کارگران بیکار و طمع دولت «راستگو» بر جیب های خالی

دبیر مجمع نمایندگان کارگران استان یزد گفت: با تشدید شرایط رکودی در اقتصاد کشور و افزایش مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی در استان یزد دست به تعدیل نیرو زده‌اند. واحد تولیدی داریم که 400 نیروی خود را به یکباره اخراج کرده است؛ واحدهای کاشی و سرامیک نیز بسته به ظرفیتشان دست به تعدیل نیروی گسترده زده‌اند.

محمدرضا جعفری اظهار داشت: کارگرانی که شغل خود را از دست داده اند باید به دفاتر کاریابی مراجعه کنند و با پرداخت هزینه برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند. متأسفانه کارکنان این دفاتر آموزش های لازم را ندیده‌اند و بعضاً مشکلاتی را برای کارگران بوجود آورده اند.

وی با انتقاد از اخذ هزینه از کارگران بیکار شده توسط دفاتر کاریابی گفت: کارگری که شغل خود را از دست داده در موقعیتی نیست که به هر بهانه‌ای از او پول گرفت. این کار قبلا توسط اداره کار بدون هیچ هزینه‌ و مشکلی انجام می‌شده اما مدتی است که تشکیل پرونده بیمه بیکاری کارگران به دفاتر کاریابی محول شده است. در این خصوص اعتراض خود را به اداره کار منتقل کرده‌ایم اما سخنی جز این که دستور از وزارت خانه است؛ نشنیده‌ایم.

جعفری در خصوص عملکرد مسئولین دولتی در شرایط موجود برای جلوگیری از اخراج و احقاق حقوق کارگران گفت: مسئولین در این اوضاع صرفاً رفتاری کدخدامنشانه داشته و بیش از این نیز نمی‌توانند کاری انجام دهند؛ زیرا واقعیت موجود این است که رکود سنگینی بر بازار حاکم است و انبارهای کارخانه‌ها مملوء از محصولاتی است که خریداری ندارد.

وی ادامه داد: در این اوضاع کارفرمایان نیز برای ادامه حرکت و تولید خود با مشکلات زیادی مواجه هستند؛ با این وجود بعضی از کارفرمایان کارگری را اخراج نکرده و با امید به آینده همچنان ادامه می‌دهند تا شرایط بهتر شود.

جعفری اظهار داشت: در شرایط موجود نیز کارفرمایانی هستند که به دنبال منافع خود، با بد جلوه دادن شرایط واحد تولیدی خود سعی می‌کنند از کمک‌های دولتی بهره ببرند. به عبارتی می‌خواهند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. بسیاری از صنایع در زمان طولانی سودهای کلان به دست آورده و اکنون نیز اگر چند سال تعطیل شوند ضرر چندانی نخواهند داشت و در این جا فقط این کارگر است که قربانی می‌شود.

دستمزد کارگران فقط برای زنده ماندن کفایت می کند

نماینده کارگران درخصوص افزایش دستمزدها در سال 95 گفت: هر چند مسئولین از افزایش دستمزدها با توجه به نرخ تورم سخن می‌گویند اما لازم است این را به مسئولین متذکر شویم که از سالیان قبل حدود 65 درصد کارگران نسبت به تورم سال‌ها قبل طلبکارند و این میزان تفاوت تاثیر نامطلوبی را بر شرایط زندگی کارگران گذاشته است.

جعفری با بیان این که کارگران تورم 14 درصد را حس نمی‌کنند افزود: وقتی خط فقر در کشور 3 میلیون باشد با دستمزد 800 هزار تومانی چگونه می شود زندگی کرد. این میزان دستمزد زیر خط بقاء است و فقط برای نفس کشیدن کفایت می کند.

وی با اشاره به مشکلات جامعه کارگری گفت: جامعه کارگری برای رسیدن به اهداف و بهبود اوضاع خود باید یک دل و یک صدا شوند تا مشکلات را حل کنند اما به دلیل قراردادی بودن و ترس از دست دادن شغل نمی‌توانند اقدامی جدی انجام دهند.

جعفری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در روز کارگر گفت:متأسفانه مسئولین به بیانات مقام معظم رهبری توجه نمی‌کنند. اقتصاد مقاومتی ضرورت امروز کشور است و در این عرصه نیاز به به اقدام و عمل است. می توان گفت که این کارگران هستند که در این چندین سال در مسیر اقتصاد مقاومتی قرار داشته و این شیوه را پیش گرفته و اجرا می کنند.