ماجراجویی با سرخابی‌های پایتخت بعد از سواری با پیکان

بیستمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال کشورمان با پدیده‌ی جدیدی به نام گل‌گهر سیرجان مواجه شده که درون این تیم مهاجمی دوباره متولد شده است.  گادوین منشا  بازیکن ۳۱ ساله اهل نیجریه بعد از لیگ شانزدهم که همراه با تیم پیکان با هدایت مجید جلالی توانست خودش را به عنوان یک مهاجم گلزن در فوتبال ایران معرفی کند. حال بار دیگر بعد از پشت سر گذاشتن دوران نه چندان خوب در ۲ تیم بزرگ پایتخت زیر نظر امیر قلعه نویی موفق شده است نام خود را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدان کسب عنوان آقای گلی لیگ بیستم بر سر زبان‌ها بیندازد.

قلعه نویی یک تیم یکدست ساخت، منشا دوباره متولد شد

۱.۲ گل در هر بازی!

منشا تا پایان هفته هفتم لیگ برتر فوتبال در تمام بازی‌های تیم گل‌گهر به عنوان بازیکن اصلی وارد زمین شده و آمار بسیار خوب ۹ گل زده را از خود بر جای گذاشته است. او در این ۷ بازی فقط در هفته چهارم مقابل تیم فوتبال ماشین سازی تبریز موفق به گلزنی نشده است، اما در دیدار مقابل تیم‌های سپاهان اصفهان، پیکان تهران، فولاد خوزستان و صنعت نفت آبادان گل زنی کرده و همچنین در بازی با تیم مس رفسنجان دبل و در بازی با شهرخودرو هتریک کرده است. او با عملکرد خوبش در گلزنی یکی از اصلی‌ترین مهره‌های امیر قلعه نوعی برای رساندن این تیم سیرجانی به صدر جدول لیگ بوده است.

ماجراجویی با سرخابی‌های پایتخت بعد از سواری با پیکان

این مهاجم نیجریه‌ای بعد از این که در تیم پیکان و با عملکرد خوبش دیده شد، مورد توجه باشگاه پرسپولیس قرار گرفت و بعد از پیوستن به جمع سرخ‌های پایتخت به مدت یک فصل و نیم زیر نظر برانکو ایوانکوویچ هرگز نتوانست انتظار هواداران پرسپولیس را به عنوان یک گلزن شش دانگ برآورده کند. طبق آمار، منشا ۶۲ بازی با پیراهن قرمز انجام داده و در نهایت فقط ۱۴ گل به ثمر رسانده است که با عملکرد او در پیکان یعنی ۲۸ بازی و ۱۵ گل فاصله‌ی بسیار زیادی داشت. البته این نکته حائز اهمیت است که او در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی برای تیم پرسپولیس داشت که اوج آن در بازی مقابل الدحیل قطر در ورزشگاه آزادی بود که گل صعود تیم به فینال را به ثمر رساند.

او بعد از این که توسط برانکو در لیست بازیکنان مازاد قرار گرفت، با تیم پرسپولیس تسویه کرد و در شرایطی که شنیده می‌شد با تیم فولاد خوزستان به توافق رسیده است؛ در نهایت در یک اتفاق جنجالی از دیگر تیم بزرگ پایتخت، یعنی استقلال سر در آورد. منشا با نظر وینفرد شفر سرمربی وقت استقلال در نیم فصل دوم لیگ هجدهم به عنوان بازیکن آزاد به این تیم پیوست تا به روند رو به تنزل خود ادامه دهد. او در پایان لیگ هجدهم با ثبت آماری بسیار ضعیف، یعنی یک گل در ۱۹ بازی، از جمع آبی پوشان پایتخت جدا شد.

قلعه نویی یک تیم یکدست ساخت، منشا دوباره متولد شد

در شرایطی که به نظر می‌رسید این بازیکن آفریقایی به پایان دورانش در فوتبال ایران رسیده است، اما بار دیگر بعد از یک فاصله نیم فصلی که به امارات رفته بود در نیم فصل دوم لیگ نوزدهم به تیم گل‌گهر سیرجان پیوست تا بار دیگر زیر نظر مجید جلالی اولین سرمربی که با او در لیگ حضور پیدا کرد و بهترین عملکرد خود را نیز به ثبت رساند، به فوتبالش ادامه دهد. تیم گل‌گهر در فصل نوزدهم برای بقا در لیگ برتر می‌جنگید و در نهایت مجید جلالی موفق شد این تیم را نگه دارد، اما حضور منشا چندان در این نیم فصل به چشم نیامد.

قلعه نویی یک تیم یک دست ساخت، منشا دوباره متولد شد

تیم گل‌گهر سیرجان با پشت سر گذاشتن لیگ نوزدهم و نگه داشتن خود در لیگ برتر، لیگ بیستم را با اهداف بزرگ‌تری آغاز کرد. انتخاب امیر قلعه نویی، پر افتخارترین مربی فوتبال کشورمان به عنوان نفر اول کادر فنی این تیم نشان دهنده افکاری است که در سر مسئولان باشگاه سیرجانی می گذرند. از آن‌جایی که قلعه نویی به عنوان یک مربی حرفه‌ای و با تجربه در فوتبال کشورمان علاقه‌ای ندارد اعتبار خود را از دست بدهد، تیمی را انتخاب نمی‌کند که از شرایط باشگاه داری مسئولان آن مطمئن نباشد و نتوانند خواسته‌های او را برآورده کنند. این تیم سیرجانی که جزء تیم‌های پرهزینه لیگ است، موفق شده با جذب بازیکنانی که در تیم‌های بزرگ کشورمان حضور داشتند، اما در آن تیم‌ها چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند، تیم یک‌دستی را بسازد. بعد از پشت سر گذاشتن یک دوره‌ی پیش فصل با برنامه و منظم و حاکم شدن افکار سرمربی تیم، تمام بازیکنان گل‌گهر موفق شده اند عملکرد بسیار خوبی در بازی‌های لیگ از خود نشان دهند که از بین آن‌ها می‌توان به نام‌هایی چون بهنام برزای، میلاد زکی‌پور و علیرضا حقیقی اشاره کرد. گادوین منشا نیز در این تیم وظیفه گل کردن موقعیت‌ها را درون محوطه جریمه حریف به خوبی انجام داده است و حال می‌توان گفت او دوباره در فوتبال ایران متولد شده است. منشا هرگز نتوانسته بود به این شکل در بازی‌های پیاپی گلزنی کند. حال با این عملکرد می‌توان از او به عنوان یکی از نامزدان کسب عنوان آقای گلی در لیگ بیستم نام برد.

قلعه نویی یک تیم یکدست ساخت، منشا دوباره متولد شد

خارجی‌های لیگ برتر فوتبال بیخیال عنوان آقای گلی نمی‌شوند

نکته قابل توجه در مورد آقای گل‌های لیگ برتر فوتبال این است که این عنوان در ۲ فصل اخیر مسابقات به بازیکنان خارجی حاضر در لیگ رسیده است. در لیگ نوزدهم شیخ دیاباته مهاجم اهل مالی تیم فوتبال استقلال با ۱۵ گل عنوان برترین گلزن را به خود اختصاص داد و در لیگ نوزدهم لوسیانو پریرا از فولاد خوزستان و کی‌روش استنلی از سپاهان اصفهان با ۱۶ گل به شکل مشترک عنوان آقای گلی را به دست آورده اند. پیش از این نیز بازیکنانی خارجی، چون لوسیانو ادینهو (تراکتور تبریز)، عماد رضا (سپاهان اصفهان) و عرفان اولروم (ابومسلم خراسان) موفق شده اند در لیگ ایران آقای گل شوند. بهترین عملکرد را در بین این بازیکنان ادینهو برزیلی داشته است که در یک فصل ۲۰ گل به ثمر رسانده و باید دید آیا گادوین منشا، در ادامه آغاز طوفانی اش می‌تواند یک خارجی جدید را به لیست بهترین گلزنان غیر ایرانی لیگ برتر اضافه کند؟