نمی‌خواهند برانکو سه بار متوالی قهرمان شود

مهرداد میناوند پیشکسوت باشگاه پرسپولیس می گوید پیروزی های سه سال اخیر تیم پرسپولیس به مذاق خیلی ها خوش نیامده و نمی خواهند پرسپولیس بازهم قهرمان شود.

 تیم پرسپولیس پس از شکست مقابل فولاد این بار برابر تیم استان خوزستان یعنی استقلال قرار خواهد گرفت. پیش و پس از بازی با فولاد صحبت های زیادی مطرح شد و به طور مثال سیدجلال حسینی گفت که به خاطر مردمی بودن پرسپولیس، قصد نابودی آن را دارند. همین اتفاقات باعث شدند تا به سراغ مهرداد میناوند برویم و گفتگویی مفصل را با او ترتیب بدهیم. 

* سوال آخر را همین اول بپرسیم؛ سیدجلال می‌گوید پرسپولیس مردمی است و می‌خواهند نابود شود، نظر شما چیست؟

مطمئنا تایید می‌کنم، تقریبا سه سال است پرسپولیس دارد برای طرفدارانش فوق العاده کار می‌کند، بچه ها تمام توانشان را گذاشته‌اند و طرفداران آمده اند و تشویق کرده‌اند اما به نظر من این به مذاق خیلی ها خوش نیامده و بزرگترین دلیلش هم این است که بالاخره مربی‌هایی هستند که سه سال پشت سر هم قهرمان شده‌اند و نمیخواهند این اتفاق برای پرسپولیس بیفتد چون خیلی از این‌ها زیر سوال می‌روند به دلیل اینکه یک آدمی مثل برانکو بیاید و این رکورد را بشکند، این بازیکنان باشند. یک جاهایی حرف حق حرف حق است و آدم می‌تواند قبول کند ولی یک حایی رفتارها و پشت پرده‌هایی وجود دارد که از یک جای دیگر برای لیگ‌مان تصمیم‌گیری می‌شود و متاسفانه یک هجمه ای درست کرده‌اند از آدمی که می‌رود اونور آب، آقای تقوی که اصلا من شوکه شدم که این حرف را زد و معلوم بود از جایی خط می‌گیرد تا بازیکنان استقلال بعد از یک بازی و امیر قلعه نویی و خیلی از آدم‌هایی که تا یک زمانی روبروی همدیگر بودند و حاضر نبودند حتی در یک تیم همدیگر را تحمل کنند اما الان به یک جایی رسیده که همه دست به دست هم داده‌اند که دارند یک اتفاقاتی را رقم می‌زنند که باعث تعجب است.

* اما حداقل مقابل فولاد، خود هواداران پرسپولیس هم موافقند که تیمشان در نیمه اول خوب بازی نکرد.

مطمئنا من با حرف شما خیلی موافقم ولی من یک فوتبالیستم، شما یک روزنامه نگار هستید و مردم یک مردمی‌اند که فوتبال را همیشه از پشت تلویزیون یا در ورزشگاه نگاه کرده‌اند ولی مهرداد میناوند یک فوتبالیست است و این روزها را تجربه کرده. این اتفاق شاید دو سه بار عینا در ایران، خارج از ایران نه، ولی در ایران برای من افتاده و هر دو سه مورد هم نتیجه اش باخت بوده چون وقتی با روحیه شما بازی می‌کنند، صبح بازی به بیرانوند زنگ می‌زنند و می‌گویند بازی ممکن است انجام نشود و این همه شلوغ کاری و وقتی از نزدیک می‌بینند آقا فیوز را بزنید فلان کنید و بازیکنان وقتی این اعمال را میبینند. بعد شما میگویید باید VAR بیاید، دو کمکی که پشت دروازه می‌ایستند همین کار را دارند انجام میدهند ولی متاسفانه شما چیزهایی می‌شنوی که مثلا بیراوند گفته پنالتی نبوده و گفته کمک گفته و می‌رود از کمک می‌پرسد و کمک می‌گوید اصلا از من سوال نکرده. این‌ها همه چیزهای دوگانه است و متاسفانه در فوتبال ایران هست و من نمیدانم چرا بعضی از آدم‌ها تلاش می‌کنند بگویند تبانی اصلا وجود ندارد، شرط‌بندی وجود ندارد، مربی خریدن وجود ندارد، بازیکنن خریدن وجود ندارد، وجود داد و خیلی سال هم هست وجود دارد و هیچ موقع هم نمیتوانی این را پاک کنی.

* بله این ها شاید باشد، اما آیا همیشه بر علیه پرسپولیس است؟ چون الان تراکتوری ها می گویند در بازی نساجی پنالتی برایشان گرفته نشده و ذوب آهنی ها هم همین را می گویند، هواداران استقلال هم معترض هستند.

با اعتقاد نمیتوانی دهنت را باز کنی و حرف بزنی. شما برنامه برنامه نود را بعنوان بهترین برنامه ورزشی این ممکلت قبول دارید یا نه؟ این برنامه نشان داد پرسپولیس جزو آن تیم‌هایی بود که ضرر کرده. یک جایی اشتباهی این اتفاق میفتد، داور هستند و داور هم قشر مظلومی است، این را واقعا می‌گویم با تمام این اتفاقات که افتاده ولی اینکه یک جایی میبینی واقعا دارد دسیسه می‌شود و برنامه‌ریزی می‌شود خود بیننده و شنونده هم نمی‌تواند باور کند و این اتفاق هم افتاده. این که همه تیم ها بگویند ما ضرر کرده ایم که نمی‌شود. تیم تراکتور هم یک جاهایی ضرر کرده و یک جاهایی هم استفاده کرده ولی اینکه شما علنا بیایی و هنوز پرچم تیم رقیب را که بازی‌های فینال آسیا گذشته و امسال هم در لیگ شما دارید می‌بینید انجام میدهند و به ورزشگاه می‌آورند.

* البته این ها جزو بحث ما نیستند؛ شما دیداری هم با آقای عرب داشتید. درباره آن توضیح می‌دهید؟
من پنج شش بار ایشان را دیدم و وقتی که با او صحبت کردم اولین و آخرین حرفم این بود و تاکید هم کدم که خیلی‌ها حاضرند که افشین پیروانی به تیم برنگردد، حتی مربی های تیم‌های رقیب ما که میدانند یک آدمی که کاربلد است، حاشیه را کامل میشناسد و نمی‌گذارند که این اتفاق بیفتدو شما بیا و این چک بزرگ را الان انجام بده و این کار را بکن بعنوان یک مدیر یک آدمی مثل افشین پیروانی نمیتواند بیرون باشد و حتی از من خواستند که نزدیک تر بشوند و من هر چهار پنج باری که آقای عرب را دیدم حتی در باشگاه هم نخواستم ببینیم چون من خیلی دوست دارم تا آخرش هم همینطور طرفدار بمانم. من به آقای عرب گفتم شما نیم فصل دوم آدم هایی که در زمین تلاش می‌کنند که دارند تلاششان را میکنند، آقای برانکو کارش را انجام می‌دهد، شما نصف کارت بیرون زمین است، شما جنگ بیرون از خانه است و شما نمیتوانی باید این را به نحو احسن داشته باشی و همین اتفاقات دارد میفتد. واقعا همه با پرسپولیس لج میکنند و همه یک جوری و یک شکل دیگر نگاه می‌کنند.

* شاید اتحادی علیه پرسپولیس تشکیل شده باشد، اما راجع به همان تصمیمات ارکان فوتبالی صحبت کنیم؛ چطور می توان گفت این ها همیشه تنها بر علیه پرسپولیس یا استقلال یا تراکتور هستند؟

من میگویم شما مدیر تیم را به هر دلیلی عوض کردی. آقای تاج مطمئنا باید برود. اگر قانون قانون است باید یک سری آدم‌ها هم بروند. من می‌گویم به هر دلیلی منشا را نمی‌خواستند، این کوتاهی باشگاه بوده و نباید می‌گذاشتند تیم رقیب هم برود. این اتفاق افتاده چون یک سری آدم‌های کاربلد نبودند جز آقای عرب، چون آقای عرب که یک تنه نمی‌تواند یک تنه همه کارها را انجام بدهد و یک سری آدم‌ها هستند که باید یک سری کارها را انجام بدهند.

* ولی هواداران انتظار دارند وقتی ادعایی مطرح می شود، شفاف سازی بیشتری انجام شود و اسم طرف را هم بگویید.

آقای خمارلو؛ آقای خمارلو نمی‌تواند در باشگاه، من دشمنی با ایشان ندارم حتی آدمی داشت چیزهایی دیگر میگفت و من زنگ زدم و او را آرام کردم من اصلا کاری حرف می‌زنم. سوای بحث شخصیتی و بیرون زمین، ایشان خیلی آدم محترم و خوبی هستند و به بهشت می‌روند اما من میگویم نمیشود باشگاه را سه نفر بگردانند. یکی از دلایل بزرگ این است که چرا الان هیات مدیره استقلال معرفی شده و دو بازی رفته؟

* مگر می‌شود مدیر رسانه ای تیم در انتقال منشا نقش داشته باشد؟ یعنی در باشگاه پرسپولیس این گونه است؟

بله؛ من بیهوده حرف نمی‌زنم. این ها میتوانستند که این کار را انجام بدهند، می‌توانستند نگویند کجا برود ولی رضایت‌نامه هم طوری باشد که به چهار تیم نرود. فیفا هم این را تایید میکند. من این سوال‌ها را قبل از اینکه منشا به استقلال برود پرسیده بودم. من دوستان خیلی بزرگی در این زمینه دارم که مدیر برنامه هستند و قوانین را می‌شناسند. ما می‌توانستیم این کار را بکنیم و نکردیم. این یک سهل‌انگاری بزرگ است.

 

* هواداران پرسپولیس می گویند پیشکسوتان به جز میناوند و چند نفر دیگر اغلب سکوت می کنند در این مواقع؛ چرا؟

من نه خودم را آدم بزرگی میبینم. من پرسپولیس را دوست دارم و صد بار دیگر هم می‌گویم من اگر بچه ام را بگذارند یک طرف پرسپولیس را یک طرف بگویند کدام را بیشتر دوست داری باید فکر کنم. اگر چهارتا آدم من را میشناسند بخاطر پرسپولیس است و من کلی دوستان خوب پیدا کردم هرکس خودش تصمیم می‌گیرد حرف بزند. آدم‌های بزرگی در این تیم بودند و من بعنوان کسی که از همه کوچکترم نمیتوانم بگویم فلان آدم چرا سکوت می‌کند، حتما آن ها هم پیش خودشان حس میکنند ولی من از تریبون خودم از اینستاگرام خودم از حق خودم میتوانم حرف بزنم و دلم میسوزد، چون واقعا با بردن پرسپولیس لذت میبرم و با باختش واقعا ناراحت می‌شوم.

* آیا شما به عنوان یک پیشکسوت و به قول خودتان هوادارِ پرسپولیس، موافق واگذاری تیم به شرکت پیشکسوتان کهن هستید؟

در این مورد اصلا دوست ندارم اظهار نظر کنم و اگر اجازه بدهید اطلاعاتم را بیشتر کنم و آن موقع درموردش صحبت کنم. اجازه بدهید این سوال را جواب ندم و اطلاعات را بیشتر کنم و بعد جواب بدهم.

* هواداران تیم هایی مثل تراکتور، سپاهان، ذوب آهن و... می گویند بودجه سرخابی ها از بیت المال است، در این باره هم خیلی اعتراض داشته اند.

اولا که یک جایی باید تمام بشود ولی این دولت است که دارد از پرسپولیس و استقلال استفاده میکند نه پرسپولیس و استقلال از دولت. چندسال است مردم را سرکار می‌گذارید و می‌گویید میخواهیم خصوصی کنیم؟ اگر این تیم‌ها برایتان استفاده ندارد چرا واگذارش نمیکنید، صددرصد شما استفاده میکنید که واگذار نمی‌کنید.

* هواداران پرسپولیس بیانیه داده اند که فردا به وزارت ورزش و سازمان لیگ اعتراض می کنند؛ شما موافق آن هستید؟
اعتراض کردن یک شکل دارد و آن هم این است که شما بازی با استقلال خوزستان بیایی و استادیوم را پر کنی. به نظر من این بهترین اعتراضی است که می‌شود انجام داد. در سیستم‌های این شکلی هم یک سری  آدم‌ها سواستفاده‌گر هستند. من یک نوع اعتراض میدانم و آن هم این است که هواداران محکم تر از قبل به استادیوم آزادی بیایند و استادیوم را پر کنند و من به آقای عرب هم گفتم واقعا هم باشگاه باید شرایطی را فراهم کند که تماشاچی ها به راحتی به استادیوم بیایند. این دومین بازی خانگی است که آقای عرب هستند، آقای عرب باید تلاششان را بکنند، این یک کار خیلی بزرگی است و اگر آقای عرب بتوانند با راهکارهایی که انجام میدهند کاری کنند که جمعیت بیشتر به استادیوم بیایند، این به نظر من خیلی کار بزرگی است.