جایگاه حیوانات در اسلام/چرا نباید سگ در خانه نگه داری شود؟

حجت الاسلام و المسلمین فرید میرلوحی کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت دادن اسلام به انواع حیوانات گفت: خیلی از دستورات اسلام حکمت هایی دارد که با عقل قابل فهم است و البته بخشی از آن هم برای انسان قابل فهم نیست. بسیاری از احکام شرعی برای دانشمندان که در لبه های مرز علم حرکت می کنند، به سختی قابل درک است. برای مثال کودکی که دستورات بزرگترش را درک نمی کند، باید آن را انجام دهد، هرچند به اشتباه در برخی اوقات از انجام آن طفره می رود اما کسی به او خورده نمی گیرد، چون درک درستی نسبت به حقیقت و دانایی بزرگترش ندارد.

وی افزود: از جمله موضوعاتی که بحث و گفت و گوی فراوانی پیرامون آن صورت می گیرد، ورود سگ به منزل و زندگی کردن با این حیوان است. بسیاری می گویند که اسلام نسبت به حیوانات مهربانی نمی کند و حتی این موجود را از حق حیات مستثنی می داند. این یکی از تهمت های بزرگ به این دین مبین است.

این استاد دانشگاه به تصریح مفاهیم اسلامی در خصوص نگه داری از حیوان ها پرداخت و اظهار کرد: اگر کسی کتاب های سبک زندگی اسلامی را بخواند، متوجه مهربانی و توجه فراوان دین مبین اسلام به این موضوع می شود. مثلا در مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی، فصلی درباره حیوانات باز شده است. در آن فصل، حیواناتی ذکر شده است که نگه داری ازآن ها در منزل سبب سلامت روانی اهالی خانه می شود. مثلا امام علی (ع) می فرماید که اگر کبوتر در خانه باشد، شیاطین و جن ها را از آن خانه دور می شوند.

میر لوحی ادامه داد: در مورد شکار سگ، نگه داری از آن و نگه داری سگ از گله ها و خانه، در اسلام روایت های فراوانی داریم. در سال های اخیر موجی از انتقاد ها شکل گرفته است که عده ای می گویند، چرا نباید سگ در خانه نگه داری شود و واقعا برای اهل فهم و دقت می تواند این انتقاد ها سوال باشد. به راستی چرا با وجود این همه حیوان در دنیا انقدر روی سگ توجه و حساسیت وجود دارد؟

این کارشناس مذهبی درادامه به روایتی دیگر اشاره کرد و گفت: همچنین در روایتی معروف از حضرت عیسی(ع) آمده است که ایشان همراه با یارانشان در منطقه ای با لاشه سگی مواج شدند و هر کس نسبت به ویژگی های منفی آن سگ ابراز نفرت می کرد. نوبت به حضرت مسیح(ع) که رسید، ایشان گفتند این سگ دندان سفیدی دارد. چگونه دین مبین، نسبت به سگ نفرت دارد اما چنین تعریفی از لاشه سگ می کند.

میرلوحی به تفصیل نگاه اسلام به سگ پرداخت و خاطر نشان کرد: باز هم می گویم که بحث اصلی درباره سگ همان حکمتی است که ما نمی دانیم. برای مثال اگر یک پزشکی بگوید که فلان مریضی که بیماری واگیر دار دارد را اجازه ندید وارد خانه شما شود، آیا این به معنای نفرت از آن مریض است. این که سگ نجس است این به معنای کشتن یا بی ارزش ها شمردن آن در اسلام نیست. فقط مقصود این است که سگ به دلیل ویژگی هایی که دارد، نباید وارد خانه ها شود. روایت داریم که فرشته وارد خانه ای که سگ در آن حضور دارد، نمی شود.

وی افزود: هر موجود و حتی شی، باید در جایگاه خود مورد استفاده قرار گیرد. برای مثال سگ باید به عنوان نگه بان خانه یا نگه بان گله استفاده شود. امروز برخی آن ها را به عنوان فرزند می دانند. وظیفه ما، تولید مثل، فرزند داری و کمال خودمان است. حتی در فرهنگ غربی دغدغه تولید مثل دارند. هر چند خودشان تبلیغ ضد اسلامی برای ملت مسلمان دارند.