دولت بساط استخدام را جمع کند

 حمید حاج اسماعیلی درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: بیکاری دو گروه سنی و جمعیتی بیش از بقیه گروه ها برای کشور ایجاد نگرانی کرده است ، گروه اول جوانان (سنین 19تا 29 سال) و گروه دوم فارغ التحصیلان هستند. نرخ بیکاری جوانان تقریبا دو برابر نرخ بیکاری عمومی است و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان به مراتب بیشتر از نرخ بیکاری جوانان است.

اخبار اقتصادی-  وی ادامه داد: چند عامل اساسی مسبب اصلی روند صعودی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان در کشور است که می بایست بیشتر مورد تامل کارشناسی و علاج قرار گیرد . اولین مورد توسعه بی رویه و غیر کارشناسی دانشگاه ها و افرایش پذیرش دانشجو در کشور است، متاسفانه خیلی از رشته های دانشگاهی متناسب نیازهای بازار کار کشور تعریف نشده اند ؛ تعدد دانشگاهها در بخشهای دولتی، شبه دولتی، خصوصی و سازمانی باعث شده تا موازی کاری گسترده ای در امر پذیرش دانشجو در کشور اتفاق بیفتد بدون اینکه بازار کار ظرفیت جذب این همه تحصیل کرده دانشگاهی را داشته باشد.

کارشناس بازار کار اظهار داشت:دومین مشکل در اشتغال فارغ التحصیلان توقع ایجاد شده در فارغ التحصیلان دانشگاهی است که باعث شده آنان بیشتر دنبال استخدام دولتی باشند و مشاغلی را دنبال کنند که دستمزد بیشتری را پرداخت می کنند و از پرستیژ اجتماعی بالایی برخوردارند.

حاج اسماعیلی گفت: سومین مشکل برای اشتغال فارغ التحصیلان در کشور سهم بالای دولت از اقتصاد کشور و عدم امکان استخدام فارغ التحصیلان در دوایر دولتی به علت ظرفیت های پایین اشتغال در این بخش است به هر حال دولت برای جذب فارغ التحصیلان ظرفیت های محدودی را در اختیار دارد.

وی بیان کرد:مورد چهارم اقتصاد خدماتی و غیر مولد کشور است که از امکان توسعه لازم برخوردار نیست. باید اصلاحات شرایط فعلی را از مبدا آغاز کرد . کاهش ظرفیت دانشگاه ها چاره کار نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. باید اقداماتی انجام شود تا دانشجویان و فارغ التحصیلان از کارجو بودن به کارآفرین تغییر مسیر دهند.

این کارشناس بازار کار افزود: کار آفرینی البته به سرعت محقق نمی شود .نباید انتظار داشت با آموزش تئوریک دانشگاه فارغ التحصیل کار آفرین تحویل جامعه دهد. بخشی از این فرآیند قطعاً آموزشی و تئوریک است و دانشجو باید در دانشگاه انگیزه ی لازم را برای ورود به بازار از طریق راه اندازی کسب و کار بدست بیاورد. دومین اقدام در کار آفرینی دانشجویان فراگیری مهارت و تجربه در دانشگاه است .

 حاج اسماعیلی گفت: افزایش بخش های تحقیقاتی و پژوهشی در دانشگاه ها و ارتباط با صنعت و بازار کار بخش دیگری از این مسیر است، سومین راهکار برای آمادگی فارغ التحصیلان به عرصه کسب و کار آشنایی با شناسای فرصت ها در بازار کار کشور است . بدون درک صحیح از امکانات ، ابزار و نیازهای بازار ، راه اندازی کسب و کار با شکست مواجه می شود . پذیرش ریسک و آشنایی با ریسک های منطقی و قابل قبول بخش مهم دیگری از توانمندی های یک کارآفرین در راه اندازی یک کسب کار در بازار محسوب می شود.به طور معمول و طبیعی کمتر از 5 درصد کارآفرینان در تجربه اول با موفقیت روبرو می شوند بنابراین باید انگیزه کافی برای تداوم کار را در صورت شکست دارا باشند تا با اتخاذ رویکردهای جدید یا تغییر استراتژی بتوانند فعالیت خود را در بازار استمرار بخشند. کار آفرینان عمدتاً کسب وکارهای خود را در قالب استارت آپ ها و کسب و کارهای کوچک آغاز می کنند . بعد از موفقیت های نسبی اقدام به توسعه و سرمایه گذاری بیشتر در کسب و کار را انجام می دهند.

 وی تأکید کرد:کارآفرینی می توان کلید راهگشای اشتغال فارغ التحصیلان در صورت برنامه ریزی صحیح در دانشگاهها و کشور قرار گیرد . دولت باید تلاش کند شرایط فعالیت برای بخش خصوصی را تسهیل کند و فرهنگ تقاضا برای استخدام در سازمانهای دولتی را با فرهنگ کارآفرینی در جامعه جایگزین نماید . با افزایش آموزش های عمومی در کنار آموزشهای تخصصی دانشگاهها ، فارغ التحصیلان را تشویق کند تا به صورت انفرادی و یا جمعی در قالب تعاونی ها وارد عرصه کسب کار و بازار کار شوند.