گزارش کامل ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با حضور علی پروین و مهاجرانی

ویژه برنامه جام جهانی 2018 روسیه از دیشب (دوشنبه) از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

** سئوال پیامکی برنامه نخستین ویژه برنامه جام جهانی 2018 روسیه :

انتظار دارید تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی چند امتیاز کسب کند؟

علی پروین و حشمت مهاجرانی میهمانان حضوری اولین ویژه برنامه جام جهانی 2018 روسیه بودند.

** علی پروین در ابتدای صحبت های خود با خنده گفت:

آقای فردوسی پور اگر قرار است ما را بپیچانی بگویم برویم سوال بعدی.

پروین گفت: حشمت مهاجرانی به من لطف دارد چراکه بازیکنی ساده و شاگرد این مربی بزرگ بودم.

او ادامه داد: در زمان سرمربیگری مهاجرانی که استاد همه ماست، لیگ به این شکل برگزار نمی شد و برای برگزاری یک بازی مقابل استرالیا مجبور بودیم ۴۰ روز در دهکده المپیک در اردو باشیم.

دلیل موفقیت تیم ملی در جام جهانی ۱۹۷۸ رفاقتی بود که حشمت مهاجرانی در تیم ایجاد کرده بود و من هم هرچه در مربیگری دارم  از این مرد است. اکنون هم کی روش رفاقت خوبی بین بازیکنان به وجود آورره است.

** سپس حشمت مهاجرانی گفت:

می گویند کاپیتان تیم عصای دست مربی است و من این عصا را با حضور پروین در تیمم حس کردم، مدیریت و تیمداری پروین در زمین خیلی خوب بود.

او ادامه داد: پنج تا شش بازیکن داشتم که اگر وسایل ارتباط جمعی مانند الان بود می توانستند لژیونرهای خوبی شوند.

علی پروین، محمد صادقی، ابراهیم قاسپور، ایرج دانایی فرد و حسن روشن فوتبالیست های خوبی بودند که می توانستند لژیونر شوند.

مهاجرانی افزود: در آن زمان عشق در فوتبال وجود داشت، یادم می آید در اردوی تیم ملی بخاری اتاق بازیکنان در دهکده المپیک دود می کرد و مجبور بودیم نصفه شب بیرون بیاییم تا آن دود از بین برود. باشگاه ها و تیم ملی به بازیکنان پاداش نمی دادند اما بازیکنان دوره مربیگری من با عشق به فوتبال مملکت خدمت کردند.

او اظهار کرد: هیچ وقت بازیکنانم در تیم ملی را به چشم مربی و شاگرد ندیدم. همیشه با هم دوست و رفیق بودیم چراکه اعتقاد داشتم بزرگ ترین تاکتیک در فوتبال همین دوستی است، در تیم ملی فعلی هم جدا از خصوصیات فنی و روحی بازیکنان همبستگی خوبی بین آنها به وجود آمده است و این امر به ما امیدواری می دهد که در جام جهانی از اعتبار فوتبال ایران و آسیا دفاع کنیم و باعث سربلندی شویم.

مهاجرانی افزود: اگر بخواهیم چهار امتیاز در جام جهانی داشته باشیم باید سه امتیاز بازی با مراکش را بگیریم.

** علی پروین در ادامه این گفتگو اظهار کرد:

تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۲ امتیاز می گیرد.

او افزود: آقای فردوسی پور شما در روز قرعه کشی گفتید ۳ امتیاز بازی با مراکش را برای ایران کنار بگذارید. من شرط بندی بلد نیستم اما اگر چنین حرفی نزده باشید یک کادو برایتان می گیرم. اگر کت و شلوار بخواهید و این حرف را نزده باشید برایتان می گیرم.

پیشکسوت فوتبال ادامه داد: من هر روز در مراسم افطاری های خیریه شرکت می کنم و آقای فردوسی پور اگر شما یک مجرم به قتل را از زندان آزاد کردید من چهار بدهکار را از زندان آزاد کردم و خدا پدر و مادرت را بیامرزد که چنین کاری کردی.

** در ادامه این صحبت ها، مهاجرانی گفت:

خدا نصرت خانم، مادر علی پروین را رحمت کند چراکه زمان اعزام تیم به سفرهای خارجی برای ما کتلت درست می کرد و آن را داخل دستمال یزدی قرمز رنگی می گذاشت و با سبزی و نان به هواپیما می آورد. عادت کرده بودیم در هر سفر کتلت مادر پروین را بخوریم و بچه ها دیگر غذای هواپیما را نمی خوردند.

او ادامه داد: در اتاق من همیشه باز بود. به همین دلیل پولی که در سفرها می گرفتیم به علی پروین می دادم و او هم این پول را داخل دستمال یزدی می گذاشت و آن را زیر سرش قرار می داد و می خوابید!

** علی پروین نیز در مورد خاطرات آن روزهای خود گفت:

پرواز به کشورهایی مانند استرالیا و برزیل خیلی طولانی بود و یک تا ۲ وعده هم بیشتر به ما غذا نمی دادند. مامان نصرت من، یک قابلمه کتلت درست می کرد و آن را داخل دستمال یزدی می گذاشت.

دکتر تیم ملی نیم ساعت مانده به رسیدنمان به استرالیا درخواست کرد یک لقمه کتلت به او بدهم که قرآن را قسم داده و گفتم کتلت ها تمام شد! روزی پنج تا شش ساعت تمرین داشتم و باید خوب تغذیه می کردم.

پروین گفت: زمانی که در زمین خاکی بازی می کردم پیراهن ۱۵ بازیکن تیممان را به خانه می بردم تا مامان نصرت بدون لباسشویی و با دست آنها را بشوید. همیشه می گفت چرا باید این لباس ها را بشویم که من هم می گفتم یک روز جواب این سوال را به شما می دهم.

زمانیکه با حشمت خان قهرمان آسیا شدیم کل خیابان ها را چراغانی کردند و من هم به مادرم گفتم مامان نصرت این چراغانی جواب پیراهن هایی است که برای ما می شستی. مادرم می خواست دستم را ببوسد اما گفتم اجازه بده من دستت را ببوسم.

او ادامه داد: هرکسی مادر دارد خدا برایش حفظ کند و هرکسی مادرش را از دست داده است سر قبر او برود و قبر مادرش را ببوسد. هر هفته سر خاک مادرم و قطعه نام آوران می روم و برای بزرگانی مانند حجازی، رنجبر و اسداللهی، بهزادی، پورحیدری و خیلی از بزرگان دیگر فوتبال فاتحه می خوانم. می گویند هرموقع دلت گرفت یا حتی شاد بودی به قبرستان برو.

** عادل فردوسی پور مجری این برنامه در ادامه گفت:

در زمان بازی پروین همه مردم از زن و مرد تا کوچک و بزرگ همه طرفدارش بودند.

علی پروین به چشم های رنگی، عکس های جذاب و ژست های رامین رضائیانی معروف بود.

** پروین در پاسخ صحبت های فردوسی پور اظهار کرد:

مردم طرفدار حشمت خان بودند نه من. من از این ژست های رضائیان بلد نبودم، شلوار سوراخ سوراخ و تنگ هم نمی پوشیدم، مدل موهایم از بچگی تا الان همین شکلی بوده است، اما طبیعی طرفدار هم داشتم . آقای فردوسی پور ساعت از یک گذشته است و داری ما را می پیچانی.

مهاجرانی هم درباره پروین گفت:  علی به خوشتبپی معروف و عاشق ماشین بود.

** پروین ادامه داد:

آقای فردوسی پور به من تیکه ننداز چراکه دخترم برنامه را نگاه می کند و پس از اتمام برنامه فوری به شما زنگ می زند.

حاج خانم ما نسبت به من خیالش راحت است و خدا زن خوب را برای همسرش نگه دارد.

او افزود: زمانه فرق کرده است و برخلاف الان که پول مطرح است در زمان ما عشق به پیراهن وجود داشت. هر بازیکنی می خواست به پرسپولیس بیاید به او می گفتم باید ۲۰۰ هزار تومان بدهی.

محمد خاکپور و حمید استیلی در زمان سرمربیگری من در تیم ملی می خواستند به پرسپولیس بیایند اما به آنها گفتم اگر می خواهید به امید پوشیدن پیراهن تیم ملی به پرسپولیس بیایید جفتتان را از تیم ملی خط می زنم.

استیلی گفت ما به عشق پیراهن پرسپولیس می خواهیم به این تیم بیاییم و من هم گفتم به هیئت فوتبال بروید و با ۴۰۰ هزار تومانی که به شما می دهیم، قرارداد ببندید. عشق به پیراهن استقلال و پرسپولیس ارزش داشت اما متاسفانه اکنون بحث پول مطرح است.

پروین گفت: مدیران باشگاه ها کاری نمی توانند انجام بدهند چراکه اگر به یک بازیکن بگویند ۷۰۰ میلیون به تو می دهیم او از در باشگاه بیرون نیامده است با یک میلیارد به تیم دیگری می رود.

** مهاجرانی هم در همین رابطه گفت: 

من قیمت پروین را با خصوصیات دوران جوانی اش محاسبه می کنم.

اگر نفراتی مانند پروین، صادقی، روشن و قاسمپور الان بازی می کردند قیمتشان خیلی بالاتر از بازیکنان فعلی بود.

قیمت آنها خیلی بالاتر از ۳ میلیاردی بود که الان بازیکنان می گیرند.

** پروین در ادامه این صحبت ها گفت:

زمانیکه به خارج می رفتیم یک تاجر به ما دلار پاداش می داد و من هم این پاداش را داخل بقچه می گذاشتم.

بازیکنان برای دریافت پاداش هایشان در سنگاپور از شش صبح در اتاق مرا می زدند و من هم می گفتم اجازه دهید اول صبح بخوابم. حشمت مهاجرانی پرداخت پاداش ها را از گردن خودش خارج می کرد و گردن من می انداخت. باید تا صبح این دلارها را می پاییدم.  از دلار ۷ تومانی که اکنون ۷۰۰ برابر شده است تا صبح مراقبت می کردم!

او درباره تیم های خارجی گفت: فقط بازی های بارسلونا را می بینم و مسی را دوست دارم.

فوتبالیست فیزیکی را خیلی دوست دارم چراکه اکنون فوتبال تنها به قدرت بدنی تبدیل شده است.

اگر بچه های ما مقابل مراکش به جای ۹۰ دقیقه اندازه ۱۳۰ دقیقه بدوند از این تیم نمی بازیم.

** مهاجرانی نیز گفت:

پروین از بین بازیکنان قدرتی سرخیو راموس را خیلی دوست دارد.

هر تیمی وزن فیزیکی و وزن حرکتی دارد.

** در ادامه برنامه علی پروین گفت:

چرا باید امثال مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان با این همه تجربه در فوتبال اروپا و پشت سر گذاشتن کلاس های مربیگری در فوتبال ایران کار کنند. یکی از همین تیم های ملی پایه را به مهدی و وحید بدهند. چرا باید به فوتبال پایه ما بها داده نشود.

جواد نکونام نساجی را بعد از ۲۵ سال به لیگ برتر آورد و علی کریمی سپیدرود را در لیگ حفظ کرد. باید به این جوان ها اعتماد کرد.

پروین ادامه داد: کل استان گیلان نمی تواند یک تیم را اداره کند که علی کریمی در سپیدرود این همه مشکل دارد؟ شهرداری، شورای شهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارخانه دارهای نمی توانند ۲۰ میلیارد به سپیدرود بودجه بدهند؟ چرا بیشتر تیم های ما برای تامین پول سفرشان مشکل دارند؟

آقای فردوسی پور شما دوشنبه به دوشنبه با برنامه ۹۰ می خواهید این مشکلات را رفع کنید؟ همه باید دست به دست هم بدهند تا فوتبال درست شود در همین تیم های پایه وقتی پول برای خرید آب وجود ندارد مربیان مجبور می شوند از پدر بازیکنان پول بگیرند. پسر آن پدر پولدار هم بازیکن نمی شود و کار به شکایت کشی می رسد.

** فردوسی پور هم در ادامه صحبت های پروین خاطرنشان کرد:

فدراسیون در کل برای تیم های پایه ۱۰۰ میلیون درنظر می گیرد و برای همین رشد نمی کنیم. چرخه فوتبال ما از لحاظ مالی بیمار است و به همین زودی درست نمی شود.

** در ادامه گزارشی از کمپ تیم ملی فوتبال در روسیه پخش شد.

** تصاویری زنده از حال و هوای مسکو با گزارش محمد حسین میثاقی پخش شد و او در این گزارش از روزهای فوتبالی مسکو صحبت کرد.

** در بخش بعدی گزارشی جذاب از خرید بلیت های جام جهانی و دیدار ایران - مراکش توسط هواداران خارجی پخش شد.

** در ادامه برنامه علی پروین گفت:

بازیکنان محبت دارند که می گویند از من می ترسند.

حشمت مهاجرانی در بازی هایی که ۲ بر صفر از حریف پیش بودیم بین ۲ نیمه به رختکن می آمد و فریاد می کشید چشم امید مردم به ساق پای شما است و چه بازی ایست که انجام می دهید؟ این امر سبب می شد در نیمه دوم به شکلی بازی کنیم که ۲ گل دیگر به حریف بزنیم. من هم این ویژگی را از مهاجرانی یاد گرفتم، چراکه مربی باید از بزرگترش یاد بگیرد.

او ادامه داد: دهه ۶۰ تیمی آنچنانی با بازیکنانی مانند دادکان، مایلی کهن و محرمی داشتم که همه آنها به من محبت دارند. هر مشکلی برای بازیکنانم پیش می آمد با کله دنبال کار آنها می دویدم. بچه ها هم در زمین چشمشان را برای من و تیم می گذاشتند.

پروین افزود: دهه ۶۰ داور سوت را می زد سه بر صفر از حریفمان پیش بودیم و به تنها تیمی که بعضی مواقع می باختیم استقلال بود.

ناصر محمدخانی یک اعجوبه بود و بهترین فوتبالیست ایران از نظر من این بازیکن است. به وجود این شاگردان افتخار می کنم.

پروین در ادامه گفت: من مشکلی با مهدی هاشمی نسب نداشتم و الان هم او را دوست دارم. عابدینی گفت استقلال به هاشمی نسب ۱۰۰ میلیون می دهد و ما ۱۰ میلیون. من هم گفتم اجازه بدهید این بچه برود.

زمانی ناصر محمدخانی و حمید درخشان وسط مسابقات به من گفتند از قطر پیشنهاد ۴ میلیونی دارند و من هم گفتم برایتان بلیت هواپیما می گیرم تا به قطر بروید. به بازی ها هم کاری نداشته باشید.

هاشمی نسب با آن ۱۰۰ میلیون خانه ای در کرج خرید که اکنون سه تا چهار میلیارد قیمت دارد و هنوز هم در آن خانه می نشیند.

محلوجی و عابدینی نمی خواستند هاشمی نسب برود اما گفتم فتح الله زاده به این بازیکن ۱۰۰ میلیون می دهد و اجازه بدهید از پرسپولیس برود.

مهدی بچه بامعرفتی است چراکه برخلاف برخی نفرات که با جدایی از پرسپولیس علیه ما مصاحبه می کردند او صحبتی نکرد.

شادی پس از گل او به پرسپولیس یک اتفاق بود اما من نمی توانستم به جای اینکه بگویم چه معنی ای دارد تا یک بازیکن اینچنین شادی کند بگویم خوب کاری کردی اینگونه شادی گل انجام دادی.

پروین در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: به حامد کاویانپور فحش های مودبانه می دادم اما این موضوع ربطی به بازگشت کریم باقری نداشت. فوتبال باقری حرف نداشت و همین الان هم از بسیاری جوان ها بهتر بازی می کند. به نظر من تیم ملی ۹۸ از تمام تیم های ما بهتر بود.

او در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: زمانیکه آلن راجرز سرمربی پرسپولیس بود به اصغر ادیبی خیلی گیر می داد و حتی در بازی ای که اصغر کنار خودش روی نیمکت نشسته بود و من توپ را در زمبن لو دادم سر اصغر فریاد می کشید. من مهرزاد معدنچی را خیلی دوست داشتم و به همین دلیل به او گیر می دادم.

باید از مردم خوبمان تشکر کنیم که همیشه یار و یاور من و تیم ملی هستند. من مدیون مردم هستم.

او درباره علت نیامدنش به برنامه نود گفت: به این دلیل به برنامه ۹۰ نمی آمدم که عادل پنج ساعت میهمان را پشت صحنه نگه می دارد و پس از ۱۰ دقیقه صحبت کردن با او می گوید وقت برنامه تمام شد.

** در ادامه برنامه مهاجرانی گفت:

تیم ۹۸ نتایج خوبی گرفت و بازیکنان باکلاسی مانند علی دایی، احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی، مهدی مهدوی کیا و ... داشت. در جام جهانی ۱۹۹۸ بیش از هر زمان دیگری می توانستیم به دور دوم صعود کنیم.

در پایان برنامه بیشتر فوتبالدوستان معتقد بودند تیم ملی ایران در جام جهانی 4 امتیاز بدست می آورد.

برنامه امشب ساعت 2:15 بامداد سه شنبه به پایان رسید.