آزمون سخت برای بهترین داور آسیا

روز یکشنبه تیم های پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم خواهند رفت. این بازی که مصاف تیم های اول و سوم جدول می باشد، به دلایل مختلفی از حساسیت ویژه ای برخوردار است و همین موضوع کار داور را برای قضاوت این بازی سخت و سخت تر می کند؛ اما چرا قضاوت این مسابقه نسبت به مصاف دیگر تیم های بالانشین با یکدیگر حساس تر است؟

الکلاسیکوی همیشه حساس، بدون نگاه به جدول

دیدار پرسپولیس و سپاهان در سال های اخیر به «الکلاسیکوی ایران» تشبیه شده است. البته سطح کیفی الکلاسیکوی اورجینال با این بازی قابل مقایسه نیست اما مصاف زردها و قرمزهای فوتبال ایران به سبب کری خوانی هواداران، حضور ستاره های متعدد و بازی های پرگل، همواره جذاب بوده و مورد توجه فوتبال دوستان قرار گرفته است. در لیگ پانزدهم دیدار این دو تیم در نیم فصل نخست مصاف تیم های نسبتا پایین جدولی بود اما حساس ترین بازی هفته لقب گرفت و در پایان هم طلایی پوشان موفق شدند با 4 گل بازی را شکست دهند. همیشه در چنین مسابقاتی، تصمیمات داوران نیز تبعات مختلفی داشته و گاها پای نهادهای غیر فوتبالی را هم به داستان باز کرده است؛ همچون دیدار این دو تیم در لیگ سیزدهم که با برتری 2-0 سپاهان با پنالتی - اخراج مشکوک خاتمه یافت.

پیشینه حساس و جنجالی پرسپولیس - سپاهان

تقریبا هیچ بازی بین دو تیم پرسپولیس - سپاهان را نمی توان پیدا کرد که دو تیم از داوری ناراضی نبوده باشند. از سال 82 که افشین پیروانی گل مشکوک به هند را زد تا سال 86 که محسن قهرمانی پنالتی جنجالی را در نیمه نهایی جام حذفی گرفت یا سال بعد که سعید مظفری زاده 7 دقیقه برای بازی فینال لیگ پنالتی کرد و البته بازی سال های اخیر که بیشتر در ذهن فوتبال دوستان باقی مانده است. همچون دیدار لیگ سیزدهم که با پیروزی 2-0 سپاهان با پنالتی اخراج میثم حسینی جنجالی شد تا مسابقه برگشت لیگ چهاردهم که پرسپولیسی ها اعتقاد داشتند وریا غفوری به دلیل خطا روی طارمی باید اخراج و یک پنالتی هم به سود پرسپولیس گرفته می شد.

استادیوم پر از تماشاگر و میلیون ها موبایل به دست

اگر طبقه دوم ورزشگاه نقش جهان قابل استفاده بود، بی شک روز یکشنبه مملو از تماشاگران مشتاق پرسپولیسی و اصفهانی می شد. یک هفته قبل سپاهانی ها در بازی با پدیده ورزشگاه را پر کردند و این اتفاق در بازی با پرسپولیس هم رخ خواهد داد. در چنین شرایطی هر سوت داور می تواند واکنش هواداران داخل ورزشگاه را به دنبال داشته باشد. همینطور نباید از یاد برد که شبکه های اجتماعی و فضاهای هواداری نیز مترصد یک اشتباه برای بردن انگشت اتهام به سوی تیم مقابل و تیم داوری هستند و در این وضعیت کار برای داور حتی در اعلام کرنر و پرتاب اوت نیز سخت خواهد شد. علیرضا فغانی در بازی تراکتورسازی - نفت تهران این جو را تجربه کرد و فراموش نمی کند به خاطر یک کارت زرد به آندو تیموریان و چند سوت بحث برانگیز دیگر، در چه شرایطی قرار گرفت...