قیمت کمان 5 میلیونی به 14 میلیون تومان رسید

اسماعیل عبادی تنها کماندار طلایی ایران در اینچئون در این دوره اما شانسی برای کسب مدال انفرادی ندارد. چراکه با تصمیم مسئولان ورزش کشور اندونزی، رقابت‌های انفرادی تیروکمان در بازی‌های جاکارتا حذف شده. با این‌حال اما عبادی در مصاحبه با خراسان تاکید کرد در 2 بخش تیمی و میکس و حتی توسط کمانداران خانم، ایران شانس ایستادن روی سکو را داراست. مرد طلایی ایران (تیمی) در مسابقات جهانی کپنهاگ که همین چند وقت پیش موفق شد‌50 درصد باقی‌مانده پاداش طلایی شدنش (پاداش 200 میلیون تومانی) در بازی‌های آسیایی اینچئون را دریافت کند، به نکته جالب‌توجهی در این خصوص اشاره کرد. او درحالی تایید کرد که باقی‌مانده پاداش او و زهرا نعمتی(بابت کسب سهمیه المپیک ریو) توسط محمدعلی شجاعی رئیس اسبق فدراسیون پرداخت شده که به نظر می‌رسد شعبانی‌بهار رئیس فعلی، به دنبال آن است که این اتفاق را به نام خود تمام کند. شعبانی‌بهار در مصاحبه‌ای که در تاریخ 25 تیرماه امسال با خراسان داشت در مواجهه با این موضوع مدعی شد برای شارژ روحی ملی‌پوشان قبل از حضور در بازی‌های آسیایی پاداش باقی‌مانده عبادی و نعمتی را تسویه کرده و در کنار آن کمک مالی کوچکی هم به سایر ملی‌پوشان اعزامی داشته است!

در دوره گذشته بازی‌های آسیایی تیروکمان ایران موفق به کسب یک طلای انفرادی توسط شما و یک برنز تیمی شد. شرایط در این دوره چطور است؟

در دوره گذشته موفق شدم رکورد آسیا را در دور مقدماتی بزنم و در رقابت‌های انفرادی موفق به کسب مدال طلا شدم و همان‌طور که اشاره کردید در رقابت‌های تیمی هم برنز کسب کردیم. اما در این دوره از بازی‌های آسیایی شرایط تا حدودی متفاوت شده. چراکه با نظر میزبان، رقابت‌های انفرادی حذف و به جای آن رقابت‌های تیمی و میکس شامل یک آقا و یک خانم اضافه شده. بنابراین نتیجه عملکرد هر یک از اعضای تیم در نتیجه‌ نهایی تاثیر خواهد داشت. برای موفقیت در این رقابت‌ها نیازمند داشتن یک تیم یکدست با نتایج نزدیک به هم هستیم تا نتایج خوبی در بازی‌های آسیایی کسب کنیم. خدا را شکر در این زمینه‌ تیمی داریم که از نظر امتیازی تقریبا به هم نزدیک هستیم. امیدواریم که در این دوره بتوانیم همچون گذشته نتایج خوبی به دست بیاوریم.

تیروکمان در کدام بخش شانس کسب مدال در بازی‌های آسیایی جاکارتا را دارد؟

در بخش تیمی شانس بیشتری برای کسب مدال داریم. به شخصه احتمال می‌دهم که هم در بخش تیمی، هم میکس و هم بانوان به مدال برسیم.

اگر رقابت‌های انفرادی برگزار می‌شد، باید یک طلای قطعی برای شما کنار می‌گذاشتیم.

در رشته‌های رکوردی، بخصوص رشته‌ای مثل تیروکمان نمی‌شود رنگ مدال را تضمین کرد. البته می‌شد در بخش انفرادی برای ایران شانس مدال قائل بود.

بگذریم. بعد از ریاست شعبانی‌بهار در فدراسیون تیروکمان، شاهد پرداخت پاداش معوقه بازی‌های آسیایی دوره گذشته برخی کمانداران از جمله شما بودیم. چه شد که بالاخره طلسم پرداخت این پاداش شکست؟

بعد از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی اینچئون، آقای شجاعی رئیس وقت فدراسیون قول پرداخت پاداش‌200‌میلیون تومانی را به من دادند. اواخر همان سال (سال 2014)‌50درصد از این پاداش پرداخت شد. از آن‌جا که شجاعی قول داده بود این پاداش را به‌طور کامل پرداخت می‌کند، مابقی پاداش را هم قبل از رفتنش از فدراسیون پرداخت کرد.

پس یعنی مابقی پاداش توسط شعبانی‌بهار پرداخت نشد؟

خیر. آقای شجاعی پرداخت کردند.

اما بازتاب خبری آن به گونه‌ای بود که انگار آقای شعبانی‌بهار مابقی این پاداش را پرداخت کرده‌اند.

نخیر. زمانی که باقی‌مانده پاداش‌ها‌ توسط شجاعی پرداخت شد، ما آن را رسانه‌ای نکردیم اما بعد از این‌که آقای شعبانی‌بهار روی کار آمدند ماجرای‌ پرداخت این پاداش هم رسانه‌ای شد.

به‌عنوان یک ورزشکار در سطح بین‌المللی ارزیابی‌تان از شرایط فعلی ورزش چیست؟ بخصوص این‌که فشارهای اقتصادی کار ورزشکاران را سخت کرده.

ببینید، مشکل اصلی ورزشکاران و فدراسیون‌ها، مشکلات مالی است. البته علی‌رغم فشارهای اقتصادی فعلی، اردوهای ما لغو نشد اما به برخی مسابقات اعزام نشدیم. علاوه بر این تجهیزات رشته تیراندازی با کمان بسیار گران است و‌90 درصد این تجهیزات باید از آمریکا وارد کشور شود. تحریم‌ها و مشکلاتی که نوسانات ارزی در جامعه ایجاد کرد، مزید برعلت شد تا برای تهیه تجهیزات مورد‌ نیازمان با مشکلات بیشتری روبه‌رو شویم. تحریم‌ها باعث شد که تجهیزات‌مان را با واسطه یک یا 2 مرحله‌ای تهیه کنیم.

البته به سختی و با قیمت گزاف‌تر...

دقیقا. در‌حال حاضر و در مقایسه با سال گذشته قیمت تجهیزات مورد نیاز ما 3 الی 4 برابر شده است. ما سال گذشته تقریبا با یک میلیون و‌700، 800 یا شاید 2 میلیون ‌تومان می‌توانستیم یک بسته تیر تهیه کنیم. در‌حال حاضر برای خرید همین یک بسته تیر باید چیزی حدود 5 الی 5 میلیون و‌500 هزار تومان پول بدهیم. بیشتر تجهیزات مورد نیاز را خود ورزشکار باید تهیه کند. البته برای حضور در بازی‌های آسیایی، فدراسیون مقداری تیر و برخی تجهیزات مصرفی‌مان را تامین کرد که کمک خوبی بود. اما کمان و برخی وسایل دیگر را باید خود تیرانداز تهیه کند.

در‌حال حاضر قیمت یک کمان چقدر است؟

برای تهیه تنها یک قبضه خالی باید 14 میلیون تومان بپردازیم. این درحالی است که سال قبل همین کمان را می‌توانستیم با رقمی حدودا 4 الی 5 میلیون تومان تهیه کنیم. به همین خاطر از مسئولان مربوطه تقاضا دارم در شرایط فعلی حمایت‌های مالی خود را از ورزشکاران بیشتر کنند. درحال حاضر ما در تیم ملی تیروکمان ورزشکارانی را داریم که به‌خاطر حضور مداوم در اردوها نتوانستند تحصیل کنند و متعاقبا شغلی پیدا کنند. ممکن است این افراد چند سال بعد حتی نتوانند دیگر ورزش را ادامه دهند. نگرانی آن‌ها از آینده است که قطعا با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد.

شما به غیر از ورزش شغل دیگری‌ دارید؟

اگر شغل نداشتم که اصلا نمی‌توانستم ورزش را ادامه دهم(می‌خندد‌). من یک موسسه کاریابی و یک شرکت خدماتی دارم. ‌