشی طی قرادادی برای پخش آگهی و تبلیغات در دوره یک ماهه پخش مسابقات جام جهانی مبلغی برابر 32 میلیارد تومان به سازمان صداوسیما داده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید برخی از موسسات آموزشی با انجام کارهای خیر سعی می‌کنند پوششی برای اقدامات خود داشته باشند.

به گفته کاتب سازمان صداوسیما علیرغم پخش تبلیغات و آگهی‌های بی‌شمار درخصوص کتب کمک درسی و کلاس‌های آموزشی، در بسیاری از برنامه‌ها نیز از کارشناسان برای تبلیغ غیرمستقیم این کلاس‌ها استفاده می‌کند که نیاز به ساماندهی دارد.

عضو ناظر مجلس بر سازمان صداوسیما با تاکید براینکه دست‌نشانده‌های موسسات آموزشی از طریق لابی با صداوسیما در بسیاری از برنامه‌های این سازمان به عنوان کارشناس حاضر شده و غیرمستقیم دانش‌آموزان را به استفاده از کلاس‌های کنکور یا کتاب‌های کمک درسی تشویق می‌کنند، ادامه داد: شورای نظارت بر سازمان صداوسیما به این موضوع ورود خواهد کرد تا از حضور افراد تحت عنوان کارشناس حوزه آموزشی در  برنامه‌های تلویزیونی جلوگیری کند.

ابتر ماندن اجرای قوانین حذف کنکور با جریان‌سازی موسسات آموزشی

وزیر آموزش و پرورش با جدیت به دنبال حذف مافیای کنکور است و برای تحقق این هدف برنامه‌ریزی می‌کند به طور مثال امتحان ورودی مدارس سمپاد را از پیشرفت تحصیل به هوش تغییر داد یا این وزارت در شورای سنجش و پذیرش به دنبال تاثیر قطعی معدل در کنکور بود که به تدریج آزمون سراسری را از زندگی دانش‌آموزان حذف کند.

در سال‌های اخیر موسسات آموزشی در برابر هر اقدامی که وزرات آموزش و پرورش و نهاد قانونگذاری کشور برای حذف کنکور انجام دادند کارشکنی کرد و با جریان‌سازی باعث شد تمام تلاش‌های نمایندگان برای وضع قانون به منظور حذف کنکور  ابتر بماند.

اگرچه حذف کتب کمک درسی و کلاس‌های آموزشی از دغدغه های مسئولان است اما به نظر قدرت این موسسات به قدری است که سعی می‌کنند تمام موانع را از سر راه خود بردارند حال این  موانع حذف مشق شب باشد یا تاثیر قطعی معدل.

صداوسیما به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است

سیدحمایت میرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه آموزش و پرورش بسیار گسترده است و بایستی از ظرفیت معلمان برای ساماندهی فعالیت موسسات آموزشی و کتب کمک درسی استفاده کند، اظهار کرد: تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز باید به این موضوع ورود کند؛ اگر دست روی دست بگذاریم روح و روان دانش‌آموزان همانند سال‌های اخیر اسیر دست افرادی می‌شود که فقط به فکر سرمایه‌اندوزی هستند.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی می‌گوید اگر مردم و فرهنگیان دست به دست یکدیگر دهند می‌توان عرصه را بر موسساتی که با سمی کردن فضا به دنبال پر کردن جیب خود هستند، تنگ کنند.

تبلیغات موسسات کنکوری و کتب کمک درسی دروغ محض است

 وی با انتقاد از تبلیغات بی‌رویه موسسات آموزشی در صدا وسیما معتقد است در صورتی که این رویه ادامه داشته باشد مردم به هیچ یک از تبلیغات تلویزیون اعتماد نخواهند کرد تبلیغات موسسات کنکوری و کتب کمک درسی دروغ محض است.

سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با انتقاد از اینکه صداوسیما علیرغم اینکه می‌داند تبلیغات کتب کمک درسی سم مهلکی برای دانش‌آموزان است فقط به کسب سود و منافع خود می‌اندیشد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که رسانه ملی بهترین زمان تبلیغات را به این مافیا تقدیم می‌کند مسلما مردم به سایر تبلیغات این سازمان نیز اعتماد نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه تبلیغات موسسات آموزشی با اسناد بالادستی کشور مغایرت دارد، خاطرنشان کرد: پشت صحنه تمام این تبلیغات منافع مالی است؛ امام از صداوسیما به عنوان دانشگاه عمومی نام برد در حالی که امروزه این سازمان به بنگاه اقتصادی تبدیل شده است.

تبلیغ مواد مخدر در صداوسیما به بهانه کمبود بودجه دور از ذهن نیست

میرزاده با تاکید بر اینکه تلویزیون نباید ساعت‌های خود را به منظور کسب پول و بدون توجه به آثار آن بفروشد، بیان کرد: صداوسیما تلاش می‌کند با فضاسازی به دانش‌آموزان القا کند که تنها راه رسیدن به دانشگاه و موفقیت شرکت در کلاس‌های کنکور و استفاده از کتب کمک درسی است.

به زعم این نماینده مردم در مجلس دهم صداوسیما از هر وسیله به منظور درآمدزایی و کسب سودهای هنگفت استفاده می‌کند اگر بر تبلیغات این نظارت نشود ممکن است با بهانه کمبود بودجه در آینده حتی مواد مخدر را نیز تبلیغ کند!!!

سخنگوی کمیسیون آموزش‌ و تحقیقات مجلس یادآور شد: صداوسیما نباید برای درآمدزایی حق ندارد ناحق را تبلیغ کند و بهترین زمان برای تبلیغات را در اختیار افرادی قرار دهد که نه فوت و فن معلمی را بلدند نه اصول معلمی را می دانند.

 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود

براساس گفته مسئولان آموزش عالی 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی تکمیل می‌شود بنابراین تمام هیاهوها و تبلیغات برای 15 درصد باقی مانده است که نیاز به رسیدگی دارد.

در ماه‌های گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه یکی از رتبه‌های برتر کنکور علیرغم اینکه در هیچ یک از کلاس‌های آموزشی شرکت نکرده بود اما موسسات آموزشی تلاش کردند با تطمیع از وی برای شرکت در تبلیغات تلویزیونی استفاده کنند این خبرها گواه آن است که به هیچ یک از تبلیغات آموزشی در تلویزیون نمی‌توان اطمینان کرد.

ردپای مافیای کنکور در تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور98

جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه تبلیغات صداوسیما درحوزه موسسات آموزشی و کتب کمک درسی از حذف کنکور جلوگیری می‌کند، گفت: ردپای مافیای کنکور را حتی می‌توان در تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور نیز یافت چراکه شورای سنجش و پذیرش به دنبال تاثیر تدریجی سوابق تحصیلی به صورت قطعی بود اما به دلیل برخی پافشاری‌ها این تصمیم تغییر کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است سایه کنکور به دلیل فعالیت‌های برخی موسسات آموزشی هیچ گاه از سر خانواده‌ها و دانش‌آموزان برداشته نمی‌شود چراکه این موسسات حدود 8 هزار میلیارد تومان از این محل به دست می‌آورند در حالیکه نقشی در ارتقا کیفیت آموزشی و رشد علمی ندارند.

حق السکوت موسسات آموزشی به صداوسیما

وی بیان کرد: صداوسیما به دنبال منافع خود است به همین دلیل بدون توجه به نتایج، هر تبلیغاتی را پخش می‌کند. موسسات آموزشی نیز از آنجایی که به دنبال کسب سود هستند هزینه‌های هنگفتی به صداوسیما می‌پردازند تا این رسانه با سکوت خود زمینه گسترش فعالیت‌هایشان را فراهم کند.

کوچکی‌نژاد با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های کنکور و استفاده از کتب کمک درسی روشی منسوخ در سراسر دنیا است، ادامه داد: نیاز است مجلس و دولت با ورود به موضوع راه را برای جولان بیشتر این موسسات ببندند.

وی عنوان کرد: شواری سنجش و پذیرش که 3 وزیر آموزش و پرورش، علوم و بهداشت در آن عضو هستند باید با اقداماتی به دنبال محدود کردن فعالیت‌های این موسسات باشند تا صداوسیما نتواند برای حل مشکلات مالی خود از این منابع استفاده کند. هر فردی که از فعالیت‌های موسسات آموزشی یا پخش تبلیغات جلوگیری نکند در این جرم سهیم است.

نایب رییس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس اذعان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به موضوع تبلیغات خلاف واقع موسسات آموزشی در تلویزیون ورود خواهد کرد تا به منظور ساماندهی حوزه آموزشی کشور با متخلفان برخورد کند.

جمع شدن بساط موسسات آموزشی در گرو همراهی مردم

به زعم سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش برای هر تغییری در نظام آموزشی باید بدنه جامعه با آن همراه شود تا بتوان به اهداف موردنظر دست یافت در غیر این صورت نمی‌توان اقدام چندانی انجام داد.

آیا زمان آن نرسیده که تمامی دستگاه‌ها و نهادهای کشور چه بخش خصوصی و چه دولتی به عواقب کارهای خود بیاندیشند؟ آیا می‌توان با اهدافی مانند کسب سود و کمبود بودجه آینده علمی کشور را به خطر انداخت؟ آیا نباید در این شرایط قوه قضائیه، وزارتخانه‌های آموزش وپرورش، علوم و... با افرادی که از آمال و آرزوهای مردم سواستفاده می‌کنند برخورد کنند؟

البته باید به این نکته نیز توجه کرد که  برای کوتاه کردن دست مافیای کنکور مردم نیز باید با نمایندگان و مسئولان آموزش و  پرورش همراه باشند تا هرچه زودتر بساط این موسسات از عرصه علمی کشور جمع شود./