تاثیر مکمل ها بر سلامت ورزشکاران

گروه ورزشی- در یک دهه اخیر جوانان ترجیح داده اند به جای انجام حرکات ورزشی و ساختن بدن خود با تمرینات مناسب، از آمپول ها، داروها و مکمل ها برای رسیدن به هیکل آرمانی خود استفاده کنند.

 

داروهای مجاز و غیر مجاز چیستند؟

به گزارش افکارنیوز، داروهای مجاز را می توان داروهایی دانست که از سوی وزارت بهداشت و درمان تایید شده و عوارض جانبی روی دارو درج شده و در در داروخانه ها به فروش برسد.

داروهای مجاز به چند دسته کراتین، پروتیین، اسید آمینه، ویتامین و کربوهیدرات ها تقسیم می شوند که  مهم ترین داروهای غیرمجاز را می توان داروهای هورمونی مانند تستورون، آندروژن ها، هورمون های رشد و استروییدها دانست .

عوارض این دسته از داروها بر اساس میزان مصرف، مدت مصرف و تفاوت های فردی به شکل های گوناگون در افراد ظاهر شده و به دو دسته عوارض برگشت پذیر و عوارض برگشت ناپذیر تقسیم می شود.

برخی از مهم ترین عوارض جانبی این داروها عبارتست از ناراحتی های گوارشی، بوی بد بدن، خستگی و سردرد، خشکی پوست و حتی نارسایی کلیوی؛ همچنین بروز جوش در بدن و پرخاشگری را می توان از جمله مهم ترین عوارض برگشت پذیر این داروها به شمار آورد و در مقابل کاهش شدید اسپرم مردانه و ناباروری، ریزش مو، بزرگ شدن سینه، تومورهای کبدی و آسیب های کلیوی را می توان از عوارض برگشت ناپذیر این داروها دانست.

در بین نوجوانان مصرف کننده این نوع داروها علاوه بر عوارض فوق، مواردی مانند توقف رشد و کوتاهی قد و افزایش مشکلات جنسی نیز مشاهده می شود.

 متاسفانه بسیاری از ورزشکاران می اندیشند که با مصرف نکردن این مواد می توانند عوارض داروها را از بین ببرند اما به گفته کارشناسان و متخصصان پاکسازی بدن از این داروها فقط برای عوارض برگشت پذیر جواب می دهد و برای رفع عوارض برگشت ناپذیر سودی ندارد.

به طور کلی باید گفت مصرف مواد و داروهای استروئیدهای آنابولیک منجر به عوارض متعددی می شود که شامل؛ اختلال های روانی همچون پرخاشگری، کم حوصلگی، اضطراب، افسردگی، سردرد، بی خوابی و یاس و ناامیدی؛ اختلالات متابولیسمی همچون احتباس مایعات، افزایش فشار خون، ادم، افزایش کلسیم خون، افزایش قند خون؛ اختلالات گوارشی همچون تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، تحریک پذیری مثانه، زخم معده، کاهش اشتها و درد شکم؛ اختلالات پوستی همچون ریزش مو، آکنه، برافروختگی صورت، چرب شدن پوست؛ اختلالات چشمی مانند افزایش فشار چشم و آب مروارید؛  اختلالات خونی همچون کم خونی فقر آهن و سرکوب فاکتورهای انعقادی؛ اختلالات کلیوی و کبدی مانند اختلال در عملکرد کبد، سرطان کبد، کبد چرب، نارسایی کلیه؛ اختلالات هورمونی در زنان نظیر: رشد غیر طبیعی موهای زائد، تغییر در دستگاه تناسلی،کلفت شدن صدا، اختلالات قاعدگی، قطع شیر، بروز صفات ثانویه جنسی مردانه و اختلالات هورمونی در مردان همچون: نعوظ غیر طبیعی و متناوب آلت تناسلی، بزرگی آلت، بلوغ جنسی زودرس، کاهش حجم منی،کاهش میل جنسی، بزرگی پستان، کوتاهی قد، احتمال ایجاد ناباروری با مصرف مقادیر بالا می شود.

 

راه میانبر رسیدن به هیکل ایده آل

اگر ورزشکاری به هر دلیلی ترجیح می دهد زودتر و از طریق میانبر به هیکل ایده آل خود برسد تنها را استفاده از مکمل های مجاز و بر اساس دستور متخصص تغذیه و یا طب ورزشی و یا حداقل با نظر یک پزشک عمومی است.

برای تهیه مکمل های مجاز باید دقت کرده بسته بندی آنها پلمپ باشد و فقط از داروخانه ها خریداری شود زیرا بارها در خبرها داشته ایم که بسیاری از مکمل هایی که ورزشکاران از باشگاه های بدنسازی، مغازه ها و اماکن غیرمجاز تهیه می کنند توسط شبکه های زیرزمینی به انواع مواد اضافی مانند هورمون های غیربهداشتی آلوده هستند و سلامت ورزشکار را به شدت تهدید می کنند در حالی که مصرف کنندگان نمی دانند چه عوارضی درکمین آنهاست.