۵۰ درصد شانس قهرمانی داریم

سعید مراغه‌چیان، هافبک اسبق تیم ملی و استقلال، در خصوص شرایط این دو تیم با ما هم‌صحبت شد. این صحبت‌ها را بخوانید.

بازی تیم ملی با چین را چطور می‌بینید؟
خوشبختانه مسیری که تیم ملی برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی باید طی می‌کرد زیاد هم سخت نیست. شما ببینید عربستان با ژاپن بازی کرد و قطر هم با عراق، اما ما با عمان بازی کردیم و حالا هم قرار است با چین بازی کنیم. چین ۸۰ درصد بازی‌هایی که با ایران انجام داده را بازنده شده و من حتم دارم در بازی فردا هم مغلوب تیم ملی خواهد شد.

چین قوی‌تر است یا عمان؟
برای ما چه فرقی می‌کند؟ تیمی که برای قهرمانی می‌جنگد برایش نباید مهم باشد. چین تیمی سرعتی است و اگر مثل همیشه بتوانیم مانع بازی سرعتی چین شویم قطعاً بازی را خواهیم برد.

نقش کی‌روش را در مسیر قهرمانی ایران چقدر می‌دانید؟
من خودم عاشق کی‌روش هستم. حرفم احساسی نیست. او هم از لحاظ فنی و علم فوتبال و هم از لحاظ دیسیپلین و نظم تیمی در دنیا بهترین است. اکثر تیم‌های آسیایی حسرت داشتن چنین مربی بزرگی را می‌خورند. به نظرم اگر تیم ملی قهرمان شود همگی مرهون علم و دانش کی‌روش است.

و اگر خدای نکرده قهرمان نشویم؟
مهم نیست. باید کی‌روش را باز هم حفظ کرد. او ۸ سال است که فوتبال ما را دگرگون کرده و صاحب سبک و اعتبار بین‌المللی کرده است. من اگر جای مسئولان فدراسیون فوتبال بودم قرارداد او را تا جام جهانی قطر تمدید می‌کردم.

حتی اگر قهرمان هم نشویم؟
بله، کاش زمانی که ما در جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ سنگاپور حضور داشتیم یکی مثل کی‌روش روی نیمکت تیم ملی نشسته بود. در آن صورت قطعاً قهرمان آسیا می‌شدیم، ولی متأسفانه ناصر ابراهیمی یکی مثل کی‌روش نبود.

شانس قهرمانی ایران در جام ملت‌های آسیا چقدر است؟
به نظرم ۵۰ درصد شانس قهرمانی داریم. به هر حال ژاپن، کره، استرالیا و... هم خودشان را تا دندان مسلح کرده‌اند و به این راحتی‌ها باج نمی‌دهند. من آرزو دارم ایران قهرمان آسیا شود، ولی اگر هم نشدیم چیزی از ارزش‌های ما با کی‌روش کم نخواهد شد.

از شرایط این روز‌های استقلال خبر دارید؟
کم و بیش بله! متأسفانه نمی‌دانم چرا در خرید بازیکن و تقویت تیم این‌قدر تعلل می‌کنند. اگر پول ندارند پس چرا وعده می‌دهند؟ من فکر می‌کنم استقلال می‌خواهد با همین بازیکنان در نیم‌فصل دوم حاضر شود.

استقلال در کدام نقاط ضعف دارد و باید تقویت شود؟
ابتدا باید یک هافبک بازی‌ساز و توپ‌پخش‌کن خوب و باتجربه بخرند. سپس در خط حمله یک مهاجم گل‌زن و شش‌دانگ اضافه کنند وگرنه در آسیا و نیم‌فصل دوم دچار مشکلات اساسی خواهند شد.